IKKE GÅ SULTEN I BUTIKKEN: Du ender fort opp med langt mer enn du hadde tenkt deg, og det er ikke nødvendigvis bare mer mat du rasker med deg.  Foto: VG
IKKE GÅ SULTEN I BUTIKKEN: Du ender fort opp med langt mer enn du hadde tenkt deg, og det er ikke nødvendigvis bare mer mat du rasker med deg. Foto: VG
Sultfølelse

Derfor bør du aldri handle på tom mage

To ting du bør være obs på.

KK.NO: Du har kanskje gått på smellen selv - handlet matvarer i skrubbsulten tilstand, og endt opp med langt mer enn det som sto på lista?

En studie utført i samarbeid mellom flere universiteter i USA inkluderte 379 deltakere, som ble utsatt for en rekke forsøk.

Resultatene viser tydelig hvor dårlige vi blir til å ta gode avgjørelser når vi er sultne.

LES OGSÅ: Trøtt og sliten? Dette bør du spise

Handler ukritisk

Det er helt naturlig at vi stapper kurven full av mat vi får lyst på når det rumler i magen. Men forsøkspersonene gjorde mer enn det.

Da de ble satt til å handle i en dagligvarebutikk rasket de med seg også helt andre ting, som ikke var egnet til å stille sulten overhodet - papirklemmer, for eksempel.

Det tyder på at sultfølelse også vekker samlerinstinktet i oss - vi tar så mye vi kan av alt.

LES OGSÅ: Føler du deg alltid sulten?

VENT - HAR DU HUSKET Å SPISE? Selv om det ikke er mat du skal ha er risikoen større for at dømmekraften er lavere når du skal kjøpe noe. Foto: Juice/REX/All Over Press
VENT - HAR DU HUSKET Å SPISE? Selv om det ikke er mat du skal ha er risikoen større for at dømmekraften er lavere når du skal kjøpe noe. Foto: Juice/REX/All Over Press Vis mer

Bruker mer penger

Sultne forsøkspersoner brukte langt mer penger i butikken enn de som var mette. Og altså ikke bare på mat.

Forskerne oppfordrer derfor folk til ikke å shoppe i sulten tilstand i det hele tatt, med mindre det ikke har betydning for dem hvor mye penger de bruker.

Kjoleshoppingen på nettet kan altså bli dyrere, og kanskje mindre vellykket, for deg hvis du gjør det før du har fått i deg mat - du blir mer ukritisk, rett og slett.

LES OGSÅ: De 10 beste shoppingstedene på nett

Velg mat som metter lenge

Har du en travel dag foran deg, kan det være lurt å spise en frokost som gir langvarig metthetsfølelse.

– Lag gjerne en eggesalat eller en tunfisksalat, forteller klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas til KK.no i denne saken.

– Ha i rødløk, olivenolje, majones, salt og pepper. Her får du i deg sunne fettsyrer, og det er et pålegg som metter godt og holder deg mett over tid.

LES OGSÅ: Blir du fort sulten etter å ha spist?

Dette kommer av at fettet i maten porsjonerer maten fra magesekken over i tarmen, der næringen blir tatt opp, og metthetsfølelsen varer lenger. Dette er spesielt gunstig hvis du skal drive med fysisk utfordrende aktiviteter.

Til forsiden