Forebygge Rynker

Denne sovestillingen bør du unngå

Å sove på magen kan faktisk gi flere rynker, ifølge ekspert.

GIR RYNKER: Å sove på magen er kanskje din favoritt når du skal sove, men vær obs på at dette kan gi deg rynker raskere. Foto: Scanpix/NTB
GIR RYNKER: Å sove på magen er kanskje din favoritt når du skal sove, men vær obs på at dette kan gi deg rynker raskere. Foto: Scanpix/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Et slapt, rynkete og hengende ansikt er ikke akkurat noe vi ønsker å ende opp med, men dessverre kan vi ikke bekjempe tyngdekraften. Og på ett eller annet tidspunkt vil tiden ta innersvingen på oss.

Men det betyr ikke at vi bare skal måtte gi helt opp. Det er tross alt noen råd man kan følge for å utsette prosessen, eller i det minste ting man kan gjøre for å unngå å fremskynde prosessen.

Her er noen enkle tips til hvordan du best kan holde huden sprek og fin så lenge som mulig.

LES OGSÅ: Tabben som gir rynkete lepper

Sov på ryggen

Du har kanskje hørt det ryktet som sier at det er best å sove på ryggen dersom du vil unngå å få rynker tidlig?

Dette skyldes at ansiktet ofte moses ned i puta når vi sover på magen eller på siden, og noen ganger kan vi våkne og finne sovemerker over halve ansiktet. 

Men er det egentlig noen sannhet i denne myten?

Ifølge kosmetisk lege på BeWell klinikken i Stavanger, og forfatter av boken «Frisk Hud», Rolah O. Lønning, er det faktisk det. 

– Det stemmer at man får mer rynker av å sove på ansiktet. Gjentatte bevegelser eller gjentatt trykk, og dermed folder i ansiktet vil etterhvert bli værende igjen som linjer og rynker, sier hun til KK.no. 

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.