Helse & Livsstil

Den viktige frokosten

Ønsker du å gå ned i vekt, start med å spise frokost.

Den viktige frokosten
Publisert
Sist oppdatert

Les også: Jeanettes favorittfrokost


Frokosten får i gang forbrenningen, den bidrar til at du merker tydelig sult og metthetsfølelse utover dagen, og det blir mindre småspising, fastslår Jeanette Roede, somer er kostholdsekspert på kk.no.

Mange tror det å droppe frokosten er en enkel måte å kutte det daglige kaloriinntaket på for å gå ned i vekt, men resultatet er som regel det motsatte. Flertallet av dem som lykkes med å slanke seg og med å holde vekten spiser frokost hver eneste dag, viser en stor amerikansk undersøkelse fra universitetet i Colorado. Forskerne har sett på matvanene til 3000 slankere som lyktes.

En britisk undersøkelse fra universitetet i Nottingham har samme konklusjon. Forskerne der påviste også at en fiberrik frokostblanding med lettmelk hver dag også reduserer nivået av det farlige LDL-kolesterolet. De dagene deltakerne ikke spiste frokost, økte kolesterolet. Insulinfølsomheten ble også redusert, noe som gjør det lettere å legge på seg.

HINDRER SMÅSPISING
– Når du står opp om morgenen etter mange timer uten mat og drikke, er blodsukkeret
lavt og kroppen har et underskudd på væske, sier klinisk ernæringsfysiolog Ingrid Ellingsen ved Ullevål sykehus.
– Hvis du ikke tilfører kroppen mat da, fortsetter den fastende tilstanden, og forbrenningen går inn i en hviletilstand. Du blir mindre opplagt, får lett hodepine og vekten øker lettere. En annen grunn til at vekten øker når du ikke spiser frokost, er at det ofte ender med ekstra spising om kvelden.
– Det første du bør gjøre hvis du vil ned i vekt er å få orden på måltidene, begynne å spise frokost og spise mindre om kvelden, sier Ellingsen. Også Jeanette Roede er opptatt av måltidsrytmen.
– Når det går for lenge mellom måltidene, jobber ikke kroppen optimalt. Noen merker det på humøret, andre får hodepine. Kroppen fungerer som en vedovn. Du må fyre skikkelig opp om morgenen. Skal du holde jevn varme, må du legge på ved jevnlig uten å sprengfyre, kanskje hver tredje–fjerde time. Om kvelden er det ikke så smart å sprengfyre når du likevel skal legge deg og ikke trenger den ekstra energien. Er du blant dem som ikke orker tanken på mat om morgenen, kan det skyldes at du spiser for mye om kvelden.
– Det gir mer energi å bruke 15 minutter på å spise enn å sove i 15 minutter, påpeker Jeanette.

DRIKK GODT
En frokost som hjelper kroppen til å fungere optimalt, bør bestå av grovt brød eller grov kornblanding som gir stabil økning av blodsukkeret. De langsomme karbohydratene i grovt korn holder deg også mett lenger og demper godterisug. Havregrøt er et godt alternativ. Jeanette anbefaler forskjellig pålegg, magert kjøtt, makrell i tomat, avokado med skinke og lettsyltetøy.
– Mange er skeptiske til lettsyltetøy av frykt for kunstige søtstoffer, men lettsyltetøy har sjelden kunstig sukker, men mindre sukker og mer bær. Det er også viktig å drikke godt om morgenen, gjerne juice som fremmer jernopptaket, eller melk som gir kalsium til beinbygningen.

Ikke morgensulten?
  • Spis mindre om kvelden.
  • Fersk fruktsalat er et godt alternativ hvis du ikke orker brød<.
  • I starten kan du spise en liten porsjon og øke til normal mengde etter hvert.
  • Virker tidlig frokost utenkelig rett etter at du har stått opp, kan du vente litt. Sørg
    for at du får i deg noe godt og næringsrikt før dagen er kommet i gang.
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer