SLAPP OG SLITEN? Det skyldes ikke alltid for få timer på puta - for eksempel kan vitaminmangel, stress, hjertesykdom eller vannmangel være årsaken. Foto: Fotolia
SLAPP OG SLITEN? Det skyldes ikke alltid for få timer på puta - for eksempel kan vitaminmangel, stress, hjertesykdom eller vannmangel være årsaken. Foto: Fotolia
Søvn

Den egentlig årsaken til at du er trøtt

Og nei, det er ikke for få timer på puta det er snakk om.

Selv om vi nylig stilte klokken en time tilbake, er det ikke alle som føler seg noe særlig mer uthvilt.

Det er riktignok blitt lysere på morgenkvisten, men det blir også raskere mørkt på ettermiddagene, som ofte fører til at du blir tappet for energi.

Men det er ikke bare årstiden - eller hvor mange timer du har tilbragt på puta - som påvirker hvor trøtt du føler deg.

Visste du for eksempel at trøttheten kan skyldes en urinveisinfeksjon, problemer med hjertet eller vitaminmangel?

LES OGSÅ: Drikken som alle snakker om nå

Kan skyldes andre årsaker enn antall timer på puta

Noen ganger er det ikke så rart at du trenger en ekstra espresso for å våkne opp.

For eksempel når middagen med venninne-gjengen dagen før strakk seg ut lenger enn du hadde tenkt, og du likevel må opp grytidlig for å få ferdig noe før lunsj på jobben.

Andre ganger er det ikke like logisk.

Det viser seg nemlig at trøtthet kan ha stor sammenheng med mange andre aspekter av livet ditt - blant annet problemer med helsen.

– Det er som å spørre hvorfor et barn gråter. Svaret kan være en rekke forskjellige ting, forteller Tanvir Hussain, en kardiolog - med hovedfokus på forebyggende tiltak, ved en klinikk i Los Angeles, til helsenettstedet Prevention.com.

Hvis du stadig vekk strekker deg etter kaffekoppen - selv om du kanskje har fått de anbefalte 6-8 timene med søvn, bør du kanskje sjekke om dette kan være årsaken til trøttheten.

VANN: Hvis du stadig føler på at du er sliten, kan det faktisk skyldes dehydrering. Fyll derfor opp med vann. Foto: udra11 - Fotolia
VANN: Hvis du stadig føler på at du er sliten, kan det faktisk skyldes dehydrering. Fyll derfor opp med vann. Foto: udra11 - Fotolia Vis mer

Du er dehydrert

Vann er viktig!

Rundt 50 prosent av kvinnekroppen består av vann. Og siden både svetting, utånding og urinering gjør at vi mister væske, er det nødvendig å fylle på jevnlig.






Ifølge en studie som ble utført i 2012, opplever unge kvinner som ikke får i seg rikelig med vann i løpet av dagen både humørsvingninger og lite energi. Forskerne bak studien mistenker at årsaken til dette er at nevronene i hjernen - som er ansvarlig for å kontrollere ting som hydrering og kroppstemperatur, sender ut beskjeder som endrer humøret.

Disse beskjedene er et tidlig varsel om å drikke mer vann.

Slik fikser du problemet: Drikk opp! Men ignorer anbefalingene om åtte glass om dagen.

– Følelsen av tørste kommer ikke før vi er mellom 1 og 2 prosent deydrert. Da har allerede dehydreringen startet og begynt å påvirke hvordan hjernen og kroppen fungerer. Dehydrering rammer alle, uansett om vi sitter ved kontorpulten hele dagen, eller løper maraton, har Lawrence E. Armstrong, fysiologiprofessor ved University of Connecticut, tidligere uttalt til News Medical.

Behovet ditt varierer ut i fra været og hvordan du trener. En generell regel er at du helst skal tisse minst en gang hver tredje time, og at urinen er lys gul.

Drikker du ikke nok, vil du altså bli slapp, sliten og ja, trøtt!

Du får i deg for lite B12

Kroppen din trenger vitamin B12 for å lage røde blodceller og holde nevronene i hjernen i toppform. Mangel gjør at blodet ikke klarer å frakte like mye oksygen rundt i kroppen, som gjør deg trøtt.

B12 finnes bare i dyreprodukter (kjøtt og melkeprodukter), derfor er det stor sannsynlighet for at du har mangel hvis du er vegeterianer eller spiser lite rødt kjøtt.

I tillegg vil bare litt for lite av vitaminet gjøre deg sliten.

Slik fikser du problemet: Hvis trøttheten kommer sammen med dårlig hukommelse eller kribling og nummenhet i kroppen, er det ofte mangel på B12 som er årsaken.

Be legen din om en blodprøve. Er nivåene for lave, kan det være at du trenger kosttilskudd. Legen din kan fortelle deg hvor mye, og dosene varierer ofte fra 0,1 - 0,5 milligram.

Men husk at tilskudd bare gir deg overskudd hvis du i utgangspunktet har mangel på mineralet.

LES OGSÅ: Bare to timer her øker risikoen

Hjertesykdom

Hjertesykdom er et utbredt problem, spesielt blant kvinner. Det er nemlig flere kvinner enn menn som dør av hjerte- og karsykdom.

I en studie publisert i en utgave av tidsskriftet Heart & Lung, kom det frem at halvparten av kvinnene i studien som hadde hatt hjerteinfarkt hadde hatt problemer med å sove, og generelt følte seg utmattet i ukene i forveien av infarktet.

Et annet vanlig faresignal er at du raskt blir kortpustet - enten det er når du går opp trappene eller er på trening.

Blokkerte blodårer eller svake hjertemuskler reduserer blodstrømmen, som forhindrer at musklene og vevet får oksygenet de trenger for å fungere ordentlig.

Slik fikser du problemet:Kom deg til legen, spesielt hvis du plutselig har mistet all energi, eller hvis du opplever andre vanlige symptomer, som brystsmerter, angst eller har problemer med å konsentrere deg.

JERN: Den viktigste kilden til jern i norsk kosthold er faktisk korn. Suppler med litt C-vitaminer for å optimalisere opptaket - for eksempel paprika. Foto: Fotolia
JERN: Den viktigste kilden til jern i norsk kosthold er faktisk korn. Suppler med litt C-vitaminer for å optimalisere opptaket - for eksempel paprika. Foto: Fotolia Vis mer

Du har for høye eller lave nivåer av jern

De fleste kvinner er klar over at jernmangel vil føre til slapphet. Men det er ikke dermed sagt at det å kaste innpå med tilskudd av jern er løsningen.






Ja, mangel på jern fører riktignok til at de røde blodcellene ikke fungerer optimalt, og berøver kroppen for oksygen, men for mye jern kan også gjøre deg sliten.

Slik fikser du problemer: Før du kaster innpå tilskudd, bør du vurdere risikofaktoren din. Mangel rammer ofte vegeterianere, personer som lider av fordøyelsesproblemer, personer som har problemer med skjoldbruskkjertelen, kvinner på hormonell prevansjon eller kvinner som har veldig tunge blødninger under menstruasjonen.

– Korn er en av hovedkildene til jern i norsk kosthold. Suppler gjerne med frukt som inneholder mye C-vitaminer, som øker opptaket av mineralet, har klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør tidligere uttalt til KK.no.

For stort inntak er ofte vanlig i familier der tilskudd er veldig vanlig, og gir andre symptomer som at du føler deg kald, tynnere hår eller skjøre negler, eller svimmelhet.

Å finne den rette balansen er svært viktig, så ikke ta tilskudd uten at du snakker med legen din. De kan enkelt ta en blodprøve for å sjekke nivåene dine. Hvis de er unormale vil de regelmessig sjekke nivåene til du er i balanse igjen.

LES OGSÅ: Kan gi deg allergiske reaksjoner

URINVEISINFEKSJON: Det er et svært vanlig problem blant kvinner, og kan faktisk føre til utmattelse og slapphet. Foto: Thinkstock
URINVEISINFEKSJON: Det er et svært vanlig problem blant kvinner, og kan faktisk føre til utmattelse og slapphet. Foto: Thinkstock Vis mer

Du har urinveisinfeksjon

Urinveisinfeksjon er blant de aller vanligste grunnene til at vi kvinner må ta turen til fastlegen, og de fleste av oss opplever det minst én gang i løpet av livet.

Ifølge Ashley Carroll, ved Virginia Commonwealth University, opplever halvparten av kvinnene som drar til legen med problemet også slapphet og generelt en følelse av ubehag, og spesielt hvis du er over 40 år.

– Det er kroppens måte å tvinge deg til å slappe av slik at du kan fokusere energien på bekjempe infeksjonen, sier Carroll.






Slik fikser du problemet: Hvis du mistenker at du har urinveisinfeksjon, ta en tur til legen.

Ved hjelpe av antibiotika kan du bekjempe urinveisinfeksjonen og den evig følelsen av utmattelse, men det vil ta omkring ti dager. Mens du går på kuren er det også viktig at du får mye hvile og spiser sunt.

Du stresser for mye

Det er kjent at litt stress kan være bra for deg, men det blir raskt for mye.

Vanligvis er kortisol-nivåene dine størst på morningen og lavest på kvelden, som gjør at du får en normal døgnrytme. Men kronisk stress saboterer og gjør at denne rytmen går ut av balanse - i den ene eller andre retningen.

Mye stress kan gjøre at nivåene dine ikke går ned på kvelden, og ødelegger søvnen din.

Slik fikser du problemet: Du kan ikke alltid kontrollere hva som gjør deg stresset, men du kan kontrollere hvordan du reagerer på det.

Blant annet har øvelser med fokus på tilstedeværelse hatt en positiv effekt på stressnivået og slappheten hos personer med kroniske plager som leddgikt og MS, og det kan se ut til at det også har en positiv effekt på friske mennesker.

Ifølge Kathy Gruver, forfatter av boken «Conquer your Stress with Mind/Body Techniques» kan du blant annet prøve denne øvelsen: Hver gang du puster inn tenk; «Jeg er», og på hvert utpust «rolig». Gjenta dette i noen minutter.
Til forsiden