Det er ikke alltid like lett å vite hva som er det beste alternativet, og mange ganger tror du kansje at du har valgt et sunnere alternativ, men sjekk at det ikke er disse.  Foto: All Over Press
Det er ikke alltid like lett å vite hva som er det beste alternativet, og mange ganger tror du kansje at du har valgt et sunnere alternativ, men sjekk at det ikke er disse. Foto: All Over Press Vis mer

Mat

Denne slankematen bør du unngå

Du velger kanskje popcorn på kinoen som et bedre alternativ, men det er ikke nødvendigvis noe bedre.

Publisert
Hvis du ønsker å gå ned i vekt eller generelt er opptatt av og ikke spise mat som inneholder for mye fett, salt, kalorier eller karbohydrater har du sikkert en ganske klar mening om hva du skal ha på butikken.

Men det er ikke alle produktene som er et så mye bedre alternativ som du tror. Mye av det er like usunt som orginalen hvis ikke værre, skriver prevention.com.

Les også: Bør du droppe hvetemelet?

Popcorn

Omringet av sjokolade, baconsnacks og smågodt på kinoen går du kanskje for popcornet og tenker at dette er et bedre alternativ, men ikke la deg lure. Popcornet du kjøper på kinoen kan ikke sammenliknes med det du lager hjemme.

Kanskje du til og med velger den lille bøtta i håp om at du er enda sunnere, men den lille bøtta er heller ikke bedre enn det du har hjemme. I følge Center of Science i USA inneholder en medium bøtte med popcorn på kinoen omkring 60 gram fett som tilsvarer omtrent 1200 kalorier.

Dette kommer av at popcornet ikke poppes i mikrobølgovnen slik som du gjør det hjemme, men i større maskiner hvor popcornet surrer rundt i en rekke usunne oljer. Og popcorn med smør inneholder enda mer fett og kalorier.

Les også: Dessertene du kan fråtse i

Lett-is

Yoghurt gir et næringsrikt bidrag til et ellers sunt kosthold, men det vil ikke nødvendigvis si at yoghurt-is eller andre lett-varianter er et så mye bedre alternativ til vanlig is.

Häägen Dazs lettutgave av vanlije youghurt-is inneholder 21 gram med fett i bare en liten serveringsbolle, og det er nesten det dobbelte av det mange andre iskremer inneholder.

Derfor er et bedre alternativ, og enten ta en yoghurt istedenfor hvis det slukker søtsuget noe, eller rett og slett kose deg med ordentlig is en gang i blant. Så lenge det ikke skilr ut hele tiden mener også KK's trenings- og kostholdsekspert Ina Garrthe at man må kose seg en gang i blant.

Les også: Disse yoghurtene bør du velge

Kyllingpølser

Hvis du har lyst til å lage noe lettvindt til middag en dag, kan pølser være en god idé. Og for å lette litt på samvittigheten styrer du unna de verste variantene og velger kyllingpølser og tenker at det er et mye bedre alternativ. Vel..

Mange av pølsevariantene som kommer i form av kylling er ikke så mye bedre enn de vanlige alternativene. De fleste inneholder kun litt mindre fett, ettersom pølsene ofte blir fylt med den delen av kyllingen som inneholder mest fett, inkludert skinnet og det mørke kjøttet.

Så istedenfor å gå for disse pølsene kan du heller gå til innkjøp av vanlig kyllingfilet eller kalkunfilet med noe godt tilbehør, så har du i alle fall ingen ting på samvittigheten.

Les også: Snackset du kan unne seg


Salt som sniker seg med

Det er ikke bare enkeltprodukter du bør holde en utkikk etter i butikkene. Det er visse ingredienser du bør sjekke nivået av uansett. Salt er en av disse ingrediensene, og i 2009 spise nordmenn i gjennomsnitt 10 gram om dagen, som er det dobbelte av det som er anbefalt.

- Hvis du er blant de som har et høyt inntak av salt kan det veldig enkelt bidra til å øke blodtrykket ditt og øke risikoen for hjerneslag og hjerteinfarkt, også selv om blodtrykket ditt er normalt, sier Elisa Zied, forfatteren bak Nutrition at Your Fingertips, til prevention.com.

Hvis du ikke er av de som er plaget av høyt blodtrykk kan du lett børste bort symptomer på dette som noe annet, men ikke ta det for gitt at det vil gå over.

Les også: Denne bør du spise hver uke

Også fett sniker seg inn

I butikkene har det blitt et stort utvalg av produkter med lite fettinnhold, og mange av disse produktene kan være et bedre alternativ. Ina Garthe anbefaler blant annet en lett-variant av vitaproduktenen hvis du må ha smør på brødskivene.

Men det er slettes ikke alle produktene som er så «lette» som de skal ha det til. Hvis du ser på mye av innholdet til mange av produktene inneholder de mye transfett, som øker blodsukkeret ditt og gjør godt kolesterol om til dårlig.

Mengen er også viktig. Du kan tenke at du bare får i deg bare litt fett når du egentlig får i deg mengden for en hel dag. Selv om det er noe fett som er godt for deg, kan det lønne seg å sjekke etiketten.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer