Sukkeravhengighet

Derfor blir vi tjukkere og tjukkere

Vi er avhengige av sukker uten å vite det.

Befolkningen eser ut. Noen kaller det en stille revolusjon.  Foto: Panther Media
Befolkningen eser ut. Noen kaller det en stille revolusjon. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
På 60-tallet så mye annerledes ut. Vi var i snitt 20 kilo slankere, vi spiste mindre og tilgangen på sukker var langt dårligere. I dag har ordet fedmeepidemi blitt et velbrukt ord i flere vestlige land.

Hvorfor er vi egentlig blitt så mye fetere? Maten er blitt mer tilgjengelig. Men mange er akkurat like fysisk aktive, om ikke mer enn det besteforeldrene våre var.

En ting har forandret seg vesentlig, og det er maten vi spiser. Og her snakker vi om mengden sukker vi inntar.

Nederst i artikkelen får du råd på hvordan du kan kutte ut sukkeret.

Alt dette bør du vite om sukker

Stille revolusjon

- Det som har funnet sted, er en stille revolusjon i mengden sukker som inntas, skriver den britiske avisen The Guardian, (ekstern lenke) og viser til mengden sukker som pøses inn i matvarer.

- Maten vår er blitt ren kjemi, alt er prosessert til minste milligram, og sukret til det maksimale. Befolkningen er imidlertid helt ukjent med forandringene som har funnet sted, fastslår avisen og refererer i hovedsak til maissirup (high fructose corn syrup/HFCS), som brukes i stor grad i USA som søtningsmiddel. Her hjemme brukes vanlig sukker i stedet for, men heller ikke her er inntaket helt uproblematisk.

- En gjennomsnittlig norsk niåring får i seg 26 kilo sukker hvert år. Det er mye, uttalte nettopp helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen, ifølge TV2.no.

Men mer har skjedd. For jo mer sukker som inntas, jo mer ønsker man, og desto mer sulten blir man. I forsøk på rotter har man sett at de som spiste normalt rottefôr ikke la på seg, mens de som spiste prosessert rottemat la på seg på bare få dager. De kunne ikke motstå den sukkerholdige maten, og bare fortsatte å spise.

Mens bare 3-4 % av norske kvinner i 30-årene hadde en kroppsmasseindeks (BMI) på over 30 i 1984-87, var det hele 12 % som gikk over denne fedmegrensen i 1997. Settes grensen for overvekt ved BMI på 25 eller høyere, er fire av ti nordmenn overvektige. Én av ti nordmenn har fedme.
Les også: Slå opp med sukkeret og bli kvitt vekten for godt

Mest sukker blant barna

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør vil ikke gi sukkerinntaket vårt all skyld for at befolkningen eser ut.

- Det er ikke slik at vi kan peke ut en årsak til hvorfor befolkningen blir fetere. Dette er multifaktorelt. Det stemmer at mosjonsaktiviteten ikke har forandret seg så mye, men hverdagsaktiviteten er blitt mindre, vi bruker mer bil og sitter mer foran skjermen. Landsdekkende undersøkelser i Norge (Norkost og ungkost red.anm.) viser at sukkerinntaket øker og aller mest dramatisk blant barna. Dette kan forklare noe av økningen i overvekt, sier Sundfør.

- En annen årsak til at flere blir overvektige er ubalansen i kosten. Vi spiser mer sukker, men sukker gir liten varig metthetsfølelse, og det er lettere å overspise enn hvis man spiser mer fiberrikt. Også er det et psykologisk aspekt, mange takler problemer ved å overspise – for nå har man økonomi til det. Det er altså et sammensatt problem.

Men er sukker i seg selv egentlig så farlig da?

Så mye sukker spiser du

Mindre fruktbar

Det er først i det siste forskere har begynte å studere effekten sukker har på kroppen vår.

Man ser blant annet at sukker som samler seg rundt leveren lagres som fett, noe som kan øke risikoen for diabetes type 2. Forskere har også sett at menn som drikker søt drikke har 20 prosent økt risiko for å få hjerteinfarkt sammenliknet med de som drikker mindre mengder søt drikke. Andre studier har til og med vist at overvektige menn kan bli mindre fruktbare når de spiser mye sukker, ifølge The Daily Mail.

På den andre enden står selvfølgelig The Sugar Association og sier at sukkerinntak alene ikke kan kobles opp mot noen livsstilssykdommer.

Helsedirektoratet sier ikke at man skal utelate sukker fra kostholdet. De anbefaler at inntaket av tilsatt sukker utgjør <10 % av det totale energiinntaket. Så mange har nok behov for å kutte ned.

Ikke spis mer sukker enn dette

Bare en uke som må til

Du kjenner sikkert igjen følelsen når en sjokoladebit må bli til mange flere. Du klarer rett og slett ikke stoppe.

- Klarer du deg bare en uke uten sukker vil du merke at søtsuget blir mindre, forsikrer klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Hun gir KK.no lesere disse tipene for å redusere sukkerinntaket:

1. Kutt ned på godteri og brus. Mange opplever at søtsuget forsvinner om de klarer å begrense seg til å spise godteri bare på lørdager. Sundfør minner om at den verste sukkerbomben i det norske kostholdet er brus. Les også: Saft inneholder like mye sukker som brus
2. Venn deg til mindre søtt. Det går an å lære seg til å like mat som er mindre søt.
- Ta for eksempel yoghurt. Gå gradvis fram og bland en halvpart yoghurt naturell med en halvpart fruktyoghurt. Eller man kan tilsette frukt i yoghurten og regulere søtsmaken selv, sier Sundfør.
3. Fra lys til mørk sjokolade. Sjokomane bør bytte fra lys til mørk sjokolade. – Mørk sjokolade stiller nemlig søtsuget raskere enn lys sjokolade, for den er mer intens på smak, sier Sundfør.
4. Kutt ned på karbo. Mange som begynner på lavkarbodiett opplever av søtsuget forsvinner. Årsaken er først og fremst fordi man får et mer stabilt blodsukker.
5. Styr deg i butikken. Du har sikkert hørt det før, men vi sier det igjen: Ikke gå i butikken når du er sulten, ha med handleliste og hold deg til denne, og styr unna hyllene med snop og godteri.




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer