SMITTEFARE: Å bli syk på feriereisen din er noe de fleste helst vil unngå. Men når vi samles på steder med mye mennesker er vi særlig utsatt for smitte. Som for eksempel på et fly.  Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
SMITTEFARE: Å bli syk på feriereisen din er noe de fleste helst vil unngå. Men når vi samles på steder med mye mennesker er vi særlig utsatt for smitte. Som for eksempel på et fly. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press Vis mer

Smittespredning

Derfor blir du syk av flyreisen

Det er ikke bare aircondition som spiller en rolle.

Å bli syk på ferien er noe de fleste helst vil unngå. Hvem vil vel tilbringe ferien under dyna når strand og blått hav frister utenfor?

Likevel er ikke dette noe vi tenker så ofte på i løpet av sommeren, det er jo tross alt vinteren som er sesongen for både omgangssyke og forkjølelse. Men sommerforkjølelsen kan faktisk vare lengre enn vinterversjonen.

I tillegg trekkes vi mot sosiale sammenhenger på sommeren, og det er nettopp når vi samles på steder med mye mennesker at vi er særlig utsatt for smitte. Som for eksempel på et fly.

Småsyke medpassasjerer som hoster og nyser, skitne dørhåndtak med bakterier og et kjølende airconditionanlegg – det er mange farer som lurer.

LES OGSÅ: Nå er det større fare for smitte

Smittes av syke passasjerer

Den vanligste måten å bli syk på er jo å bli smittet fra en annen syk person. Den største risikoen for å bli syk etter en flytur skyldes derfor først og fremst at mange mennesker sitter tett innpå hverandre, ifølge Torsten Lindgren, professor ved Arbets- og miljømedisin ved Medisinska Fakultet, Universitetet i Uppsala.

Han jobber blant annet med forskning innen smittespredning og luftkvalitet om bord på passasjerfly.

UVEL: Den største risikoen for å bli syk etter en flytur skyldes først og fremst at mange mennesker sitter tett innpå hverandre. Og sitter du ved siden av en person som er syk er du ekstra utsatt. Foto: Oote Boe 2 / Alamy/All Over Press
UVEL: Den største risikoen for å bli syk etter en flytur skyldes først og fremst at mange mennesker sitter tett innpå hverandre. Og sitter du ved siden av en person som er syk er du ekstra utsatt. Foto: Oote Boe 2 / Alamy/All Over Press Vis mer

– Den vanligste ruten for overføring er mann til mann – du sitter ved siden av noen som bærer smitte. Ventilasjonen fører ikke smitte videre i i fly. HEPA-filter i fly stopper virus ved flockation, sier han til KK.no.

– Virus må også ha fuktighet for å leve. I den ekstremt tørre luften om bord så fordamper fuktigheten og viruset dør. Dessverre fører den tørre luften til at vi er mer mottakelig for smitte.

LES OGSÅ: Ny oppdagelse kan knekke alle influensavirus

Spør om å bytte plass

Faren for å bli smittet av en syk person er størst innen en radius på halvannen meter, men når en smittet person nyser, kan viruset sprutes flere meter ut i lufta. Så dersom du er så uheldig å havne ved siden av en som er syk, vil du være ekstra utsatt for smitte.

Da kan det være lurt å spørre flymannskapet om det er mulig å bytte plass, og ifølge den danske pressesjefen i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, prøver de å være så behjelpelige som mulig i slike situasjoner.

– Vårt mannskap om bord er alltid hjelpsomme i forhold til spesielle behov, og det er slik at er det plass, og det passer med hvordan flyet er ellers lastet, kan vi komme opp med en løsning som er tilfredsstillende for alle parter, sier hun til KK.no.

Flyplasser har et konstant gjennomtrekk av mennesker, kanksje flere tusen om dagen. Og alle tar vi på dørhåndtaker og gelendre, og benytter oss av toalettene - da er det lett å spre smitte. Foto: Rawpixel - Fotolia
Flyplasser har et konstant gjennomtrekk av mennesker, kanksje flere tusen om dagen. Og alle tar vi på dørhåndtaker og gelendre, og benytter oss av toalettene - da er det lett å spre smitte. Foto: Rawpixel - Fotolia Vis mer

Mange skjulte bakteriebomber

Det er ingen hemmelighet at offentlige toaletter kan være hjem for mange bakterier, spesielt med tanke på at studier viser at bare halvparten vasker hendene sine etter toalettbesøket.

Når du er på reise bruker du gjerne toalettet både på flyet og på flyplassene, der tusenvis av mennesker er innom hver eneste dag. Men det er ikke nødvendigvis dosetet du skal være mest skeptisk til.

ANTIBAC: Det er slett ingen dum idé å ha med seg antibac på reisen. Bruk den etter toalettbesøk og alltid før du skal spise.
ANTIBAC: Det er slett ingen dum idé å ha med seg antibac på reisen. Bruk den etter toalettbesøk og alltid før du skal spise. Vis mer

Undersøkelser utført av den amerikanske helseorganisasjonen NSF International, viser at vasken på offentlige toaletter er en kilde til mye bakterier. Dette skyldes i hovedsak dampen fra vannet, som gjør at mikroorganismene stortrives.

Men også dørhåndtaket kan være en bakteriebombe, så det kan være lurt å bruke papir for å åpne døren på vei ut.

Det er heller ingen dum idé å ha med seg antibac om bord på flyet. Bruk det på hendene etter du har vært på toalettet, og før du skal spise. Ja, du kan til og med bruke det til å tørke av armlenet og bordet på stolryggen foran deg. Da kan du minske risikoen for sykdomsmitte betraktelig.

Aicondition – en synder?

Når en sommerforkjølelse inntrer er det mange som er raske med å skylde på klimaanlegget. Ja, kanskje har du selv opplevd å bli snufsete og småsyk etter en sydentur med aircondition på hotellrommet. Men er det noe sannhet i dette?

Svaret er både ja og nei. Forskere har kommet fram til at det er noe i den gamle myten om at man kan bli syk av å fryse. Dette skyldes riktignok ikke kulden i seg selv, men at kroppens forsvar mot virus synker når du fryser og du derfor blir mer mottagelig for smitte.

Med andre ord; dersom du synes det er kaldt i flykabinen under flyturen vil du bare kunne bli syk dersom du faktisk har blitt utsatt for smitte. Det kan likevel være greit å be om et pledd, og skru ned på klimaanlegget over deg.

Bakterier kan leve flere dager i fly

En fersk studie utført ved Auburn University i USA viser at sykdomsfremkallende bakterier kan overleve i flere dager på enkelte overflater om bord i fly.

Forskerne tok for seg bakteriene E-coli og meticillinresistente gule stafylokokker, som begge kan føre til skumle helseproblemer, og testet hvorvidt de kunne overleve på seks flater funnet i fly: armlener, plastbord, toalettknapper i metall, vindusskjerm, setelommer av tekstil og skinnseter.

BAKTERIER: Det er ikke nødvendigvis dosetet du skal være mest skeptisk til på offentlige toaletter. Dørhåndtaket og vasken viser seg nemlig å være to av de største bakteriebombene.
BAKTERIER: Det er ikke nødvendigvis dosetet du skal være mest skeptisk til på offentlige toaletter. Dørhåndtaket og vasken viser seg nemlig å være to av de største bakteriebombene. Vis mer

Etter å ha utsatt patogenene for flylignende forhold fant forskerne at stafylokokker kunne overleve i opptil syv dager på setelommene, mens E-coli kunne overleve i fire dager på armlenet.

Forskerne vil også teste hvor raskt disse bakteriene kunne overføres fra de ulike flatene og over på hud, og brukte sterilisert grisehud i forsøket.

De oppdaget da at bakteriene ble lettere overført til huden fra plastmaterialer som vindusskjermen og plastbordet, mens bakterier som satt på tekstilmaterialer ofte ble fanget mellom fibrene og derfor ikke lot seg overføre like lett.

Gode vaskerutiner om bord

I teorien kan altså enkelte bakterier sitte på flere av flyets flater i opptil flere dager, men heldigvis har flyselskapene også vaskerutiner som minsker risikoen for smitte. Og ifølge Trine Kromann-Mikkelsen har SAS harmonisert rengjøring på alle baser, slik at alle flyene blir rengjort på samme måte.

LES OGSÅ: Så mange bakterier har du på huden din

RENGJØRING: Flyselskapene har heldigvis vaskerutiner mellom flyturene og i løpet av natten, som minsker risikoen for smitte.  Foto: lee avison / Alamy/All Over Press
RENGJØRING: Flyselskapene har heldigvis vaskerutiner mellom flyturene og i løpet av natten, som minsker risikoen for smitte. Foto: lee avison / Alamy/All Over Press Vis mer

– Det er ikke bare dansk rengjøring jeg snakker om, men all SAS cleaning. Vi har to typer av daglig renhold, i tillegg til særcleaning hvis en passasjer har blitt syk om bord. Ground stop cleaning foregår hver gang flyet er på bakken, og detaljnivået avhenger av hvor lang tid det står på bakken, forklarer hun.

Mens flyet står på bakken blir det støvsuget, søppel blir fjernet, bord og armlener blir tørket, og både toaletter og kjøkken blir rengjort. Men noen av disse elementene kan velges bort dersom flyet bare har en 20 minutters bakkestopp.

– Hovedrengjøringen utføres om natten når nattskiftet tar en mer grundig rengjøring enn de ovenfornevnte - med sitteplasser, bord, gulv, toaletter, kjøkken og lignende. Ved særcleaning blir enten hele setet erstattet, eller alt av setetrekk – avhengig av hvor ille ting er, forklarer hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: