SUPERMAT: Stadig flere tyr til supermat for å gjøre måltidene sine enda mer næringsrike. Det mange ikke er klar over, er at overdrevent inntak kan ha en negativ effekt på kroppen din.  Foto: Elena Schweitzer - Fotolia
SUPERMAT: Stadig flere tyr til supermat for å gjøre måltidene sine enda mer næringsrike. Det mange ikke er klar over, er at overdrevent inntak kan ha en negativ effekt på kroppen din. Foto: Elena Schweitzer - FotoliaVis mer

Mat

Denne supermaten kan irritere magen

Vær litt obs på inntaket av disse bærene, frøene og grønnsakene.

Har du kastet deg på supermat-trenden?

Quinoa, grønnkål, gojibær, granateple, chiafrø, gresskarkjerner, linfrø, tranebær, linser og bønner, phew..., er bare for å nevne noen.

Ettersom du kan bruke supermaten i alt fra frokostblandingen og til middagen, er det heller ikke så vanskelig å inkludere dem i kosten.

Det mange glemmer, er imidlertid at det ikke er så lurt å spise uante mengder.

Faktisk hevder flere eksperter at det er enkelt av dem du bør droppe, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Gjør suppen til en næringsbombe

Kan ha negativ effekt på ledd og fordøyelse

Det er ingen tvil om at supermat-bølgen har påvirket oss, og nyere studier viser at 61 prosent av oss har valgt ut en vare, kun fordi den er merket som supermat.

I en travel hverdag med et stadig økende press på å være sunn, ser vi etter raske løsninger.

VIL HA RASKE LØSNINGER: I frykt for at vi ikke får i oss nok næringsstoffer, er det mange som bruker mer supermat.
VIL HA RASKE LØSNINGER: I frykt for at vi ikke får i oss nok næringsstoffer, er det mange som bruker mer supermat. Vis mer

Det mange ikke vet, er at noen av matvarene som regnes som «supermat» kan ha en negativ effekt på kroppen din og kan skape problemer for både fordøyelsen, leddene og bukspyttkjertelen.

- Min eneste kommentar til disse matvarene, er at du bør unngå dem i større doser, har Petronella Ravenshear, en britisk ernæringsfysiolog, tidligere uttalt til Vogue.

Hun mener blant annet at å spise for mye korn, som for eksempel quinoa - uavhengig av hvor sunt det er sagt å være, kan skape overdrevne mengder med stoffer som irriterer fordøyelsessystemet.

Dette kan komme av at den ikke innholder like lite hvete, som først antatt.

Ravenshear forklarer videre at grønnkål, som blant annet er mye brukt i juicing, kan forstyrre funksjonene til bukspyttkjertelen når du spiser den rå.

Goji-bær er en kilde til et kjemisk stoff som øker risikoen for et fordøyelsessyndrom kalt lekk tarm-syndrom, som innebærer at veggene i tarmen er skadet.

LES OGSÅ: Spiser du ikke fisk?

Vet du hvor mye du egentlig må innta?

Til tross for mange løfter om at supermat kan gjøre deg både sunn og slank, har blant annet British Dietetic Association gått ut og advart mot at slike produkter gir oss falske forhåpninger.

For selv om 61 prosent av oss kjøper dem fordi de er merket som supermat, står det ofte ikke noe om hvor mye du faktisk kan/bør innta.

For eksempel må du drikke 13 porsjoner med juice laget av gojibær for at mengden antioksidanter skal tilsvare ett rødt eple.

EPLE: Noen ganger er det rett og slett bedre med et eple - for eksempel hvis valget står mellom juice laget av gojibær og et eple.  Foto: Glamy - Fotolia
EPLE: Noen ganger er det rett og slett bedre med et eple - for eksempel hvis valget står mellom juice laget av gojibær og et eple. Foto: Glamy - Fotolia Vis mer

- Det er lett å forstå at de appellerer til oss. Vi ønsker alle en magisk løsning som hjelper oss ned i vekt, renser og generelt holder oss unge, og vi er bekymret over hvor mye næring  det er i vanlig mat, så vi ser etter supermat som kan gjøre opp for de næringsstoffene vi tror vi får for lite av ellers, sier Ravenshear.

Så, av supermaten som finnes der ute, hva kan du egentlig spise?

Eksperter ved «Institute for Functional Medicine conference» har tidligere konkludert med at den beste maten blant varene i supermat-kategorien er: 

Avokado, spinat, sjøgress, granateple, blåbær, blomkål, brokkoli. laks, mandler, kokosnøttolje, olivenolje og grønn te.

EKSPERTEN: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Anita Sælø
EKSPERTEN: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Anita Sælø Vis mer

LES OGSÅ: Derfor klarer du ikke å holde vekten

Også norske eksperter advarer

Tidligere analyser utført av Mattilsynet og næringsmiddelmyndigheter i andre land, har også vist at det er god grunn til å begrense inntaket av solsikkekjerner.

Dette skyldes at solsikkekjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium, som blant annet kan skade nyrefunksjonen.

Men det er også grunn til ikke å overdrive inntaket av andre frø.

– Det er ikke tilsvarende begrensninger om maksimalt inntak av sesamfrø, chiafrø og hampfrø siden de ikke har samme problematikk når det gjelder tungmetaller, men det er likevel grunn til å moderere inntaket, har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, tidligere uttalt til KK.no.

– For høyt inntak kan nemlig føre til allergiske reaksjoner, forklarer hun.

Til tross for at det stadig vekk dukker opp nye studier som lover at ulike frø kan være bra for hjertehelsen og stabilisere blodsukkeret ditt, understreker hun at det er grunn til å være noe kritisk.

– Det er sparsommelig med dokumentasjon for de positive helseeffektene til disse frøene og ut fra dagens forskning er faktisk negative helseeffekter like sannsynlig som positive.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: