Gulroten gir deg mye av både vann og a-vitamin, som er det samme som retinol.  Foto: Rafal Strzechowski / ZenShui
Gulroten gir deg mye av både vann og a-vitamin, som er det samme som retinol. Foto: Rafal Strzechowski / ZenShui
Grønnsaker

Den magiske grønnsaken

Kan den være like bra som dyre hudkremer?

Den gjør ikke så mye ut av seg i grønnsaksdisken. Den ligger der i bunter ser verken særlig spennende eller eksotisk ut. Men den kan gjøre underverker for huden din, melder Daily Mail.

Huden blir tørrere

En gang i slutten av tyveårene eller begynnelsen av trettiårene begynner de fleste å merke det. Huden blir tørrere. Små linjer blir synlige. Først rundt øynene, så i panna. Huden er rett og slett ikke så fast og myk som den var tidligere.

Noe av dette skyldes at kroppen har lettere for å bli dehydrert. For å motvirke dette, er det viktig å få i seg nok væske. Men finnes det noe som er mer rehydrerende enn vann?

Spis deg ung

Ja, mener dermatologist og forsker Dr. Howard Murad. Ifølge hudlegen Murad går veien til myk, ung og sunn hud om frukt - og grønnsaksdisken.

Les også: Her er maten du blir pen av.

- Mer effektiv enn vann

For vannet i frukt og grønnsaker er nemlig omgitt av molekyler som gjør at det lettere trer inn i hudens celler. På den måten kan du fukte huden mer effektivt enn om du drikker vann. I tillegg får du gode antioksidanter, mineraler og vitaminer med på kjøpet.

- Du kan hjelpe kroppen din med å hele og forynge seg selv. Ikke bare vil du se fantastisk ut, du vil også føle deg friskere og mer vital, skriver Dr. Howard Murad.

Denne er best for huden

Hemmeligheten ligger i vannet. Vannmelon inneholder hele 97 prosent vann. Tomater inneholder 95 prosent. Fersken er heller ikke dumt, med sine 87 prosent. Og gulroten inneholder 88 prosent.

Men gulroten er aller mest verdifull for huden din. For i tillegg til det viktige vannet inneholder den mye betakaroten, som blir til A-vitamin i kroppen. Studier viser også at A-vitaminer gjør huden glattere og friskere.

Fikser eksem og fet hud

Gulrotens supre innhold av vitamin A, bidrar til å gi deg en sunnere hud. Den fungerer som en antioksidant til å nøytralisere skadelige elementer i huden. A-vitamin forebygger rynker, gjør at huden lettere kan motstå infeksjoner og det holder huden ung. Andre gode kilder er appelsin, squash og søtpoteter, brokkoli, spinat og kål, egg, lever og fisk.

Har du fet hud? Prøv gresskarkjerner, mandler, nøtter og frø. De har i tillegg gode fettsyrer i seg. I frukt og grønnsaker med sterk oransje farge, som appelsiner og gulrøtter, finner du også betakaroten. Kroppen omgjør det til A-vitamin.

Den finnes flere grunner til å ta seg en gulrot:



  • Gulrøtter inneholder karbohydrater som gir energi til musklene, samt kalium som kontrollerer blodtrykket og muskelsammentrekninger.

  • Det høye fiberinnholdet gjør at du holder deg mett lenger, og har en ellers god fordøyelse. Fiberet bidrar også til å balansere blodsukkeret.

  • Gulroten er svært kalorifattig - en normalt stor gulrot inneholder 27 kalorier.

  • Gulroten er rik på A-vitaminer, som bidrar til å styrke immunforsvaret. Dermed er du bedre rustet mot vinterens forkjølelser.

  • Lommelegen.no anbefaler deg dessuten å alltid ha en skål oppkuttede gulrøtter i kjøleskapet hvis du skal slutte å røyke.


    Litt for mett?

    Gulrøtter skal også ha en lett avgiftende effekt på kroppen, og derfor ekstra bra å få i seg hvis du har spist mye tung eller usunn mat - og vil spise lettere. Lege Gunn-Karin Sakariassen på Lommelegen.no har tidligere også anbefalt gulrot som en del av et betennelsesdempende kosthold.
  • Til forsiden