JUICE: Er du opptatt av å leve sunt, er det lurt å være obs på hva slags type juice eller nektar du velger og hvilke frukter, bær og grønnsaker den inneholder.  Foto: NTB Scanpix
JUICE: Er du opptatt av å leve sunt, er det lurt å være obs på hva slags type juice eller nektar du velger og hvilke frukter, bær og grønnsaker den inneholder. Foto: NTB Scanpix
Juice

Den sunneste juicen

Gir deg maks påfyll av vitaminer og antioksidanter.

KK.NO: I tillegg til vann og melk, kan juice være en sunn drikke til dagens første måltid.

Det forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, som mener et glass om dagen passer godt som én av fem om dagen.

Det kommer imidlertid an på hvilken juice du velger og hvor mye du drikker.

LES OGSÅ: Slik får du i deg mer grønt

Ferskpresset, konsentrat eller nektar

Det aller sunneste er å spise frukten hel, både fordi en del av vitaminene brytes ned når det lages juice av frukten og fordi kostfiberen forsvinner i prosessen.  

Men, får du ikke i deg masse frukt hver dag, kan det være en god helseidé å drikke litt juice.

Ifølge Sundfør bør du da velge juice, og ikke nektar.

- For at man skal kunne kalle noe en juice, så kan den ikke være tilsatt sukker. Nektar vil jeg ikke anbefale, fordi det som regel inneholder mindre frukt og mer sukker. Nektar er egentlig bare billigvarianten av juice, forteller ernæringsfysiologen.
 
Ferskpresset juice kan ha et høyere innhold av antioksidanter enn juice fra konsentrat.

- Men det finnes ikke veldig mange studier på at det egentlig er mye sunnere enn juice fra konsentrat, sier Sundfør.

Det kan imidlertid være en idé å velge juice med fruktkjøtt.

- Hvis du sorterer vekk kjøttet, mister du også de fleste vitaminene, har førsteamanuensis Jens Rikardt Andersen, som forsker på ernæring ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitets, tidligere fortalt Forskning.no.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du bør spise mer av

APPELSINJUICE: Spiser du brød eller andre kornprodukter til frokost, kan det spesielt for deg som får i deg litt lite jern, være lurt å ta et glass appelsinjuice til. Foto: NTB Scanpix
APPELSINJUICE: Spiser du brød eller andre kornprodukter til frokost, kan det spesielt for deg som får i deg litt lite jern, være lurt å ta et glass appelsinjuice til. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Velg variert

Til frokost mener Sundfør den klassiske appelsinjuicen er et sunt og godt alternativ.

- Den inneholder masse C-vitaminer, som øker opptaket av jern fra kornprodukter, som brød og müsli, sier hun.

Ernæringsfysiologen mener likevel du med fordel kan bytte litt på, og drikke en variasjon av juicer, slik at du får i deg et spekter av næringsstoffer.

Sundfør trekker også fram de stadig flere grønnsaksjuicene som er kommet på markedet.

- Mange er flinke til å få i seg nok frukt, men ikke nok grønnsaker. Derfor er det positivt at det nå finnes flere grønnsaksjuicer, sier hun.

Sundfør mener også at juicing kan være en fin måte å få i seg mer grønnsaker på.

- Bare husk på at det ikke blir sunnere bare fordi du juicer det, snarere tvert imot, siden du mister mye av kostfiberen, påpeker hun.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om fruktsukker

MENGDE JUICE: Anbefalt mengde om dagen er 100 gram, noe som tilsvarer et lite kjøkkenglass. Foto: NTB Scanpix
MENGDE JUICE: Anbefalt mengde om dagen er 100 gram, noe som tilsvarer et lite kjøkkenglass. Foto: NTB Scanpix Vis mer

100 gram om dagen

Juice inneholder i tillegg til vitaminer, mineraler og antioksidanter, mye vann og noe fruktsukker.

Og selv om det på ingen måte er noen grunn til å holde seg unna juice på grunn av fruktsukkeret, så er det grunn til å tenke over hvor mye du drikker - og hvor mye et glass juice egentlig er.

Anbefalt mengde juice om dagen er 100 gram, det tilsvarer et lite glass.

- Tenk derfor over hvor stort glass du bruker. Gamle standard glass var 125 ml, men mange glass er i dag 250 ml, altså det dobbelte, minner Sundfør.

100 gram juice av frukt og bær som appelsin, eple og tranebær inneholder cirka 50 kcal, mens juice av grønnsaker som tomat inneholder rundt 20 kcal per 100 gram, ifølge Matvaretabellen.no.

Til forsiden