Fersken

Denne bør du spise mye av

Fersken er proppfull av C-vitaminer.

FROSSEN ER BEST: Frossen fersken inneholder omkring dobbelt så mye C-vitaminer som appelsiner, forteller forskerne fra United States Department of Agriculture. Foto: Image Source.com
FROSSEN ER BEST: Frossen fersken inneholder omkring dobbelt så mye C-vitaminer som appelsiner, forteller forskerne fra United States Department of Agriculture. Foto: Image Source.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Fersken er en frukt som smaker godt både fersk, frosset og oppvarmet. Den passer til det meste og inneholder masse C-vitaminer.

Aller mest sunn er den når den er frossen. Les hvorfor lenger ned i saken.

Hva med litt fersken til dessert i sommervarmen? Legg noen skiver fersken ved siden av en is-kule og desserten er klar.

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønnsaker inn i maten

Dobbelt så mye C-vitaminer som i appelsin

I følge forskere fra USDA (Ekstern lenke)(United States Department of Agriculture) er fersken som er bearbeidet akkurat når den er på toppen av sin modenhet, fylt med omtrent 236 milligram med vitamin C, skriver Ivillage.com (Ekstern lenke).

Det vil si dobbelt så mye C-vitaminer som i appelsiner. Kanskje det er fersken du bør kaste deg over hvis du trenger en ekstra vitamin-boost?

Ivillage skriver at forskere ved University of Arizona har funnet ut at høye nivåer av C-vitaminer kan hjelpe deg med å bekjempe infeksjoner. Årsaken kommer av at C-vitaminer styrker det delikate vevet som ligger mellom halsen og nesen, og forhindrer virus i å komme gjennom.

LES OGSÅ: 10 matvarer som gir deg fantastisk hud

Slik velger du riktig fersken

I følge Frukt.no kommer fersken opprinnelig fra Kina og tilhører samme plantefamilie som plommer, aprikos og mandler. Den dyrkes over hele verden og kommer i ulik form, farge og størrelse. I tillegg til vitamin C, inneholder den også vitamin A.

Frukten kan brukes til det meste, og tilberedningen avgjør hvor mye næringsstoffer den vil inneholde. Enkelte matvarer mister for eksempel mye næring når du steker dem.

Hvis du velger å kjøpe frukten fersk, bør du se etter at ikke skallet på fersken har noen skader. Frukten skal føles fast, og vil gi etter for et lett trykk, skriver Bama.no (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør du velge varene som ligger øverst i grønnsaksdisken

Frossen mat kan være sunnere

Frossen frukt kan være veldig bra å bruke i for eksempel smoothies, og du trenger ikke unngå alle frosne produkter. Spesielt ikke frukt og grønnsaker, som kan inneholde like mye eller mer næringsstoffer enn fersk frukt.

Årsaken er at grønnsaker og frukt mister mindre næringsstoffer ved å bli fryst ned umiddelbart etter innhøsting, enn etter den tiden det tar å frakte varene ferske fra et sted til et annet, skriver Dinside.no (Ekstern lenke).

Fersk frukt og grønnsaker kan bli liggende i én måned før produktene når forbrukerne, og dermed mister de mange av næringsstoffene.

LES OGSÅ: Fråts med god samvittighet

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer