SNORK: Opplever du ofte dette i løpet av etttermiddagen? Du kan gjøre noe med det. Foto: Getty Images/Brand X
SNORK: Opplever du ofte dette i løpet av etttermiddagen? Du kan gjøre noe med det. Foto: Getty Images/Brand X Vis mer

Søvnmangel

Derfor blir du trøtt kl. 14

Det å kutte karbohydrater kan faktisk hjelpe. Få flere tips her!

Publisert
Du kjenner sikkert følelsen. Trøttheten som siger innover deg sånn i 14-15-draget. Det er da du egentlig burde fått unna masse jobbgreier, men hjernen henger ikke med, øynene glir igjen, og du gjesper som et dovendyr.

Det er som oftest fire grunner til at du blir slapp på ettermiddagen. Det handler om dehydrering, lavt blodsukkernivå, søvnmangel og stress.

Heldigvis er det ikke nødvendigvis slik at det skal så mye til for å fikse problemet. Her er i hvert fall noen forslag til hva du bør gjøre hvis du plages av at øynene glipper igjen mens du sitter ved kontorpulten:

1. Drikk vann




Det skal ikke mange prosent med dehydrering til før det går ut over formen. Kroppen klarer seg i 8 timer uten tilføring av væske mens du sover, men særlig flere timer enn det er ikke gunstig, så ikke la det gå lenge mellom hver gang du drikker vann i løpet av arbeidsdagen. Og ja, vann er bedre enn brus, kaffe og svart te.

2. Dropp enkle karbohydrater
Trøttheten kan godt komme av at blodsukkernivået stuper etter lunsj. Hva spiste du til lunsj? Pastasalat eller brødskiver uten grove korn? Enda verre kanskje - boller eller croissanter? Spiser du enkle karbohydrater får du en rask stigning i blodsukkernivået, før det krasjer en stund etterpå. Spis heller en lunsj bestående av grovkarbo (grovt brød, fullkornspasta) og proteiner og grønnsaker, så holder du energien oppe bedre.

Når slappheten først siger inn, er det lurt å få i seg et mellommåltid som kan vekke deg igjen. Gå for den sunneste frukten i fruktfatet eller spis nøtter. Ikke velg noe med mye sukker, da det vil gjøre at blodsukkere krasjer igjen senere på dagen.



3. Sjekk søvnrutinene
Får du de tilmålte timene søvn du trenger hver natt? Hvis ikke bør du endre rutinene dine. Legg deg i riktig tid, det vil si slik at du får minst 6 timer i senga (de fleste trenger litt mer). Det kan ta en stund å venne seg til ny leggetid, men uansett hjelper det å slappe av med en bok mens du venter på at søvnen kommer. Sjekk også at temperaturen på soverommet er ok, og at du får frisk luft i løpet av natten.

4. Reduser stressnivået
Er du av typen som lett blir stressa? Det er krevende for kroppen, for det betyr at du er på alerten stadig vekk. Dermed blir du trøttere enn du burde være. Prøv å lære deg å puste rolig når du kjenner at du stresser, og tenk på dette med at verden ikke går under selv om du ikke rekker eller klarer å gjøre det ene eller det andre. Yoga kan hjelpe deg å takle stress bedre (og er også bra mot ryggplager), men annen type trening er også bra, for du får renset tankene litt, og booster kroppen med velværehormonet endorfin samtidig. Visse typer mat reduserer faktisk stressfølelse, så det kan jo være verdt et forsøk, også.

BEST MOT TØRSTE: Du vet jo dette, at det er vann som er kropens viktigste tørsteslukker. Foto: Thinkstock
BEST MOT TØRSTE: Du vet jo dette, at det er vann som er kropens viktigste tørsteslukker. Foto: Thinkstock Vis mer
SOV NOK: Søvntimene dine bør være hellige. Kom deg i seng til kristelig tid. Foto: Thinkstock
SOV NOK: Søvntimene dine bør være hellige. Kom deg i seng til kristelig tid. Foto: Thinkstock Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer