SMERTER: Vi har alle opplevd å få oppblåst mage på upassende tidspunkt, og noen ganger kan det også bli svært smertefullt. Det eneste som hjelper da er å løsne på knappene i buksa. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
SMERTER: Vi har alle opplevd å få oppblåst mage på upassende tidspunkt, og noen ganger kan det også bli svært smertefullt. Det eneste som hjelper da er å løsne på knappene i buksa. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer

Oppblåst

Derfor blir du oppblåst

Sliter du ofte med luft i magen og vann i kroppen? Her er triksene som hjelper.

Er det ikke typisk at magen alltid står rett ut de dagene du har planlagt å ha på deg en trang kjole eller en sexy magetopp? Faktisk kan det føles som magen ganske ofte velger å bli oppblåst, og det er like irriterende hver gang.

Ikke bare kan det legge en demper på kveldens selvfølelse, men det kan også medføre mageknip og smerter, som mest sannsynlig vil legge en demper på hele kvelden.

En oppblåst mage kan riktignok skyldes stress og lite aktivitet, men i de aller fleste tilfeller kommer det av noe du har spist eller drukket.  

LES OGSÅ: Få fiberet til å fungere

GIR LUFT: Enkelte grønnsaker, som brokkoli, blomkål og erter, inneholder mye vannløselige karbohydrater og fiber som kan være tungt for kroppen å fordøye. Foto: mediacolor's / Alamy/All Over Press
GIR LUFT: Enkelte grønnsaker, som brokkoli, blomkål og erter, inneholder mye vannløselige karbohydrater og fiber som kan være tungt for kroppen å fordøye. Foto: mediacolor's / Alamy/All Over Press Vis mer

Grønnsaker og grovbrød er verst

– Luft i magen kommer av at gjæringen i tykktarmen gir gassdannelse. Dette ligner litt på det som skjer når man gjærer øl. Da blir det bobler, sier professor i ernæring ved UMB i Ås, Birger Svihus til KK.no.

Dette skjer ofte når du spiser flere matvarer som inneholder mye vannløselige karbohydrater og fiber, som kan være tungt å fordøye.

Typisk for dette er grønnsaker, og da særlig kål- og belgvekster som blomkål, brokkoli og erter, men også grovbrød med bygg, rug og havre.

Dette er jo alle sunne matvarer som kroppen vår trenger, så man må nok bare godta at det kan bli litt luft. Det er tross alt normalt å fise rundt 15 ganger i døgnet.

Men har du planer for dagen som innebærer et ønske om flat mage, ja da bør du kanskje begrense inntaket av slike matvarer.

LES OGSÅ: Sliter du med luftsmerter og urolig mage?

Kjøtt og kylling gir ikke luft

Så lenge du ikke har en intoleranse mot noe er det altså ingen grunn til å kutte ut mat som kroppen trenger. I stedet kan du kontrollere mengdene av det, og unngå å spise det rett før du skal noe viktig. Et annet triks er å varme grønnsakene, da blir de nemlig lettere å fordøye.

Hvis du vil unngå å bli oppblåst er det viktig at du er bevisst på hva du spiser. For eksempel vil ikke kylling eller andre animalske matvarer gi særlig med luft i magen, og kan derfor være gode valg, forteller han.

– Det kan også være lurt å unngå å spise seg stappmett. Da vil du i hvert fall føle deg oppblåst.

FOREBYGG: Har du først blitt oppblåst må du nok bare vente til luften kommer seg ut på naturlig vis. Men det finnes heldigvis måter å forebygge luft i magen på. Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press
FOREBYGG: Har du først blitt oppblåst må du nok bare vente til luften kommer seg ut på naturlig vis. Men det finnes heldigvis måter å forebygge luft i magen på. Foto: Bubbles Photolibrary / Alamy/All Over Press Vis mer

Enkle triks for å unngå luft

Har du først blitt oppblåst er det dessverre ikke så veldig mye du kan gjøre, annet enn å vente på at luften skal finne veien ut. Det beste er derfor å unngå å bli oppblåst i utgangspunktet.

Her er noen tips:

  • Unngå å svelge luft – spiser du for fort, drikker av sugerør eller tygger tyggegummi er sjansen større for at du svelger luft som fyller opp magen.
  • Unngå sukker og kullsyreholdige drikker.
  • La grønnsakene få noen minutter i stekepanna, eller i varmt vann før du spiser dem. Da blir de lettere for tarmen å fordøye. Du kan også prøve å begrense inntaket av slike grønnsaker, men ikke kutt dem ut helt, de inneholder tross alt viktige næringsstoffer.
  • Beveg deg! Trening og mosjon kan ha en positiv innvirkning på tarmfunksjonen.
– Vi spiser gjerne mer salt enn vi trenger, og det sies at man kan gå ned ett til to kilo dersom man kutter ned på saltinntaket, sier professoren. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
– Vi spiser gjerne mer salt enn vi trenger, og det sies at man kan gå ned ett til to kilo dersom man kutter ned på saltinntaket, sier professoren. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Kutt ned på saltet

Men det er ikke bare luft som kan påvirke hvordan du føler deg. Mye vann i kroppen kan også ha en liten påvirkning på fasongen din, og kanskje gi deg en noe pløsete mageregion.

Dette kan komme av at vi spiser for mye salt – og salt binder som kjent vannet i kroppen. Og mye vann i kroppen kan ha en liten påvirkning på vekten.

– Vi spiser gjerne mer salt enn vi trenger, og det sies at man kan gå ned ett til to kilo dersom man kutter ned på saltinntaket, forteller Svihus.

Norske helsemyndigheter anbefaler at vi får i oss maks 5 gram salt per dag, og siden en teskje salt veier 7 gram, skal du altså ikke ha i deg en teskje salt en gang.

Helsedirektoratet anslår at vi nordmenn får i oss rundt 10 gram salt daglig, altså dobbelt så mye som anbefalt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop