Kosthold

Denne frukten bør du kjøpe nå

Ikke all frukt mister smak på vinteren - disse smaker best nå.

Grapefrukt er ikke akkurat den typiske julefrukten og kan være et frisk alternativ i julen. I tillegg inneholder den mye C-vitaminer og er rik på fiber.
Grapefrukt er ikke akkurat den typiske julefrukten og kan være et frisk alternativ i julen. I tillegg inneholder den mye C-vitaminer og er rik på fiber. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Frukt er kanskje ikke det som er hovedfokuset om dagen. Ribbe, medisterkaker og sylte er det som står på menyen i kantina, på restauranter og i hjemmet.

Men hvis du rekker å lette hodet fra julematen lenge nok til å ta en pustepause, er det kanskje ingen dum idé med litt frukt.

Klementinene har vært spist siden november og er vel ikke lenger bare en frukt, men en julefrukt. Her får du derfor noen alternativer til julemånedene som ikke skriker jul, men som smaker godt og ikke mister mye av friskheten i julemånedene.

Les også: Tannpuss alene er ikke nok


Appelsiner

Ja, for det er ikke det samme som klementiner. Spesielt ikke etter 6 kilo klementiner i julen. Se etter appelsiner som ikke har «kviser» eller merker på skallet.

Ikke alle appelsinene blir solgt gjennom hele året, men den beste sesongen for appelsinene er nettopp nå, fra desember til rundt påsketider. De skal være mørk gule eller oransje og blanke. Hvis appelsinene er tung vil det si at den er saftig og fin.

Appelsinene er ikke bare gode, men bidrar også til masse C-vitaminer. En stor appelsin har faktisk like mye C-vitamniner som anbefales daglig. Den er også en av de få fruktene som er en god kilde til B-vitaminet folat. Skilleveggene i frukten inneholder også en del fiber. (Bama.no)

Les også: Hvilken drikk funker best?

Bananer

Dette kan være et godt alternativ i julen. Bananer er i sesong hele året og skiller seg fra andre frukter ved at de kan bli plukket før de er modne. I norge er det som oftest Cavendish-bananen som selges.

Bananer er en av de fruktene som inneholder noe mer kalorier, men det er fortsatt minimalt. Bananer er en god kilde til energi i form av fruktsukker, noe de mer grønne bananene har mindre av ettersom stivelsen i bananen ikke er gjort om til sukker enda.

Bananer bidrar med en god del vitamin B6 og kalium. I tillegg har studier vist at det lønner seg også å spise skallet.

Les også: 8 grunner til å drikke kaffe

Ananas

Ananas er frisk og godt, og kan spise alene, eller den kan gjøres enda bedre ved å dyppe den i sjokolade. Unngå imidlertid grønne ananaser ettersom de ikke er modne.

Enkelte hevder at en ananas er passe moden hvis du enkelt kan dra bladene av toppen på den, selv om det ikke er bevist. Bladene skal imidlertid være friske og grønne, skallet skal være fast og den skal føles tung i forhold til størrelsen.

Ananas inneholder masse C-vitaminer, er en god kilde til kobber, managan og B-vitaminet folat. Den er også rik på antioksidanter og inneholder bromelain. Det meste av energien kommer fra karbohydrater.

Les også: Tidspunktene du bør notere deg

Granatepler

Dette er den nye it-frukten som er proppfull av antioksidanter. Fargen på granateple sier ikke noe om hvor moden granateple er, men finn en som er stor i størrelsen ettersom den da inneholder mer fruktsaft.

Granateplet er forholdsvis kalorifattig, men er svært fiberrikt på grunn av frøene. Saften i frukten inneholder også masse antioksidanter som blant viser lovende resultater i behandling av kreft og revmatisme.

I tillegg inneholder granateple mye C-vitaminer og vitaminet B6. B6 er blant annet et nøkkelstoff for at kroppen skal hente ut energi fra maten vi spiser.

Les også: Her får du sannheten om kroppen din

Grapefrukt

Grapefrukt er også en av superfruktene som finnes der ute, og gir også litt variasjon til den tradisjonelle julematen. Som appelsinene skal du se etter at den ikke har urenheter i skallet eller merker. Å kjøpe disse kan være litt vanskelig ettersom fargen på skallet ikke sier så mye om hvor søt frukten er inni.

Men en god indikasjon på at den inneholder mye saft er å sjekke vekten på den, slik som med granateple. Er den ganske tung vil det si at den inneholder mye fruktsaft.

Grapefrukten inneholder mye C-vitaminer og er en god kilde til fiber. Enkelte studier har også vist at grapefrukt kan være en god kilde til stoffer som kan senke det dårlige kolesterolet i kroppen, som også rødløk er spesielt godt for. I tillegg inneholder den få kalorier.

(Kilde: Shine.yahoo.com og Bama.no)

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer