Vegetar

Derfor blir du ikke mett nok

Ny livsstil? Sørg for at kostholdet ditt inneholder nok næringsstoffer.

SPIS NOK! Jovisst ser det sunt ut, men det er ikke dermed sagt at du får i deg nok av det kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS NOK! Jovisst ser det sunt ut, men det er ikke dermed sagt at du får i deg nok av det kroppen din trenger. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange av oss har perioder der vi vil gjøre endringer i kostholdet for å bli enda sunnere. Noen har kjøttfrie dager. Andre velger konsekvent salater når de er ute til lunsj eller på restaurant. Vurderer du å dra det enda lenger - og bli veganer, må du se for deg et kosthold uten kjøtt, egg, meieriprodukter, honning eller andre matvarer av animalsk opprinnelse. Det er med andre ord hakket mer krevende enn det å være vegetarianer, som kun delvis lever plantekost.Plutselig kan du ikke lenger spise viktige proteinkilder som egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter, og da må du erstatte dette på en annen måte. Og det er det som er vanskelig. LES OGSÅ: Bli en mett og glad veggis

Du planlegge

Huffingtonpost.com har i den forbindelse spurt to veganereksperter om hva som er deres tips til folk som skal starte en helt ny livsstil som veganer. Du må planlegge, sier Amy Lanou, førsteamanuensis i helse og velvære ved University of North Carolina Asheville, og Vandana Sheth, talsperson for Academy of Nutrition and Dietetics. Sørg for at kostholdet ditt inneholder hele korn, fargerike frukter og grønnsaker og hjertesunt fett, råder de.

Her er de vanligste tabbene:

1. Du spiser samme mengde mat som førEr du konstant sulten? Det kan være fordi du ikke spiser nok mat. Du må spise større menger mat når du kun spiser grøntfôr, ifølge Lanou. Husk at du ikke blir like mett av å spise en skive med tomat og salat, som du gjør når du spiser en skive med skinke, ost og tomat. 2. «Hvis det er vegansk, så må det være sunt.»En vanlig feil er å kaste seg over ferdigbehandlet vegetarmat som vegetarburgere, vegetarost, vegetarpølser og andre ferdiglagede vegetarmåltider. Du holder deg unna animalske produkter, ja, men ulempen er at du får ikke i deg nok næringsstoffer som du vil få fra ekte, ubehandlet mat. I likhet med hurtigmat inneholder også ferdiglaget veganermat også mye fett og salt.LES OGSÅ: Hollwyood-legendenes elleville dietter3. Du får ikke i deg nok vitamin B12Det finnes et mylder av plantebaserte erstatninger; du kan eksempelvis få kalsium fra grønne grønnsaker og du kan spise tofu eller soya i stedet for melkeprodukter. Men en vanlig feil er at mange veganere ikke får i seg nok vitamin B12. Vitamin B12 kan nemlig ikke lages i kroppen og må tilføres gjennom kosten. Kjøtt og melkeprodukter utgjør den eneste kostholdskilden for vitamin B12, ifølge nhi.noMangel på B12 kan over tid føre til klassisk pernisiøs anemi, en tilstand karakterisert ved lav blodprosent, tegn til nerveskader og eventuelt psykiatrisk sykdom, ifølge nettsiden.LES OGSÅ: Slik får du lurt mer avokado i kosten4. Dårlig planleggingSelv om det finnes en del restauranter som tilbyr mat til planteetere, men ikke alle. For at du skal unngå å bli supersulten og tom i magen, bør du alltid ha med deg en liten pose med nøtter, slik at du alltid har noe å knaske på når du ikke har noe du kan spise. Men, du kan uansett ikke leve på bare nøtter. Spør om restauranten har tofu eller bønner, slik at du får i deg litt mettende proteiner.LES OGSÅ: Disse nøttene er de sunneste du kan spise

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.