DEPRESJON: Mange sliter med depresjon. Heldigvis finnes det råd som kan hjelpe deg ut av den onde sirkelen.  Foto: Johan Larson - Fotolia
DEPRESJON: Mange sliter med depresjon. Heldigvis finnes det råd som kan hjelpe deg ut av den onde sirkelen. Foto: Johan Larson - Fotolia
Depresjon

Derfor blir vi deprimerte

- Ofte skyldes det ikke én spesifikk ting, sier eksperten.

Depresjon er en av de vanligste psykiske lidelsene i Norge i dag, og blir sett på av mange som den nye folkesykdommen.

Men hva er egentlig årsaken til at stadig flere av oss blir deprimerte? 

LES OGSÅ: Junk food kan gjøre deg deppa

Trenger ikke være knyttet til en bestemt hendelse

Christine Otterstad, som er KKs faste livsstilscoach og ekspert hos Din Life Coach, forteller at det er vanskelig å gi et fasitsvar på hva depresjon skyldes, da det ofte er sammensatt av flere faktorer.

- Det er vanskelig å oppgi en enkelt årsak til depresjon, da det ene aldri utelukker det andre. Årsaken er ofte litt kompleks – det kan være sykdom, stress eller en form for tap, enten det er snakk om kjærlighetssorg eller dødsfall.

- Depresjon skyldes sjelden én spesifikk ting, sjansen er heller stor for at det er en ting som er overskyggende, som over tid har «fått lov» til å sette seg i kroppen. Depresjon er rett og slett en funksjon av at du gjør noe du synes er ubehagelig over lengre tid – du tapper deg selv for energi.

Kan depresjon kommer helt plutselig?

- Nei, det tror jeg ikke. Jeg har jobbet såpass mye med mennesker at jeg vet at man ikke våkner opp en dag og merker at man er deprimert. Det er noe som kommer snikende over tid.

- Det jeg derimot er sikker på, er at det er veldig overraskende for mange å høre at de er deprimerte, for det er nok ikke så mange som forventer at de er det, sier hun.

KOMMER OVER TID: Depresjon er ikke noe som kommer over natten. Ifølge eksperten setter den seg i kroppen over lengre tid.
KOMMER OVER TID: Depresjon er ikke noe som kommer over natten. Ifølge eksperten setter den seg i kroppen over lengre tid. Vis mer

LES OGSÅ: Sover du dårlig og svetter mye?

Glasset er halvtomt i stedet for halvfullt

Er du usikker på om endringene i humøret ditt skyldes depresjon eller ikke? Otterstad forteller at symptomene på depresjon kan variere fra person til person, men at et kjennetegn er følelsen av å være trist og nedstemt.

- Det første tegnet på depresjon er nedstemthet, at du synes ting er veldig tungt. Du mister kanskje lysten til å gjøre ting du likte å gjøre før. Mange opplever også at de blir slitne, mister matlysten og sover dårlig – de har generelt sett et lavt energinivå i kroppen.

- Personer som er deprimerte ser ofte på glasset som halvtomt i stedet for halvfullt. Evnen til å glede seg og se positivt på ting har en tendens til å forsvinne, forklarer hun.

Ved de fleste depresjonene oppleves flere av disse symptomene:

  • Følelsen av å være trist og nedstemt
  • Tap av interesser som pleide å være lystbetonte
  • Slapphet
  • Tretthet
  • Manglende initiativ
  • Manglende matlyst
  • Vekttap
  • Liten lyst på sex
  • Skyldfølelse og selvbebreidelse
  • Redusert selvtillit
  • Konsentrasjonsvansker og ubesluttsomhet
  • Selvmordstanker
     

Kan man gjøre noe for å forebygge depresjon?

- Ja absolutt! Det beste du kan gjøre er å ta tegnene på alvor i forhold til om du kjenner at du er sliten, stresset eller sover dårlig. Hvis tegnene er til stede bør du roe ned og gjøre forebyggende tiltak. Hadde folk gjort dette ville de ikke blitt deprimerte, sier hun.

FÅ HJELP: Dersom du er deprimert bør du ikke sitte hjemme alene og synes synd på deg selv. Oppsøk hjelp fra en ekspert eller noen du er glad i. Foto: doble.d - Fotolia
FÅ HJELP: Dersom du er deprimert bør du ikke sitte hjemme alene og synes synd på deg selv. Oppsøk hjelp fra en ekspert eller noen du er glad i. Foto: doble.d - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen!

Umulig å gruble seg ut av depresjonen

Dersom du er deprimert og ønsker å komme ut av den onde sirkelen, anbefaler Otterstad deg å oppsøke hjelp. Det er nemlig vært vanskelig å komme ut av en depresjon alene.

- Jeg vil si at du må få hjelp, om det er fra en profesjonell eller familie, venner eller kolleger har ikke så mye å si. Det viktigste er at du får hjelp fra noen som kan hjelpe deg å se deg selv utenfra. Da får du gode samtaler som kan hjelpe deg å finne ut hvor skoen trykker slik at du bevisst kan jobbe med å skifte fokus.

- Ellers så er det viktig å få med at trening ikke skal undervurderes - endorfiner er jo kroppens naturlige lykkestoff. Derfor sier det seg selv at det er viktig å bevege på seg dersom man er deprimert. Ellers så kan også kostholdet ditt utgjøre en forskjell.

Er du noe man bør unngå å gjøre?

- For mange kan det være veldig fristende å ligge på sofaen og synes synd på seg selv, men dette er det motsatte av hva man bør gjøre. Det er som jeg pleier å si, man kan aldri gruble seg ut av en depresjon.

- Når det er sagt er det viktig å ta depresjonen på alvor og kjenne på den, det er ikke farlig å være lei seg. Det som derimot er farlig er å la følelsene få lov til å styre hverdagen, sier hun.

Til forsiden