FORBRENNINGSVENNLIG: Disse matvarene skal sette fart i forbrenningen din.   Foto: Panther Media
FORBRENNINGSVENNLIG: Disse matvarene skal sette fart i forbrenningen din. Foto: Panther Media Vis mer

Fettforbrenning

Denne maten forbrenner fett

Spis dette for å jazze opp forbrenningen.

Nå er det ikke lenge til at du skal sprade rundt i bikinien. Skrekk og gru eller hipp hurra?

Selv om trening stort sett er den beste måten å kvitte seg med kilo og stramme opp kroppen på, så kan det du putter i munnen også være til god hjelp.

Les også: Bikinifin på 6 uker

Bra for forbrenningen

Ifølge news.com.au er det noen matvarer som er gunstigere for forbrenningen enn andre.

Neste gang du handler bør du sørge for å ha disse godsakene i handlekurven din:

Les også: Lyver du deg feit?

Chili og kajennepepper

I tillegg til å sette smak på maten har chili flere fordeler. Forskning viser nemlig at de som spiser sterkt krydret mat ofte får i seg mindre kalorier og og karbohydrater enn de som spiser mildere mat.

Grunnen til at chili har denne effekten tror forskere skylden capsaicin, som er den aktive ingrediensen i chilipepper. Denne utløser en termodynamisk forbrenning, som blant annet fører til raskere hjertefrekvens og øker stoffskifte opptil 25 prosent.

- Du svetter mer, slik at kroppen jobber hardere, sier Laura Sutherland, kostholdsekspert og talsperson for the Dietitians Association of Australia.

Chili har også flere positive egenskap. Den inneholder mange antioksidanter som C-vitamin og betakaroten, og skal ha positiv effekt på både blodtrykk og kolesterol.

Les også: Her er maten du blir pen av

Bær og sitrusfrukt

Mat som er rik på C-vitamin inneholder flavoner, et kjemisk stoff som blant annet øker stoffskiftet og kontrollerer kolestrolnivået. Det skal også virke fettfortynnende.

Det er mange fordeler med å spise C-vitaminer. Ikke bare smaker det godt, men der er også med på å produsere noradrenalin, et hormon som øker sexlysten og forsterker den seksuelle nytelsen.

C-vitaminer skal også hjelpe mot rynker.

Les også: Spis deg slank

Kanel

Hva er vel bedre enn en liten dæsj kanel på havregrøten? I tillegg til å gi god smak, får kanel kroppen til å produsere mindre insulin. Dette er gunstig ettersom insulin stimulerer fettlagring og hemmer fettforbrenningen. Dryss i vei!

Les også: Maten som renser kroppen

Ingefær og hvitløk

Både ingefær og hvitløk har en blodfortynnende effekt, som forebygger forkalkning og blodpropper. Forskning viser også at ingefær øker forbrenningen.

Hvitløk kan bidra til å senke blodtrykket, kolesterolet i blodet og den morvirker sopp i tarmen.

Er du lei av være støl etter gårsdagens trening? En bit ingefær kan fikse stølheten.

Les også: Det smarteste du kan spise

Magert kjøtt

Forskere i Danmark har funnet ut at det magre proteinet i kosten kan hjelpe til med å forbrenne fem prosent mer kalorier daglig. Dette kan være fordi kroppen bruker mer energi på å fordøye protein enn karbohydrater og fett.

Dersom du spiser for lite proteiner, får ikke hjernen nok tilgang på signalsubstanset dopamin, som gir deg en positiv følelse og gjør deg glad. Proteinbehovet ligger på cirka ett gram protein per kilo kroppsvekt per dag.

Les også: Derfor blir du ikke slank av salat

Sennep

Sterke krydre øker forbrenningen, jo sterkere de er jo mer effektive er de. En amerikansk studie har funnet ut at gurkemeie, krydderet som gir farge til sennep og indiske karriretter, senker blodsukkeret og bremser utviklingen av fettvev hos dyr.

Les også: Spis deg til bedre sex

Avokado, laks og nøtter

Både fet fisk, som laks, og plantebasert fett inneholder essensielle fettsyrer som hjelper kroppen til å forbenne fett.

Avokado inneholder riktig nok mye fett (29 gram), men det hjertevennlige enumettede fettet øker faktisk metthetsfølelssen.

En studie viser også at de som spiser rundt 70 gram mandler om dagen reduserer midjemålet mer enn de som ikke spiser mandler, ifølge en studie i International Journal of Obesity. I tillegg gir både nøtter og avokado deg en penere hud.

Les også: Her er den virkelige trøstematen

Magre meieriprodukter

Melk og ost er de viktigste kildene til kalsium og vitamin B2 (riboflavin) i kosten vår, og de er også viktige proteinkilder.

Ifølge et amerikansk studie skal 1300 milligram kalsium hjelpe folk med å gå ned dobbelt så mye i vekt. Det antas også at kalsium kan bryte ned fettceller og hemmer veksten av nye.

Trenger du flere gode råd om kosthold og trening? Sjekk ut Aller-gruppens nye nettsted PersonligTrening.no, hvor fu får personlig oppfølging, eget treningsopplegg og kan snakke med andre som har samme mål som deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: