LESS IS MORE: Jo mindre steking du utsetter biffen for, dess sunnere er den. Foto: Thinkstock
LESS IS MORE: Jo mindre steking du utsetter biffen for, dess sunnere er den. Foto: Thinkstock Vis mer

Kjøtt

Derfor bør biffen din se slik ut

Jo mindre steking, jo bedre.

Publisert
Å spise rå mat er hot som bare det.

Og er du glad i sushi, sashimi, carpaccio og biff tartar er det faktisk bra for deg.

I en melding på Matportalen.no forklarer nemlig Mattilsynet hvorfor kjøtt og fisk er sunnere i rå enn i tilberedt tilstand (ekstern lenke) - og det selv om du unnlater å bruke fett eller olje når du steker, koker eller baker maten.

Mindre fett og karbo

Årsaken til at rått er sunnere, er nemlig at vanntapet fisken eller kjøttet utsettes for under oppvarming gjør at andre næringsstoffer får en høyere konsentrasjon.

Mengden energigivende næringsstoffer som for eksempel protein, fett, karbohydrater og fiber vil da øke pr 100 gram matvare og bidra med mer energi.

Med andre ord: Et kjøtt- eller fiskestykke som er tilberedt vil inneholde flere kalorier enn et som er rått, selv om vekten er lik.

Slik lager du sushien selv:

Sushi er Japans nasjonalrett og smaker nydelig til øl og hvitvin. Denne retten kan du spise i timevis uten å bli overmett, så det er bare å gjøre klart for en helaften med familie, venner eller en romantisk middag for to.

Sushi er rå fisk som finnes i tre varianter:
Nigiri: En liten risball med topping av rå fisk og skalldyr.
Sashimi: Tynne skiver av rå fisk og skalldyr.
Maki:Ruller med noritang rundt sushi-ris fylt med rå fisk eller skalldyr og grønnsaker.

  • Fingersushi - nigiri sushi
  • Sushirull - maki - med søt omelett
  • Californiarull
  • Sushiris

    Sunt, delikat og godt.

    Carpaccio av laks
    Carpaccio av laks Vis mer

    Carpaccio av laks






    (Til 4 personer)
    400 g laksefilet med skinn
    ruccola
    1 lime
    karse (kan sløyfes)
    salt (gjerne havsalt i flak)
    nykvernet pepper

    Skjær så tynne skiver du bare klarer av laksen og legg dem på et fat. Skvis lime over lakseskivene og la dem «koke» i saften i ca 10 minutter. Marineringen gjør laksen gråhvit.
    Finn fram fire tallerkener til servering og legg en liten neve ruccola på hver. Legg lakseskivene spredt utover på tallerkenen, strø på litt godt salt og nykvernet pepper. Hakk litt karse og legg på. Server med hvitvin.

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer