I AKSJON: Her er Stine Hegre og Sebastian Brosche, som er grunnleggerne av YogaUnião, i aksjon. Her viser de bare én av de mange akrobatiske øvelsene denne yogaformen består av.  Foto: YogaUniao.com
I AKSJON: Her er Stine Hegre og Sebastian Brosche, som er grunnleggerne av YogaUnião, i aksjon. Her viser de bare én av de mange akrobatiske øvelsene denne yogaformen består av. Foto: YogaUniao.com Vis mer

Treningskonsept

Denne yogaen gjør deg knallsterk

Supert alternativ til styrketrening - og du blir myk og mer fleksibel.

Pilates og yoga er blant treningsformene som virkelig har eksplodert i popularitet de siste årene, og både SATS, Elixia og en rekke andre treningssentre har slengt seg på trenden.

Vi i KK.no har også blitt litt bitt av «basillen», og blant konseptene vi har testet er Pilates Reformer, Budokon, samt Ashtanga og Vinyasa-yoga.

Sist ut på listen er noe relativt nytt og litt annerledes i yogaverdenen - hvertfall her til lands, nemlig YogaUnião.

KK.no fikk være med da amerikanske Liz Arch, grunnlegger av yogaformen «Primal Yoga», holdt workshop på Elixia Colosseum nylig. Primal yoga er kort forklart en vinyasa-flow basert yogaform, kombinert med dynamiske øvelser fra kampsportverdenen.

Og YogaUnião er rett og slett den skandinaviske versjonen av dette konseptet.

Se videoklipp fra workshopen med Liz Arch nedenfor:


LES OGSÅ: Derfor er det lurt med egne yogaklær

STYRKE: I YogaUnião/Primal Yoga er det mange akrobatiske øvelser - blant annet håndstående. Det er også dette som er noe av grunnen til at det er så tøft styrkemessig. Her er Stine Hegre og Liz Arch i aksjon.  Foto: Morten Josephson
STYRKE: I YogaUnião/Primal Yoga er det mange akrobatiske øvelser - blant annet håndstående. Det er også dette som er noe av grunnen til at det er så tøft styrkemessig. Her er Stine Hegre og Liz Arch i aksjon. Foto: Morten Josephson Vis mer

Inspirert av kampsport og akrobatikk

Ifølge Stine Hegre, som er en av grunnleggerne av YogaUnião og holder timer både på Elixia og Frontline Academy i Oslo, er det hovedsakelig lekenheten og det akrobatiske som skiller denne yogaformen fra annen, mer tradisjonell yoga.

- Forskjellen er nok i hovedsak at YogaUnião oppleves som veldig fritt og lekent. I kontrast til både Bikram og Ashtanga yoga, så varierer timene fra gang til gang, forklarer hun:

- Samtidig som det er fokus på å jobbe riktig i hver posisjon, så blir det også lagt vekt på å gjøre alle overgangene mellom posisjonene utfordrende. Da vi også er inspirert av
Capoeira (kampsport), involverer det også mye dynamiske og akrobatiske balanseøvelser (som for eksempel håndståing) - som skiller seg ut fra tradisjonell yoga.

Konseptet tar utgangspunkt i vestlig Yoga, men har altså innspill av dynamiske og sirkulære bevegelser fra de brasilianske kampsportene Capoeira og JiuJitsu. Du jobber med hele kroppen - også pust og mental kontroll.






LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Ja, du kan!

Det å balansere opp ned på bare armene, eller hodet, er langt fra så lett som det ser ut. Men selv om du ikke har akrobatiske evner, eller går/har gått på turn, bør du ikke være redd for å prøve ut denne yogaformen.

Ifølge Hegre er det nemlig mulig for alle å mestre disse øvelsene, så fremt man har motivasjon og tålmodighet.

- Jeg ser at de som har mest utbytte av denne formen for trening, er de som har bestemt seg for at de ønsker forandring og er klar for en utfordring. Alle kan i utgangspunktet gjennomføre en time, men det står på viljen og lysten til å faktisk ha utvikling og møte disse utfordringene med et åpent sinn, forklarer hun:

- Vi har alt fra toppidrettsutøvere, til folk som er helt nye til trening som har stor glede av YogaUnião, som et verktøy for å komme i bedre form og mer i balanse. Du må ikke være i en bestemt fysisk form for å kunne bli med på våre klasser.

Se illustrasjonsvideo med Stine Hegre nedenfor:


LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

NOE FOR GUTTA: YogaUnião er definitivt noe for gutta også - som Sebastian Brosche viser her. I tillegg til styrke, blir du mer fleksibel og får bedre balanse.  Foto: YogaUnião.com
NOE FOR GUTTA: YogaUnião er definitivt noe for gutta også - som Sebastian Brosche viser her. I tillegg til styrke, blir du mer fleksibel og får bedre balanse. Foto: YogaUnião.com Vis mer

Super styrketrening

Dette er også en yogaform som passer godt for deg som ønsker å bli sterkere. Det er nemlig topp styrketrening, og et supert alternativ dersom du blir lei styrke i sal, eller på apparater.

- Du blir kjempesterk i overkroppen, i tillegg til at du utvikler god balanse, smidighet og fleksibilitet. Dette er vel også noe av grunnen til at dette er en yogaform som tiltrekker seg gutter - det er tøft, og du merker det godt i hele kroppen, forteller instruktøren:

- Det viktige er at du ikke går inn i din første time og forventer alt mulig av deg selv, som at du skal kunne stå og gå på hendene med én gang. Her gjelder det å ha tålmodighet. Ferdighetene dine vil utvikle seg raskt, og etter tre til fire timer, vil du se en kjempestor utvikling. Du får bedre balanse, fleksibilitet og mental kontroll også.






LES OGSÅ: - Alle bør trene mer balanse

Vær forsiktig med skader

I og med at dette er trening som krever en del av kroppen, kan det være greit å informere instruktøren din dersom du sliter med skader, eller opplever smerter underveis.

For selv om Hegre kan fortelle at flere av hennes klienter har blitt skadefrie etter å ha gått på YogaUnião, så handler det også om hvor godt du kjenner din egen kropp.

- Si alltid fra i forkant dersom du har skader. Det er ikke slik at du ikke kan delta dersom du er skadet, eller sliter med noe, men har du for eksempel vondt i håndleddet, er det ikke så lurt å stå så mye på hendene. Kjenn litt etter når du står i de ulike positurene og ta hensyn til kroppen din, det er det viktigste, forklarer hun.

Se flere bilder nedenfor:


PASSER FOR ALLE: Ifølge Hegre er dette en yogaform de fleste kan mestre, og det kreves ingen bestemt "fysisk form" på forhånd. Foto: YogaUnião.com
TØFFERE ENN DET SER UT: Det er mye mer slitsomt å stå på hendene, eller prøve å stå på hendene, enn det ser ut. Vær forberedt på stive og såre muskler. Foto: YogaUnião.com
PÅ ELIXIA: YogaUnião holdes blant annet på utvalgte Elixia-sentre. I tillegg har de timer på Frontline Academy i Oslo. Foto: YogaUnião.com





LES OGSÅ: Treningen som forebygger skader

Her kan du prøve YogaUnião






Foreløpig tilbys YogaUnião på tre ulike Elixia-sentre - Colosseum, Ringnes Park og i Kristiansand.

- Vi ser også på mulighetene for at det kommer på flere av Elixia-sentrene fra januar, så det er bare å følge med på nettsidene. Ellers tilbyr vi også syv timer i uken på Frontline Academy i Oslo, og nå finnes det også YogaUnião-instruktører både i Bergen og Sverige, sier Hegre:

- For de som bor utenfor et område som tilbyr treningsformen, så har vi også en iPhone-app som heter Yogaflow som snart skal lanseres. Følg med på vår Facebook-side YogaUnião for mer informasjon om når vi slipper den.

Mer info om YogaUnião og hvor timer holdes finner du på YogaUniao.com og Elixia.no!

LES OGSÅ: Treningen som gir deg alt i ett

KK.NO TESTER:

Om YogaUnião:
Selv om jeg har testet en rekke ulike yogaformer tidligere, hadde jeg aldri hørt om YogaUnião før workshopen på Elixia. Det eneste jeg visste på forhånd, var det jeg hadde lest på hjemmesiden til instruktør Liz Arch. Her ble det klart at yogaformen involverer mye akrobatikk, noe jeg alltid har hatt lyst til å bli flinkere til. Derfor var jeg veldig spent og gledet meg stort.

I og med at dette var en workshop, var ikke treningen lagt opp som en vanlig time. Det var mye konversasjon, forklaring og prøving/feiling, men jeg fikk likevel et solid inntrykk av hva yogaformen går utpå og kan tilby, og for å si det helt enkelt, så er nok dette en av de tøffeste yogaformene jeg har testet, rent styrkemessig.

Bare det å skulle prøve å stå på hendene mange ganger etter hverandre, er utrolig tungt for armer, skuldre, mage og rygg, og jeg kjente det særdeles godt i disse kroppsdelene i dagene etterpå. Som Hegre sier er det også en flowbasert yogaform, noe som betyr at alle øvelsene «flyter inn i hverandre». Du veksler med andre ord mellom klassiske yogastillinger, som downward dog, og mer akrobatiske stillinger, hvor du står på hender eller hode.

Det er lett å merke at dette er en kampsportinspirert yogaform, og det er det som gjør det morsomt, tungt og annerledes. Du får trent både fleksibilitet, styrke, kroppskontroll, pust og mental kontroll. Og selv om en del av stillingene kan være veldig vriene til å begynne med, merker du raskt en forbedring.

Oppsummert:
Oppsummert synes jeg dette virker som et skikkelig bra konsept. Og for deg som kanskje synes tradisjonell yoga blir litt kjedelig, eller føler at du ikke får nok «trening» ut av det (her tenker jeg først og fremst på gutta), kan dette være et supert alternativ, ikke minst til tradisjonell styrketrening.

Har du alltid hatt et ønske om å bli mer fleksibel og få bedre kroppskontroll, er dette også noe for deg. Husk bare at du ikke kommer til å mestre alt med én gang. Det lønner seg å være tålmodig, og lytte godt til det instruktøren sier.

Terningkast:
kkkkkk (5/6)






LES OGSÅ: Spis riktig når du trener

KK.no har tidligere testet:

KK.no har tidligere testet en rekke ulike gruppetreningstimer og treningskonsepter på sentre rundt om i landet.

Her finner du mer info om disse:
• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS
• 500 Kcal – Elixia
• TRX – Krønsj
• Fit for Beach – Elixia
• DeadBall – SATS
• Transformer – SATS

LES OGSÅ: Slik blir du en bedre løper


GRUNNLEGGER:Stine Hegre, som sammen med Sebastian Brosche,er grunnlegger av YogaUnião, er også instruktør på Elixia og Frontline Academy.  Foto: Per Ervland
GRUNNLEGGER:Stine Hegre, som sammen med Sebastian Brosche,er grunnlegger av YogaUnião, er også instruktør på Elixia og Frontline Academy. Foto: Per Ervland Vis mer
PRIMAL YOGA: Her er et bilde av yoga-workshopen til Liz Arch som KK.no deltok på i forrige måned. YogaUnião er den skandinaviske versjonen av dette konseptet.  Foto: YogaUnião.com
PRIMAL YOGA: Her er et bilde av yoga-workshopen til Liz Arch som KK.no deltok på i forrige måned. YogaUnião er den skandinaviske versjonen av dette konseptet. Foto: YogaUnião.com Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: