Ja, det føles ille. Men trøst deg med at det i alle fall ikke er en permanent tilstand. Foto: Panther Media
Ja, det føles ille. Men trøst deg med at det i alle fall ikke er en permanent tilstand. Foto: Panther Media
Alkohol

Derfor blir kvinner mest fyllesyke

Kvinners bakrus er verst. Urettferdig, men lite å gjøre noe med.

Har du også opplevd det? Du har en helaften på byen med kjæresten.

Han drikker til og med mer enn deg, men likevel er det du som får den største smellen dagen derpå.

TEST DEG SELV: Hvor fyllesyk er du?

Det er faktisk ikke noe du innbiller deg. Kvinner blir mer fyllesyke enn menn. Det har forskere ved universitetet i Michigan avdekket.

Kvinner sover mye dårligere

93 friske voksne mennesker deltok i studien, 59 kvinner og 34 menn. Ingen hadde alkoholproblemer, men 29 av testpersonene hadde familiemedlemmer som var alkoholmisbrukere.

Testpersonene fikk servert alkohol på kveldstid. Deretter ble søvnkvaliteten deres målt.

Alle sov dårligere enn vanlig etter å ha drukket, men kvinnenes søvnkvalitet var langt dårligere enn mennenes.

De våknet langt oftere og var våkne lenger enn mennene før de falt i søvn igjen. Resultatet var naturligvis at formen også ble dårligere dagen derpå.

Forskerne tror dette henger sammen med at kvinner og menn forbrenner alkohol ulikt.

Med dette i mente er det kanskje greit å vite at du blir fullere om du drikker champagne.

Gode råd for dagen derpå

Det er lite du kan gjøre med selve bakrusen, men du kan behandle symptomene og skape større velvære.
  • Kom deg ut av senga. Ikke bli liggende med dårlig ånde, mascara på kinnet og leppestift på haka, selv om det føles fristende.
  • Ta en lang dusj. Frem med alle godsakene; peeling, dusjoljer, skrubbebørster. Vask håret godt, bruk shampo to ganger hvis håret ditt lukter røyk. Bruk lette hudkremer og ta på deg noe behagelig etterpå. Bruk minimalt med sminke.
  • Drikk vann. Vann bør du også drikke kvelden før, men det frisker opp også når skaden er skjedd.
  • Vær i aktivitet. En lang tur i friskt nyttårsvær klarner hodet og får fart på blodomløpet. Føler du deg elendig, kan du trøste deg med at du ikke trenger å gå så fort.
  • Spis frisk, god mat. Selv om trangen til fet mat kan være stor, er fet mat mer nyttig før du drikker enn dagen derpå. Fett forsinker opptaket av alkohol i kroppen, slik at du kanskje får noe mindre alkohol i systemet.
  • Har du hodepine som ikke går over etter at du har spist, drukket og fått frisk luft, kan du forsøke lette smerestillende.
  • Til forsiden