<strong>TRAFIKKORK:</strong> Den vanligste grunnen til at det blir trafikkø, bortsett fra ulykker, er at det er for mange biler på veien samtidig. Det hjelper kanskje ikke på humøret, men det er i hvert fall den enkle forklaringen.  Foto: Thaut Images - Fotolia
TRAFIKKORK: Den vanligste grunnen til at det blir trafikkø, bortsett fra ulykker, er at det er for mange biler på veien samtidig. Det hjelper kanskje ikke på humøret, men det er i hvert fall den enkle forklaringen. Foto: Thaut Images - Fotolia Vis mer

Derfor blir det kø

De vanligste årsakene til at det blir problemer i trafikken.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO:  Det er påsketid, med andre ord: tid for kø i trafikken. 

Og når du først sitter fast i bilen, mens speedometeret viser 5 km/t, og du river deg i håret og lurer på «hvorfor?» - så kan dette være svaret:  

– Den vanligste årsaken til at det blir kø i trafikken er at det rett og slett er for mange biler på veien samtidig. Siden man bør ha minst to sekunders tidsluke mellom bilene er det grenser for hvor mange biler som kommer fram i løpet av en tidsperiode, sier Kjell Werner Johansen assisterende direktør og avdelingsleder i Transportøkonomisk institutt (TØI), til KK.no og forklarer: 

– Uansett hvor fort man kjører, er og blir det 3600 sekunder i en time, og om alle har de anbefalte tre sekundenes tidsavstand får man bare 1200 kjøretøy fram i timen på et felt. 

LES OGSÅ: Blir du rasende av å stå i kø?

Unngå kjempelage luker når du står i kø

Og skal man egentlig kjøre helt tett opp til den andre bilen, eller bør man holde litt avstand når man står i kø? 

– Man bør jo ha litt avstand, men ikke lenger enn 2-3 sekunder, råder Johansen i TØI. 

Han forteller at den klassiske kø-tabben er alle dem som har kjempelange luker til bilen foran når de kjører i kø.

– Da blir jo køen lenger enn nødvendig. For enkelte som kjeder seg bak rattet i kø og finner adspredelser som epostlesing, barbering eller kaffekoking, er det jo disse idiotiske små «kjøre på bakfra»-uhellene i saktegående kø. Det kan fort koste noen tusenlapper selv om det ikke blir personskader og så fører de jo til enda mer kø, når man skal skrive skademeldinger og sånn, opplyser Johansen. 

LES OGSÅ: Ikke sett deg bak rattet hvis du føler deg dårlig

Råd til deg som står i kø 

Han har følgende tips til dem som står i kø:

1. Slapp av og ikke stress deg opp, men følg på bilen foran.

2. Ikke lag lange luker da blir køen lengre enn nødvendig for de som kommer bak deg. 

<strong>KØTIPS:</strong> Ikke hiss deg opp, men følg med på bilen foran. Den vanligste køtabben er å lage lange luker, for da blir køen lengre enn nødvendig for dem som kommer bak deg.  Foto: Fotolia
KØTIPS: Ikke hiss deg opp, men følg med på bilen foran. Den vanligste køtabben er å lage lange luker, for da blir køen lengre enn nødvendig for dem som kommer bak deg. Foto: Fotolia Vis mer

3. Når to felt i en retning blir til ett: slapp av og flett!

LES OGSÅ: Sitter du riktig når du kjører bil?

Menn er oftest sjåfør på langturer

KK.no har tidligere skrevet at menn tar større risiko i trafikken enn kvinner.

– Det er som regel fortsatt slik at det er mannen som kjører når familien, eller par er ute på langtur. Dette er noe av forklaringen på at det er flere menn som er sjåfører ved møteulykker og forbikjøring, har Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge, tidligere uttalt. 

Det er også forskjell på trafikkskader blant kvinnlige og mannlige sjåfører. 

Ifølge tall fra Finans Norge skjer de fleste skader med kvinner i trafikken når vi rygger, mens menn er verst på eneulykker. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer