MARGARIN: Mens enkelte margarin er blandet med smør, inneholder noen også en del vann. Foto: NTB Scanpix
MARGARIN: Mens enkelte margarin er blandet med smør, inneholder noen også en del vann. Foto: NTB ScanpixVis mer

Margarin

Den sunneste margarinen til brød

Kan spare deg for mange kalorier og mettet fett.

KK.NO: Mange får i seg for mye mettet fett, noe som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

En effektiv og utrolig enkel måte å redusere inntaket av mettet fett på, er for eksempel å velge plantemargarin på brødskiven i stedet for meierismør.

Men, det er også stor forskjell på de ulike margarinene.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om mettet fett

Mindre mettet fett

Mens smør er laget av melk og fløte eller rømme, så er margarin laget av planteoljer.

- Smør og plantemargarin inneholder like mange kalorier, men smør inneholder en større andel mettet fett, mens plantemargarin inneholder en større andel umettet fett, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Studier har vist at umettet fett kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, og norske helsemyndigheter og de fleste ernæringsfysiologer anbefaler at vi spiser mindre smør og i stedet velger plantemargarin.

Klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt, har tidligere sagt til KK.no at smør er så ugunstig for oss, at vi egentlig kan la være å spise det.

- Kroppen trenger ikke det mettede fettet i seg selv, og de fettløselige vitaminene som er i smør, kan du få fra andre kilder, mener Sellæg.

LES OGSÅ: Bytt ut dette og gå ned i vekt

TYKT LAG? I tillegg til valg av margarin, kan det selvsagt også være en idé å tenke over hvor mye margarin du smører på skiven. Foto: NTB Scanpix
TYKT LAG? I tillegg til valg av margarin, kan det selvsagt også være en idé å tenke over hvor mye margarin du smører på skiven. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Smør og margarin

Det finnes flere varianter margarin, og vanlig å smøre på brødskiven i mange norske hjem er den som inneholder både margarin og smør.

ANBEFALER LETTMARGARIN: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: All Over Press
ANBEFALER LETTMARGARIN: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: All Over Press Vis mer

- Bremykt inneholder for eksempel 60 prosent smør og 40 prosent rapsolje, forteller Sundfør.

Sammenliknet med vanlig meierismør, som inneholder mer enn 50 gram mettet fett per 100 gram, inneholder Bremykt 35 gram mettet fett.

Rene margariner, som du heller bør velge, inneholder rundt 15 gram mettet fett per 100 gram.

For å vite om margarinen kun inneholder planteoljer eller også inneholder smør, må du se på innholdslisten, fordi flere kan ha misvisende navn - som for eksempel kan få deg til å tro at produktet kun inneholder margarin.  

LES OGSÅ: Her kan du spare mye usunt fett

Lettmargarin best

Selv om margarin inneholder langt mindre mettet fett enn smør, er kaloriinnholdet generelt sett omtrent likt.

Er du opptatt av å holde vekten eller ønsker å gå ned noen kilo, kan det derfor være idé å velge den tredje typen margarin, nemlig lettvariantene.

- I lettmargarin er en del av fettet erstattet med vann, forklarer Sundfør.

Hun mener lettmargarin er det beste alternativet for dem som vil passe vekten.

- Og lettmargarinene inneholder ingen «skumle» stoffer, det er kun vann som tilsettes. I tillegg berikes all margarin med litt vitamin D, forteller Sundfør.

Her ser du innholdet av kalorier og mettet fett i de vanligste smør- og margarinsortene:

Tine ekte smør: 54 g mettet fett og 746 kcal
Bremykt: 35 g mettet fett og 740 kcal
Melange: 36 g mettet fett og 720 kcal
Vita hjertegod: 14 g mettet fett og 639 kcal
Soft Flora: 16 g mettet fett og 630 kcal
Brelett: 12 g mettet fett og 388 kcal
Soft Flora lett: 8 g mettet fett og 360 kcal
Vita lett hjertegod: 8 g mettet fett og 360 kcal

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: