DET ER LOV Å KOSE SEG EN GANG I BLANT: Men det er faktisk mulig å stagge søtsuget uten at snasksen trenger å være så usunn. Bare sjekk ut noe av dette. Foto: Thinkstock.com
DET ER LOV Å KOSE SEG EN GANG I BLANT: Men det er faktisk mulig å stagge søtsuget uten at snasksen trenger å være så usunn. Bare sjekk ut noe av dette. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Søtsug

Den beste kosematen til kvelds

Dette kan du nyte helt uten dårlig samvittighet.

Vi kjenner alle til søtsuget som sniker seg på en liten stund etter middag.

Du har akkurat ryddet bort middagsmaten, men du får likevel vann i munnen ved tanken på litt sjokolade.

Uansett om det er mandag eller lørdag, er det selvfølgelig lov til å unne seg noen sjokoladebiter en gang i blant.

Men hvis søtsuget stadig vekk sniker seg på, kan det være greit med et alternativ som ikke påvirker blodsukkeret ditt i like stor grad. Da bør du prøve noen av disse godbitene, skriver Shape.com.

LES OGSÅ: Syv grunner til å drikke grønn te

SPIS GJERNE SAMMEN MED BÆR: Cottage cheese er et super altenrativ på kvelden siden det inneholder lite karbohydrater og masse proteiner. Spis sammen med for eksempel bær og kanel. Det blir rett og slett en dessert. Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS GJERNE SAMMEN MED BÆR: Cottage cheese er et super altenrativ på kvelden siden det inneholder lite karbohydrater og masse proteiner. Spis sammen med for eksempel bær og kanel. Det blir rett og slett en dessert. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Cottage cheese

Hvis søtsuget blusser opp litt ekstra sent på kvelden, er cottage cheese et ypperlig alternativ. Ikke bare inneholder osten svært lite karbohydrater, men den er også rik på protein.

I tillegg har den et naturlig lavt innhold av fett, som gjør at du ikke trenger å velge lettvarianten. Den vil likevel bidra til å stagge søtsuget og holde deg mett lenger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Cottage cheese inneholder også probiotiske melkesyrebakterier, som er helsefremmende mikroorganismer som skal gjøre miljøet i tarmen bedre.

Granateple med gresk yoghurt

Med omtrent dobbelt så mye protein og bare halvparten så mye karbohydrater som du finner i vanlig yoghurt, har gresk yoghurt en helt klar ernæringsmessig fordel, spesielt hvis du vil ned i vekt.

Kombiner yoghurten med frøene fra granateple, og du får en fantastisk spennende smak i tillegg til at du får fordelene fra en av verdens mest kraftige kilder til antioksidanter.

LES OGSÅ: Trodde du dette var sunt?

Pistasjnøtter

Dette er en superenkel og næringsrik liten snacks, og faktisk inneholder én nøtt bare 3 kalorier. Derfor gir den deg en fordel hvis du er ekstra sulten, siden du får mer nøtter per gram.

Studier har også vist at nøtten kan bidra til større vekttap og i tillegg redusere risikoen for kardiovaskulære sykdommer, i motsetning til annen snacks som for eksempel saltstenger.

Sjokolade- og peanøttkuler

Det er ikke uten grunn at amerikanerne elsker peanøttsmør, og selv om det inneholder relativt mye kalorier, kan også peanøtter by på vitamin B og E, samt sink og magnesium.

Blander du det sammen med sjokolade, blir det garantert en hit! Legg også inn litt linfrø og du tilfører kroppen kostfiber, som er bra for fordøyelsen.

Ingredienser:
3 spiseskjeer sjokolade proteinpulver
1/4 kopp med linfrø
1/2 kopp med naturlig peanøttsmør

Slik gjør du: Bland sammen ingrediensene i en bolle ved å tilsette én spiseskje om gangen (tilsett litt vann hvis det blir for tørt). Bruk en spiseskje til å forme kulene, og legg dem i fryseren i cirka to timer før du spiser dem. Du kan spise dem med en gang også, men de smaker bedre når de er frosne.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mandelsmør

SPISER DU BARE MARSIPAN I JULEN? Det er det ingen grunn til. Råmarsipan smaker utrolig godt og har mye mindre sukker enn annen marsipan, og er derfor en super snacks på kvelden.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPISER DU BARE MARSIPAN I JULEN? Det er det ingen grunn til. Råmarsipan smaker utrolig godt og har mye mindre sukker enn annen marsipan, og er derfor en super snacks på kvelden. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Råmarsipan

Selv om marsipan ofte forbindes med jul og påske, kan du jo egentlig kose deg med det hele året. Marsipan består hovedsaklig av mandler, som har mye umettet fett, men dessverre også en del sukker.

Derfor er råmarsipan, eller ekte marsipan, et bedre alternativ. Den inneholder mye mindre sukker og er et godt alternativ til mye annen snacks. Hvis du vil passe vekten, bør du imidlertid begrense inntaket noe, siden den fortsatt inneholder en del kalorier og fett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Mørk sjokolade

Har du ennå ikke fått med deg hvorfor du bør velge mørk sjokolade? Det er en super måte for å stoppe søtsuget, hvis fristelsen blir for stor.

Årsaken til at mørk sjokolade er bedre enn melkesjokolade kommer av at den inneholder mer antioksidanter. De er også en kraftigere smak, så vanligvis holder det med en mindre mengde.

LES OGSÅ: Dette kan faktisk senke blodtrykket

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: