Supermat

Derfor bør du alltid ha havregryn

Ikke bare er det superbillig. Sjekk de fordelene!

SUNN MAT TRENGER IKKE VÆRE DYRT: Havregryn koster ikke mye, men gir deg fortsatt masse av mineralene og vitaminene kroppen din trenger. Foto: Colourbox.com
SUNN MAT TRENGER IKKE VÆRE DYRT: Havregryn koster ikke mye, men gir deg fortsatt masse av mineralene og vitaminene kroppen din trenger. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Syns du ofte det er dyrt å handle inn sunn mat?

Fast food og annen bearbeidet mat er ofte å få på hvert gatehjørne, og i tillegg er det billig og lettvint.

Men det trenger ikke være dyrt eller vanskelig å velge sunt, så lenge du vet hva du skal se etter, skriver iVillage.com. For eksempel så er havregryn veldig bra for immunforsvaret ditt i tillegg til at det kan hjelpe kroppen din og bekjempe betennelse.

Ved siden av havregryn finnes det også masse annen supermat som du kan få tak i billig. Bare sjekk ut disse alternativene.

LES OGSÅ: Spar 27 000 kalorier i året

HAVREGRYN


Denne har du kanskje allerede i skapet. Havregryn inneholder viktige mineraler som sink, magnesium og jern som bidrar til å styrke immunforsvaret. Det inneholder også antioksidantene flavonoider som kan hjelpe kroppen med å bekjempe betennelser i kroppen.

Det viktigste innholdet er imidlertid fiber, som hjelper kroppen og kvitte seg med det dårlig kolesterolet i kroppen og hindrer blodsukkeret fra å stige for fort. Spis havregryn med melk til forkost eller lag havregrøt og pynt opp med frukt, nøtter eller kanel.

LES OGSÅ: Snacks som gjør deg smartere

LAKS PÅ BOKS


Laks er forholdsvis dyrt, men du kan faktisk få de fleste av fordelene ved å kjøpe laks på boks. Enten den er fersk eller på boks, sier ekspertene at bare 100 gram laks gir deg det du trenger av omega-3 fettsyrer i løpet av en dag. Omega-3 skal blant annet hjelpe kroppen å bekjempe betennelser i tillegg til at det reduserer risikoen for kreft og hjertesykdommer.

Laks på boks kan du få kjøpt på dagligvarebutikken. Blant annet har Stabburet fører Stabburet laksefilet i lett krydret rapseolje på boks. Bruk den akkurat som du ville brukt tunfisk på boks, for eksempel til en sommersalat eller til pasta.

MELK MED LITE FETT


Mange har kanskje kuttet ut melken, men det er viktig og ikke glemme hvilke gode egenskaper melk har.

Blant annet gir kun ett lite glass melk deg ni viktige næringsstoffer som kroppen ofte mangler. Dette inkluderer kalsium som er viktig for benbygningen, kalium som er bra for hjertet og vitamin D.

Drikk et glass melk til frokostblandingen om morgenen eller til kveldsmaten.

LES OGSÅ: Spis gjerne et halvt kilo om dagen

PINTOBØNNER


Du har prøvd det før kanskje? De er kanskje små, men næringsinnholdet er likevel veldig stort. De er fulle av proteiner, fiber, B-vitaminer og antioksidanter som er bra for både figuren og hjertet.

Pintobønner er faktisk blant alle bønnetypene, en av de som inneholder mest antioksidnter. Bruk pintobønner i gryter, taco eller fajitas.

EGG


Egg er proppet full av proteiner og inneholder i tillegg masse kolin, som er vist å være en sentral kilde for å holde hjernen frisk. Egg inneholder også masse av antioksidantene lutein og zeaxanthin som er spesielt bra for øynene dine.

Husk imidlertid at mange av disse mineralene og vitaminene er lagret i plommen på egget, og dermed kan du ikke bare spise eggehviten. Hvis du syns det er vanskelig å spise nok egg gjennom uken kan du koke opp noen i starten av uken slik at du har dem lett tilgjengelig. De holder seg fint i kjøleskapet.

LES OGSÅ: Hvilken melk er best for deg?

SVART TE


Du trenger ikke kjøpe eksklusiv te for at du skal få med deg de helsebringende fordelene det har. Svart te som du får kjøpt i butikkene inneholder fortsatt store mengder flavonoider, et antioksidant, som beskytter kroppen fra frie radikaler. Studier har også vist at te-drikkere får mindre rynker når de blir eldre.

Det er foreslått at du kan drikke så mye som seks kopper om dagen, varmt eller kaldt. Svart te er også den teen som inneholder mest koffein, og kan dermed holde deg våken hvis du ikke drikker kaffe.

SØTPOTETER


Søtpoteter smaker ikke bare godt, men de inneholder også masse stoffer som er bra for kroppen din. Blant annet betakaroten, B-vitaminer og fiber.

Betakaroten bidrar ikke bare til at du lettere skal bli brun, men det skal i tillegg hjelpe hver eneste celle i kroppen å holde seg frisk. Studier har vist at betakaroten skal være godt for huden ved at den skal nøytralisere solskader å produsere nye og friske hudceller.

Søtpoteter er også fulle av figurvennlige fiber og vitamin B. Skjær opp søtpoteter og stek de i ovnen eller kok dem hele og mos dem sammen med litt melk til en potetmos.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer