Mat

Derfor blir du slapp og sliten

Maten du spiser, eller ikke spiser, kan ha en negativ effekt på kroppen din.

LITE ENERGI?: Det å spise feil matvarer til feil tid, kan faktisk gjøre deg veldig slapp og sliten.  Foto: goodluz - Fotolia
LITE ENERGI?: Det å spise feil matvarer til feil tid, kan faktisk gjøre deg veldig slapp og sliten. Foto: goodluz - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ingen hemmelighet at det du spiser har en stor innvirkning på kroppen din.

For eksempel har studier vist at en håndfull med rosiner før treningsøkten, kan bidra til å øke ytelsen din. Det samme gjelder for kaffe og banan.

I tillegg kan for eksempel yoghurt redusere risikoen for høyt blodtrykk, et glass vin om dagen har evnen til å styrke skjelettet og olivenolje og nøtter kan beskytte mot hjertesykdom og demens.

Maten du spiser kan imidlertid ha en negativ effekt på kroppen også, og spiser du «feil» mat til feil tidspunkt, er det fort gjort å føle seg slapp, energiløs og sliten.

LES OGSÅ: Bytt ut pasta og ris med dette

Her er fire vanlige mattabber du bør unngå:



1. Frokosten din inneholder mye lyst brød

Hvis du starter dagen din med loff eller annet hvitt/lyst brød, er det garantert at energien din raskt vil dale.

Start heller dagen din med en frokost som inneholder mye fiber - for eksempel havregryn, bygg eller nøtter.

– Dette løser seg opp i fordøyelsessystemet og skaper et filter som sakker ned opptaket av sukker og fett, forklarer David Katz, grunnlegger av Yale Prevention Research Center og forfatter av boken «Disease Proof», til Huffington Post.

Faktisk har studier vist at en frokost som inneholder fiber - enten det er løselig eller uløselig - kan bidra til å holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen.

Dette gjør også at du småspiser mindre - som er bra for både vekt og humør.

SPIS BROKKOLI: For å opprettholde energien, er det blant annet viktig å spise de rette grønnsakene - en av dem er brokkoli. Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS BROKKOLI: For å opprettholde energien, er det blant annet viktig å spise de rette grønnsakene - en av dem er brokkoli. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

2. Du spiser «feil» grønnsaker

Selv om det i utgangspunktet ikke er noe som heter «feil grønnsaker», er det enkelte som er bedre for kroppen din hvis du stadig føler deg trøtt og sliten.

Dette gjelder blant annet brokkoli, kål, rosenkål, blomkål og grønnkål.

Disse supergrønnsakene inneholder et kjemisk stoff kalt isotiocyanater, som setter i gang en prosess i kroppen som fører til mer mitokondrier - altså, celleorganeller som forsyner cellene med energi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Mer mitrokondrier innebærer at musklene jobber bedre, og vil sørge for at du er mindre sliten, sier Mladen Golubic, direktør ved Cleveland Clinic's Wellness Institute.

LES OGSÅ: Den beste salaten du kan velge

NOK JERN: Det er viktig å få i seg nok jern - særlig for oss kvinner. Kjøtt er en god kilde, ellers kan også grove kornsorter og mørk-grønne bladgrønnsaker også være en god kilde.  Foto: Thinkstock
NOK JERN: Det er viktig å få i seg nok jern - særlig for oss kvinner. Kjøtt er en god kilde, ellers kan også grove kornsorter og mørk-grønne bladgrønnsaker også være en god kilde. Foto: Thinkstock Vis mer

3. Du spiser for lite rødt kjøtt/får i deg for lite jern

Enten du er vegeterianer, eller stort sett holder deg til fisk og hvitt kjøtt, bør du ikke glemme å spise rødt kjøtt, eller grønnsaker med høyt jerninnhold en gang i blant.

Rødt kjøtt er en super kilde til heme-jern (animalsk jern), som er viktig for å holde energien oppe. Er du vegeterianer kan du imidlertid få i deg jern gjennom grove kornprodukter og mørk grønne bladgrønnsaker også.

Jern er spesielt viktig for oss kvinner, og vi trenger omkring 15 milligram i løpet av dagen før overgangsalderen, og rundt 9 milligram etter.

– Hvis du har mangel på jern, kan du spise den beste maten i verden og likevel være utslitt, forklarer Meridan Zerner, en ernæringsfysiolog ved Cooper Aerobics i Dallas.

Den beste kilde til jern? Ikke overraskende - biff. Bare 85 gram inneholder 3 milligram jern. Du kan, som nevnt, også finne andre kilder til jern - blant annet bønner og spinat.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






4. Du spiser for lite karbohydrater

– Kroppen vår trenger karbohydrater. Det er veldig synd at de har fått et dårlig rykte, forteller Zerner.

En tidligere studie viste at kvinner som har et begrenset innhold av karbohydrater i kosten, gjorde det dårligere på en rekke prøver sammenlignet med de som spiste karbohydrater.

Og når kvinnene begynte å spise karbohydrater igjen, gjorde de det straks bedre.

Karbohydrater hjelper kroppen med å forbrenne fett uten å tappe musklene for energi, og den ideelle dietten bør bestå av 50 - 55 prosent komplekse karbohydrater (som havregryn, grovt brød, grovt knekkebrød, andre grove kornprodukter, bønner, linser, og andre grønnsaker), 20-25 prosent protein og 25 prosent fett.

Karbohydrater gir energi til kroppen mens du fordøyer den, mens fett, proteiner og fiber sakker ned fordøyelsen og sørger for at du holder på energien lenger.

LES OGSÅ: Styr unna denne soppen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer