<strong>IKKE DET BESTE VALGET:</strong> Ordentlig mat er bedre enn såkalte måltidserstattere, som en Nutrilett-bar eller en protein-bar jo er. Foto: Thinkstock
IKKE DET BESTE VALGET: Ordentlig mat er bedre enn såkalte måltidserstattere, som en Nutrilett-bar eller en protein-bar jo er. Foto: Thinkstock Vis mer

Slank

Denne kan du droppe

Duger i beste fall som «fast food».

Publisert
Sist oppdatert
Går det for lenge mellom måltidene er det lett å ty til noe kjapt for å stagge sulten en stund. Men hva velger du å spise da?

Vår leser Eva forteller under kost- og treningsekspert Ina Garthes siste nettmøte at hun ofte kjøper seg en Nutrilett-bar.

- De er helt supre fordi de gir en god metthetsfølelse som holder i noen timer. Men så har jeg jo da stilt meg spørsmålet om hvor sunt dette egentlig er? Er dette en god måltidserstatter? skriver hun.



Ina er litt skeptisk.

- Jeg tenker at det i utgangspunktet er dumt å erstatte måltider med dette, men at det kan fungere som et lite tillegg til maten eller et alternativ dersom du har liten tid og få muligheter. Det er bedre enn mange andre «fast food»-varianter vi får kjøpt, svarer hun.

Det finnes flere supre alternativer til mellommåltider, men skal du være riktig smart spiser du rett og slett en banan. Banan metter langt bedre enn for eksempel epler.

Dette er et bra mellommåltid

Ordentlig mat er bedre enn såkalte måltidserstattere, som en Nutrilett-bar eller en protein-bar jo er.

- For at et mellommåltid skal være bra, bør det inneholde rundt 200 kilokalorier (kcal), inneholde sunne ingredienser og ligge lavt på tilsatt sukker og mettet fett, har Ina tidligere uttalt.

- Protein og kostfiber er med på å skape en metthetsfølelse som varer, mens sukker gir en uheldig effekt på blodsukkerkonsentrasjonen. For mye fett gir ofte for mye energi.

Ina selv velger gjerne knekkebrød og frukt til mellommåltid.

Så mye kan du spise mellom måltidene

Det er etter hvert opplest og vedtatt at en god måte å holde forbrenningen oppe på er å holde matinntaket jevnt.

TA TESTEN: Hva vet du om forbrenning?

Det betyr å sørge for at måltidene dine er regelmessige, og at du spiser noe kjapt dersom det likevel skulle gå for lang tid mellom hvert måltid.

Men hvor mye skal du spise, etter hvor lang tid? Den profilerte amerikanske ernæringsrådgiveren Cynthia Sass har laget en svært enkel regel.

Du kan innta opptil 100 kalorier for hver time mellom dette mellommåltidet og neste hovedmåltid.

 ..1 time: Spis et eple = 100 kalorier
..1 time: Spis et eple = 100 kalorier Vis mer
...2 timer: Legg til en spiseskje peanøttsmør = 200 kalorier
...2 timer: Legg til en spiseskje peanøttsmør = 200 kalorier Vis mer
...3 timer: Legg til 5 fullkornskjeks = 300 kalorier
...3 timer: Legg til 5 fullkornskjeks = 300 kalorier Vis mer
...4 timer: Legg til et glass lettmelk = 400 kalorier
...4 timer: Legg til et glass lettmelk = 400 kalorier Vis mer

Slik gjør du det:

Hvis ditt neste måltid er om...




















Den første timen er det lurt å spise noe som har høyt innhold av fiber og karbohydrater. Deretter bygger du på med sunt fett og protein for hver time som går. Slik varer metthetsfølelsen lenger.

Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer