Supermat

Den hemmelige supermaten

På lista finner et par virkelig gode nyheter.

HAR EN EFFEKT: Det er en grunn til at vi gafler innpå med iskrem når vi har kjærlighetssorg... Foto: colourbox.com
HAR EN EFFEKT: Det er en grunn til at vi gafler innpå med iskrem når vi har kjærlighetssorg... Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Selv om du anser deg selv som en person som har ganske god peiling på hva som er sunt og hva som er usunt, kan det hende at du får deg et par overraskelser her.

Mye av det du kanskje trodde at var gift for kroppen har en del egenskaper som gjør dem mye sunnere enn de ser ut til å være. Og dermed kan både iskrem og bacon kanskje være bedre for kroppen din enn du hadde trodd.

Les også: Svor er sunnere enn du tror

Teleegraph.co.uk har satt opp en liste over åtte matvarer du kanskje kan spise med litt bedre samvittighet fra nå av, og syv du muligens bør velge bort neste gang.


Nå kan du spise (litt av) dette med god samvittighet! Foto: Colourbox
Nå kan du spise (litt av) dette med god samvittighet! Foto: Colourbox Vis mer
HAR EN EFFEKT: Det er en grunn til at vi gafler innpå med iskrem når vi har kjærlighetssorg... Foto: colourbox.com
HAR EN EFFEKT: Det er en grunn til at vi gafler innpå med iskrem når vi har kjærlighetssorg... Foto: colourbox.com Vis mer
Kaffe hjelper mot det aller meste. Foto: colourbox.com
Kaffe hjelper mot det aller meste. Foto: colourbox.com Vis mer
Kos deg gjerne med et glass vin etter middag - det kan til og med være sunt! Foto: colourbox.com
Kos deg gjerne med et glass vin etter middag - det kan til og med være sunt! Foto: colourbox.com Vis mer

Visste du at disse kan være bra for deg?


1. Syltetøy
Syltetøy inneholder unektelig mye sukker, men det har også skjulte helsefremmende egenskaper. En studie som er utført ved The Institute of Food Research har oppdaget at pektin, som er et slags naturlig gelatin, kan hindre at kreft sprer seg ved at det kleber seg fast til proteinet Gal3, som får svulster til å vokse.

Les også: Dette bør være i handlevognen din

2. Bacon




Ja, bacon kan faktisk anses som supermat hvis du ikke spiser for mye av det. Nesten halvparten av fettet i bacon er nemlig enumettet, noe man vet at senker kolesterolnivåene i kroppen. Det enumettede fettet kommer fra oljesyre, som er den samme typen sunt fett som finnes i olivenolje.

Les også: Er frokosten din en saltbombe?

3. Cheddarost
Vel, cheddar er kanskje ikke det beste for verken hjertet eller midjen din – du får nemlig i deg det maksimalt anbefalte daglige inntaket av mettet fett fra bare tre skiver cheddarost. Men den er bra for tennene dine, og det skyldes ikke bare at den inneholder mye kalsium. En terning cheddar etter et måltid nøytraliserer nemlig syren i munnen din, noe som forebygger karies.

Les også: Ikke gå i feite-fella

4. Iskrem




En kule iskrem kan gjøre deg i markant bedre humør, og en studie fra The Institute of Psychiatry i London forklarer hvorfor. Iskrem skrur nemlig på nytelsessenteret i hjernen. Bare ett slikk er nok til å stimulere tinninglappen, som er den delen av hjernen som er knyttet til nytelse av sex og mat.

Les også: Derfor klarer du ikke å slutte å spise iskrem

5. Poteter
Så lenge du holder den unna frityrkokeren kan en helt vanlig potet være en ernæringsmessig bombe. Amerikanske forskere har identifisert 60 ulike fytokjemikalier og vitaminer i potetskallet, hvorav mange kan senke kolesterolet og beskytte mot hjertesykdommer, mens forskere ved The Institute for Food Research har funnet ut at poteter også inneholder noen blodtrykkssenkende molekyler kalt kukoaminer.

Les også: 5 om dagen på 1-2-3

6. Kaffe




Hør, hør, alle treningsnarkomane: kaffe gjør det mulig å forbrenne mer fett under kondisjonstrening. Koffeinet utvider nemlig blodkarene, noe som øker tilstrømningen av blod og oksygen til musklene. En kaffe etter trening kan dessuten virke smertedempende. I tillegg stimulerer kaffe frigjøringen av hormonet kolecystokinin, som hindrer at det bygger seg opp kolesterol i galleblæren.

Les også: Veien til varig vekttap

7. Sjokolade
På grunn av sin evne til å øke nivåene av velværehormonet endorfin har sjokolade lenge vært brukt som et humørstimulerende middel. Men sjokolade kan også gjøre deg flinkere i hoderegning. En gruppe frivillige fant ut at det ble lettere å løse matematiske ligninger etter at de hadde spist mørk sjokolade. Mørk sjokolade er nemlig rik på flavonoider, som gjør at blodkarene jobber bedre og øker oksygentilstrømningen til hjernen.

Les også: Sjokosyndere – slapp av!

8. Rødvin




Skål for denne nyheten: ifølge en ny studie som ble publisert i november kan et moderat alkoholinntak beskytte mot hjertesykdom. Studien viste at det å drikke opptil 30 gram alkohol om dagen, noe som tilsvarer et stort glass vin, kan halvere risikoen for hjertesykdom.

Effekten var imidlertid ikke den samme for alle typer alkohol, og et større alkoholinntak forsterker ikke den beskyttende effekten – det øker tvert i mot risikoen for kreft, ulykker, psykiske problemer og skrumplever.

Man har også lenge antatt at det å drikke opptil to glass rødvin om dagen kan gi høyere intelligens. Dr. Clinton Wright, som er professor i nevrologi ved Columbia University i New York, har funnnet at personer som har et moderat alkoholinntak gjør det bedre i tester av mental skarphet enn personer som aldri drikker alkohol.

Les også: To glass vin daglig = bedre sex

Man vet at resveratrol, som er en substans som finnes i drueskall, fremmer blodtilstrømningen til hjernen. Flere studier antyder også at det kan styrke immunforsvaret.

Mens et for høyt alkoholinntak har sammenheng med høyt blodtrykk, leverproblemer og barnløshet, har resveratrol blitt knyttet til bekjempelse av kreft, overvekt, diabetes og til og med aldringstegn. Resultater fra en ny laboratoriestudie som ble publisert i november antyder også at resveratrol kan saktne dannelsen av amyloidavleiringer, som er assosiert med Alzheimers sykdom.

Les også: Flat mage fra A til Å


Ikke så sunt som du trodde? Foto: colourbox.com
Ikke så sunt som du trodde? Foto: colourbox.com Vis mer
Visste du at yoghurt kan skade tennene dine? Foto: colourbox.com
Visste du at yoghurt kan skade tennene dine? Foto: colourbox.com Vis mer

Disse er kanskje ikke så bra som du tror:


1. Tofu
Tofu er ansett for å være supersunt, da det inneholder få kalorier, ganske mye protein og jern og ikke noe kolesterol eller mettet fett. Men, i likhet med andre soyaprodukter, antyder forskning at det kan skade mannlig fertilitet.

Les også: Supermaten du ikke spiser

2. Appelsinjuice




Juicen er full av vitaminer, og kan telles som én av de fem daglige porsjonene frukt og grønt. Men – det høye sukkerinnholdet i appelsinjuice angriper emaljen på tennene dine, og kan også øke risikoen for type 2-diabetes.

Les også: Drikken som saboterer slankekuren din

3. Fullkornsbrød
Fiberrikt fullkornsbrød kan også være sukkerrikt.

Ifølge professor Peter Whorwell, som er ekspert på irritabel tarm-syndrom, bør man vurdere på nytt om fiberrik mat bør være et nøkkelelement i et sunt kosthold.

- Fiber svulmer opp i tarmen, noe som gir den mer å gjøre. Hvis du da allerede er forstoppet, vil du bare gjøre vondt verre.

Les også: Unngå ballongmage

4. Smoothie
Alle de sunne næringsstoffene kan kanskje dankes ut av det høye kaloriinnholdet i smoothien, da både frukt og bær inneholder mye naturlig sukker.

Les også: Lunsjtrikset som virker

5. Yoghurt




Selv om yoghurt kan være sunt, kan det også være skadelig for tennene. Bakterier i melken kan nemlig reagere med sukker i maten, noe som setter i gang syreproduksjonen og dermed skader emaljen.

Les også: Derfor bør du spise frokost

6. Epler
Et eple om dagen gjør kanskje godt for magen, men det er definitivt ikke bra for tennene. Ett eple kan nemlig inneholde fire teskjeer sukker.

Les også: Dette bør du spise i dag

7. Sushi
Fet fisk, som laks og tunfisk, er fulle av omega-3-fettsyrer, men de kan også inneholde mye kvikksølv.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer