MELK: Drikker du hel, lett, ekstra lett eller skummet? Foto: Trine Solberg
MELK: Drikker du hel, lett, ekstra lett eller skummet? Foto: Trine Solberg
Hvilken Melk Er Sunnest

Denne melken har 50 prosent færre kalorier

Og de sunne næringsstoffene er like mange og gode.

KK.NO: Drikker du nok melk?

Norske kvinner er de med størst fare for å utvikle benskjørhet, og kalsium og D-vitamin er blant de viktigste næringsstoffene for å beskytte oss mot dette. 

Dessuten inneholder melk en høy andel proteiner, og beskytter tennene våre.

LES OGSÅ: 15 ting du kan bruke cottage cheese til

Tre glass om dagen

Det er anbefalt at vi som voksne får i oss 800 milligram kalsium per dag.

TRE OM DAGEN: Vi bør få i oss 3-4 posjoner melk, ost eller yoghurt om dagen, for å dekke resten av kalsiumbehovet vårt. Foto: Trine Solberg
TRE OM DAGEN: Vi bør få i oss 3-4 posjoner melk, ost eller yoghurt om dagen, for å dekke resten av kalsiumbehovet vårt. Foto: Trine Solberg Vis mer

Ifølge Melk.no viser undersøkelser at norske kvinner i gjennomsnitt får i seg mellom 180 og 250 gjennom kostholdet, om man ikke regner med melkeprodukter.

Vi står altså igjen med mellom 620 og 550 milligram som kan dekkes med tre til fire glass melk, tre til til fire brødskiver med gulost eller tre til fire porsjoner yoghurt.  

Du har kanskje hørt at det er best å drikke helmelk, og at det er her du finner flest næringsstoffer? 

Det stemmer ikke. Det eneste du går glipp av ved å velge skummet melk fremfor fetere melk, er fettet. 

- All melk inneholder de samme næringsstoffene, det er kun fettet som er fjernet i de magre variantene, sier ernærings- og kommunikasjonsrådgiver i Opplysningskontoret for meieriprodukter, Terese Glemminge Arnesen til KK.no. 

LES OGSÅ: Spiser du kun eggehviten?

Er melkefettet sunt? 

Diskusjonen om hvorvidt melkefett er sunt eller ikke er stor, men enn så lenge anbefaler norske helsemyndigheter magre meieriprodukter for å redusere inntaket av mettet fett i befolkningen.

SKUMMETMELK: Det er gjort studier som peker mot at melkefett kan forebygge hjerte- og karsykdommer, men foreløpig anbefaler norske myndigheter at man holder seg til magre meieriprodukter. Foto: Trine Solberg
SKUMMETMELK: Det er gjort studier som peker mot at melkefett kan forebygge hjerte- og karsykdommer, men foreløpig anbefaler norske myndigheter at man holder seg til magre meieriprodukter. Foto: Trine Solberg Vis mer

En svensk studie har vist at melkefett kan beskytte mot diabetes type 2.

Studien, der nærmere 27.000 svensker deltok, viste at de som får i seg mest meieriprodukter med høyt fettinnhold har 23 prosent lavere risiko for å utvikle diabetes type 2 sammenlignet med de som får i seg minst, skriver Forskning.no. 

Det er imidlertid også gjort studier som viser det motsatte, og norske myndigheter holder foreløpig fast på sine råd om at det er magre meieriprodukter som gjelder. 

Ifølge Arnesen, trengs det mer forskning for å bekrefte at fete meieriprodukter kan forebygge diabetes.

LES OGSÅ: Er melk med lang holdbarhet helseskadelig? 

Dobbelt så mye fett i helmelk

Næringsmessig er det ellers altså akkurat det samme hvilken melk du velger, så ønsker du å holde fett- og kaloriinntaket nede, kan det være lurt å velge skummet- eller lettmelkvarianter. 

Mens H-melk inneholder mellom 63 og 66 kalorier og 3,5 og 3,9 gram fett per 100 gram, ifølge Tine og Q-meierienes hjemmesider, gir skummet melk deg 33 kalorier og 0,1 prosent fett.

100 gram lettmelk gir deg mellom 41 og 43 kalorier og mellom 0,7 og en prosent fett.

Ett glass (á 2 dl) helmelk gir med andre ord rundt 130 kalorier og over 7 gram fett, mens ett glass skummetmelk gir 66 kalorier og 0,2 gram fett. 

Du kan med andre ord halvere kaloriinntaket, og spare nærmere 200 kalorier om dagen, om du går over til å drikke tre glass skummet melk istedenfor helmelk, uten å gå glipp av næringsstoffer. 

- De samme anbefalingene gjelder for barn. Det anbefales lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling, sier Arnesen. 

- Barn som har en dårlig vektøkning kan få helmelk for å øke kaloriinntaket. De magre melketypene anbefales til barn fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner.  

Til forsiden