SPIS MER ANANAS: Fruker er proppfull av viktige næringsstoffer, og inneholder nesten ikke noe kalorier - og faktisk ikke noe fett. Foto: 3532studio - Fotolia
SPIS MER ANANAS: Fruker er proppfull av viktige næringsstoffer, og inneholder nesten ikke noe kalorier - og faktisk ikke noe fett. Foto: 3532studio - Fotolia Vis mer

Frukt

Den fettfrie frukten du bør spise mer av

Ananas er også proppfull av vitaminer, og kan brukes til det meste.

Er du glad i frukt? Så bra!

I likhet med grønnsaker, finnes det en rekke frukter med flust av viktige vitaminer og mineraler som er bra for kroppen din.

For eksempel er fersken proppet med C-vitaminer og kan hjelpe deg å bekjempe infeksjoner, i tillegg til at det høye innholdet av lykopen - et karotenoid og antioksidant - som har vist seg å motvirke kreft.

Men blant så mange smakfulle frukter å velge mellom, er det fort gjort å glemme noen av de vanligste variantene, som også er supersunne.

Blant annet ananas!

LES OGSÅ: Inneholder mer antioksidanter enn blåbær

Proppfull av viktige næringsstoffer

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) er ananas en super kilde til en rekke vitaminer og mineraler – deriblant vitamin A og C.

Vitamin A er blant annet viktig for synet og øynene dine, og er i tillegg med på å styre vekt og utvikling hos barn og unge, mens vitamin C, er viktig for cellene dine, og beskytter kroppen mot skadelig nedbrytning.

Fruktkjøttet inneholder også fiber, mangan og kalium.

Ananas er også svært rikt på antioksidanter og inneholder blant annet bromelain - et stoff som både fra gammelt av og i dag er kjent for å ha en rekke positive egenskaper.

Som kosttilskudd er det kjent for å ha en betennelsesdempende effekt. Andre studier har vist at ingredienser i stoffet kan påvirke veksten av kreftsvulster, hjelpe blodet til å koagulere som reduserer risikoen for blodpropp og stimulere og lette fordøyelsen av tung mat.

LES OGSÅ: Få melka til å holde lenger

VÆR KREATIV: En av de positive egenskapene med ananas er at det ikke er noe problem å varme den opp. Vær derfor kreativ og bruk den i matlagingen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
VÆR KREATIV: En av de positive egenskapene med ananas er at det ikke er noe problem å varme den opp. Vær derfor kreativ og bruk den i matlagingen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Inneholder ikke noe fett og lite kalorier

For de av oss som er opptatt av å passe vekta kan det også være greit å vite at du kan spise mye ananas med god samvittighet.

Frukten inneholder nemlig null prosent fett, og dermed svært lite kalorier, står det på helsenettstedet Livestrong.com.

Én moden ananas inneholder omkring 86 prosent vann, 12 gram karbohydrater - og gir omkring 221 KJ per 100 gram spiselige vare.

En annen fordel med ananas er at den er tilgjengelig i butikkene omtrent hele året.





Ifølge Bama.no varierer den i farge fra grønn til rødbrun, men det har ikke noe å si på kvalitet og smak. Ananasen er mest moden når den har en gulbrun farge. Den skal ikke være for myk, og det skal lukte frisk og god ananas fra stilkfestet.

Velg altså en frukt med fast skall, og husk at ananasen skal føles tung i forhold til størrelsen.

LES OGSÅ: De fire sunneste bær- og fruktsortene

Passer ypperlig til matlaging

Selv om ananas er en svært smakfull frukt på egenhånd, er det ingenting i veien for å bruke den i matlagingen - og den er like godt egnet til middag som til dessert.

Det mest unike ved ananas er ifølge Bama det faste fruktkjøttet, som gjør den meget godt egnet i varmretter.

Du har kanskje allerede smakt den i asiatiske, indiske og meksikanske retter, eller kanskje på pizzaen?

Den er imidlertid også ypperlig som tilbehør til kjøtt. Legg noen skiver på grillen og server sammen med biff, eller stek noen skiver i pannen.

LES OGSÅ: Føles magen helt sprengt?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg:

503 Service Unavailable