SOVET MYE, MEN LIKE TRØTT?: Det er ikke så rart, du har antagelig satt kroppen litt ut av sin vante rytme.  Foto: juniart - Fotolia
SOVET MYE, MEN LIKE TRØTT?: Det er ikke så rart, du har antagelig satt kroppen litt ut av sin vante rytme. Foto: juniart - Fotolia
Søvn

Derfor blir du trøtt når du sover mer enn vanlig

Det er en helt naturlig grunn til det.

De fleste av oss har kanskje ikke problemer med at vi sover for mye. I en hektisk hverdag er det vel heller motsatt, at mange sliter med å få de anbefalte 6-8 timene per natt.

Likevel er det noen ganger vi faktisk får lagt oss tidlig og utnyttet tiden på puten for alt den er verdt.

Men, selv om du har fått mye søvn, ja, kanskje opp mot 10-11 timer, så er det ikke garantert at du føler deg uthvilt og i toppslag når du våkner.

Kanskje du til og med føler deg trøttere enn du ellers ville gjort.

Spørsmålet er: Hvorfor i all verden er det slik?

LES OGSÅ: Derfor bør du legge deg tidligere

Kroppen blir litt «satt ut»

Huffington Post tok saken på vegne av en leser, og spurte forsker og lege Michael J. Breus, som også er klinisk psykolog, samt del av The American Academy of Sleep Medicine om hans teorier på dette.

Og svaret hans var rett og slett så enkelt som dette: «Hvis du fikk mer søvn enn du pleier i natt, så er du antagelig trøtt nettopp fordi du fikk mer søvn enn du/kroppen din er vant til».

FAST RUTINE: Prøv å få kroppen inn i en fast "søvnrutine" - selv om det er vanskelig. Dersom du legger deg, og står opp, til omtrent samme tid hver dag/natt og får cirka 7,5 timer søvn, så vil du antagelig ikke bli så slapp og groggy. Foto: Hugo Félix - Fotolia
FAST RUTINE: Prøv å få kroppen inn i en fast "søvnrutine" - selv om det er vanskelig. Dersom du legger deg, og står opp, til omtrent samme tid hver dag/natt og får cirka 7,5 timer søvn, så vil du antagelig ikke bli så slapp og groggy. Foto: Hugo Félix - Fotolia Vis mer

- Kroppen liker det når du følger en fast rytme. Den foretrekker at du går til sengs og våkner til omtrent samme tid hver dag/natt. Hvis den er vant til å få 8 timer søvn per natt, og du gir den 9, så forstyrrer du denne rytmen. Roter du til med rytmen, så blir kroppen rett og slett litt «satt ut», skriver han i sitt svar til leseren. 

LES OGSÅ: For lite søvn kan gi rynker

Våkner opp i «feil» syklus

Breus forklarer også at en gjennomsnittlig søvnsyklus/statie er på cirka 90 minutter, og de fleste av oss har fem av disse i løpet av en natt (dette er selvsagt ikke det samme for alle).

Det tilsvarer cirka 7,5 timer totalt, for at kroppen skal komme seg gjennom alle stadiene.

- Hvis du da får en ekstra time med søvn, så kommer du antagelig til å våkne opp i en av de dypere søvnstadiene, altså stadie 3 eller 4. Ikke bare er det vanskeligst å vekke seg selv fra disse tunge søvnstadiene, men det å våkne på dette tidspunktet kan gjøre at du føler deg groggy og utslitt en hel dag, forklarer han.

- Og husk at mye søvn ikke alltid tilsvarer god søvn/kvalitetssøvn. Du kan oppleve at du sover lenger, men dårligere, og da vil du fortsatt føle at du har fått manko på søvn.

LES OGSÅ: Søvn kan hjelpe deg ned i vekt

Finn din beste syklus

Ifølge Breus bør du altså prøve å finne ut hva som er den beste søvnsyklusen for deg.

- Prøv å starte med det tidspunktet der du bør/må stå opp om morgenen, regn deg bakover 7,5 timer. Dette bør da kunne gi deg de 5 fulle søvnstadiene kroppen din trenger, skriver han.

Med andre ord, dersom du må stå opp klokken 06.00, bør du da legge deg senest 22.30 kvelden før for at kroppen skal få den søvnen den trenger.

Til forsiden