MERKELIGE TING: Sult kan gjøre merkelige ting med humøret vårt, og grunnen til det er som regel fall i blodsukker.   Foto: Getty Images/Pixland
MERKELIGE TING: Sult kan gjøre merkelige ting med humøret vårt, og grunnen til det er som regel fall i blodsukker. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Humør

Derfor blir du gretten når du er sulten

Blodsukkeret faller og hormonene i hjernen påvirkes.

Publisert
Har du noen gang vært på en lang shoppingrunde eller for eksempel en biltur uten å få i deg nok mat?

Ja, da vet du helt sikkert hvor sliten, gretten og humørsyk man kan bli av det.

For noen av oss er imidlertid humørsvingningene som følge av sult verre enn andre, og disse personene rett og slett få i seg mat så fort som overhodet mulig, for at de ikke skal forvandles til noe ala «Hulken».

Dersom du kjenner deg igjen i dette, trenger du imidlertid ikke fortvile. Det finnes nemlig en god forklaring på hvorfor du blir ukontrollert sint eller irritert når du er veldig, veldig sulten.

LES OGSÅ: Sjekk hva sulten gjør med deg

For lavt blodsukker

«Hemmeligheten» bak sult-monsteret som brøler frem er nemlig lavt blodsukker, skriver helsenettstedet Msnbc.com (ekstern lenke).

- Når blodsukkeret ditt er lavt, så blir hypothalamus (en region i hjernen) trigget og nivåene av ulike hormoner, som for eksempel de appetittregulerende hormonene ghrelin og leptin, blir påvirket. Denne ubalansen fører til et skift i nevrotransmitterne, som igjen påvirker kroppens evne til å behandle serotonin-nivåene i hjernen, sier Marjorie Nolan, talsperson for the American Dietetic Association til nettstedet:

- Serotonin er et hormon som er med på å balansere humøret og appetitten din. Når du reduserer kroppens evne til å behandle stoffet, så bør du forberede deg på humørsvingninger. Sinne og ekstrem frustrasjon er vanlige reaksjoner.

Dette betyr imidlertid ikke at vi alle risikerer å bli som «Karl» i «Mot i Brøstet» dersom vi ikke får i oss lunsj.

Blodsukkeret må nemlig falle ganske drastisk (fra et normalt nivå på rundt 70 til 100 milligram per desiliter, til et nivå på under 55mg/dL) før hypoglykemi (en tilstand hvor blodsukkeret er for lavt) setter inn.

Dette tar som regel mange timer uten mat.

LES OGSÅ: Slik stagger du sultfølelsen

Handler også om personlighet

Ifølge Nolan er det også flere andre faktorer som kan gjøre noen mennesker mer sårbare for sult-påvirket sinne, enn andre.

- Hos personer som er mer utsatt for å få for lavt blodsukker, har symptomene en tendens til å bli alvorligere og kraftigere, forklarer hun:

- Sinne som resultat av sult er ofte basert på personlighet også. Er du en person som ofte blir frustrert eller humørsyk i andre situasjoner, er det større sannsynlighet for at du vil reagere slik når du blir skikkelig sulten.

I tillegg kan faktorer som jobb eller familieproblemer forverre situasjonen.

- Er du allerede irritert eller sårbar, er sjansen for at ekstrem sult skal gjøre det verre ganske stor, sier Nolan.

LES OGSÅ: Er du tappet for energi?

Spis hver tredje time

For å holde blodsukkeret stabilt og unngå «sultraseriet» anbefaler Nolan at man spiser en kombinasjon av protein og komplekse karbohydrater hver tredje time.

Det kan også lønne seg å ha et lite mellommåltid, eller en snack tilgjengelig i vesken eller lomma, slik at du har noe å tygge i deg før irritasjonen når klimaks.

Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er det imidlertid best å spise mat som varer litt, dersom du kjenner at sulten begynner å bli ekstrem.

- Det er en kjennsgjerning at lavt blodsukker gir humørsvigninger og gretne barn og voksne. Rask energi er imidlertid ikke smart da, da du vil falle rett ned i samme dalen i etterkant. Det som er lurt, er mat som varer litt, for eksempel grovt brød, havregrøt, korn med melk/yoghurt eller middagsmat, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke sluke maten din

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer