STEINALDERKOSTHOLD: Paleo går ut på å spise naturlig mat som for eksempel kjøtt og nøtter.  Foto: Ronja Rognmo
STEINALDERKOSTHOLD: Paleo går ut på å spise naturlig mat som for eksempel kjøtt og nøtter. Foto: Ronja RognmoVis mer

Diett

Denne kan gi deg en energiboost

Ved å spise som de gjorde for 2,5 millioner år siden kan energinivået ditt øke betydelig.

Det nye store innen livsstils-trender er den mye omtalte steinalderkosten, også kjent som paleo, som går ut på å spise og leve naturlig.

Som våre forfedre

Tilhengere av paleo mener genene våre ikke har klart å tilpasse seg det moderne kostholdet, og er overbevist om at den mest gunstige kosten, bygger på det vi hadde tilgjengelig da vi levde som jegere og sankere ute i naturen.

Mennesket er skapt for å spise kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, grønnsaker, frukt og røtter. Å velge paleo som en livsstil går ut på å gi kroppen det den trenger og det den ønsker. Halvfabrikata, sukker, melkeprodukter og gluten er med andre ord helt uaktuelt.


Men var alt egentlig bedre før?

I dag vet vi bedre

Masterstudent i ernæring UiO, Karianne Svendsen, mener det nesten er umulig å leve og spise som de gjorde for 2,5 millioner år siden.

– I dag vet vi så mye mer enn det de gjorde før om hvordan kroppen fungerer, og hvilke matvarer som øker og reduserer risikoen for livsstilssykdommer, sier hun til KK.no

Hun er skeptisk til at dietten går ut på å ikke spise korn og melkeprodukter - som er såpass viktige for at kroppen skal fungere godt.

– De nasjonale kostrådene anbefaler at rundt halvparten av energien vi får i oss i løpet av en dag skal komme fra karbohydrater. Dette er fordi kroppen er avhengig av det og hjernen vår foretrekker karbohydrater for å fungere optimalt. Med en så liten andel som denne dietten anbefaler, må kroppen bryte ned proteiner og glyserol-delen av fettsyrer til å lage karbohydrat til hjernen, forklarer Svendsen.

For lite kalsium

Dietten anbefaler heller ikke bruk av melke-og meieriprodukter. Matvarer som melk, ost og yoghurt-typer er i dag den største kilden vi har til kalsium.

– Hadde det ikke vært for melken, så måtte vi spist mange kilo brokkoli hver dag for å dekke behovet vårt. Kalsium sammen med D-vitamin forebygger benskjørhet ved at det holder skjelettet vårt sterkt og minimerer nedbrytingen av benmassen vår, sier Svendsen:

– Dermed kan steinalderdietten over tid føre til mangel på kalsium, som påvirker benmassen og bentettheten vår.

MYE GODT: Kamskjell med mandler og bacon er en av mange retter man kan lage med naturens ingredienser.  Foto: Ronja Rognmo
MYE GODT: Kamskjell med mandler og bacon er en av mange retter man kan lage med naturens ingredienser. Foto: Ronja Rognmo Vis mer

- Ikke følg dietten slavisk

Personlig kunne ikke Svendsen tenke seg å følge dietten og anbefaler heller ingen andre å følge den slavisk.

– Jeg anbefaler ikke å følge steinalderdietten slavisk. Dette er på grunn av farene knyttet til næringsstoffmangel, og fordi et høyt inntak av mettet fett, som ofte forekommer fordi mange ikke vet forskjellen på magert og rødt kjøtt i forhold til fettinnhold, øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og ulike krefttyper, sier hun.

Svendsen mener imidlertid at dietten har visse positive aspekter ved seg. En av disse er den delen hvor det anbefales å spise blant annet mer frukt og grønt.

– Dietten vektlegger bruken av frukt, grønnsaker, belgvekster, fisk og nøtter, og oppfordrer til lite eller ingen inntak av alkohol og tilsatt sukker, som er i tråd med de nasjonale kostrådene for å forebygge livsstilsykdommer.

(Saken fortsetter under bildet)






SPISER KUN NATURLIG MAT: Sara Lossius endret kostholdet sitt til paleo for 4 år siden.  Foto: Ronja Rognmo
SPISER KUN NATURLIG MAT: Sara Lossius endret kostholdet sitt til paleo for 4 år siden. Foto: Ronja Rognmo Vis mer

Steinaldermat gir energiboost

En som sverger til livsstilen er Sara Lossius - som er redaktør av boken «Naturlig mat». Før hun begynte med paleo følte hun at kroppen ikke fungerte som den skulle.

– Jeg startet reisen mot paleo for fire år siden, da jeg bodde og studerte i London. Jeg følte at kropp og sjel ikke var på stell, så jeg begynte å forske på kosthold og endret matvaner gradvis, forteller hun til KK.no.

Da Lossius begynte å spise steinalderkost opplevde hun at mye endret seg både psykisk og fysisk.

– Etter jeg endret kostholdet mitt har jeg merket stor forskjell. Jeg har blitt slankere og sterkere, huden er bedre og jeg har ikke vann i kroppen mer. I tillegg er energinivået mitt både høyere og jevnere og humøret stabil. Alt dette vil jeg hevde skyldes kosthold, sier hun.





Skader ikke å teste

Ifølge Lossius gir paleo bedre helse for blant annet de med autoimmune sykdommer, det kan bedre diabetes typ to, minske overvekt, forbedre depresjon og minske småplager som for eksempel vondt i ledd og hodet. Hun anbefaler folk å prøve paleo for å se om det utgjør en forskjell.

– Det beste er å prøve det, det kan jo ikke skade. Enten kan du gjøre endringen gradvis, slik jeg gjorde, eller gønne på og ta en 30 dagers paleo challenge. Jeg anbefaler uansett å ta en 30 dagers i løpet av livet – utrolig hvor dirrende energi man får. Og man lærer å kjenne hvor godt ekte mat egentlig smaker, sier Lossius:

– Hvis det ikke skulle fungere for deg er det bare å gå tilbake til vanlige vaner igjen. Da har du hvert fall prøvd. Men jeg tror de fleste vil merke såpass forskjell at de ikke vil ramle helt tilbake til gamle vaner.

Vil du lese mer om paleo livsstilen kan du besøke Lossius blogg .

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: