Matlaging

Derfor bør du dampkoke maten

Å steke mat for lenge - særlig proteinrik mat, kan fremme dannelsen av helseskadelige stoffer. Gjør heller dette!

DAMP: Dampkoking er den beste måten å varmebehandle mat på, da bevarer du alle næringsstoffene og smakene i maten. Foto: JackF - Fotolia
DAMP: Dampkoking er den beste måten å varmebehandle mat på, da bevarer du alle næringsstoffene og smakene i maten. Foto: JackF - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hva er egentlig den sunneste måten å tilberede middagen på, og trenger det nødvendigvis å ta så lang tid? 

Svaret er; nei.

LES OGSÅ: Kokt kjøtt er sunnere enn stekt

Mange velger å steke

Poteter, ris og pasta koker vi riktignok, men når det kommer til kjøtt og fisk er det ofte lettere å velge stekepannen framfor kasserollen.

En undersøkelse fra 2009 utført av InFact for Electrolux viste faktisk at 38 prosent av alle nordmenn velger steking når de skal varmebehandle maten sin.

– Mange velger nok steking fordi det er lettvint, og de fleste føler seg trygg på det, selv om man ikke er så flink på matlaging ellers, sier ernæringsfysiolog og en av ekspertene hos BraMat.no, Lise von Krogh, til KK.no.

VÆR OBS: Hard steking - og da særlig av matvarer med høyt proteininnhold - som kjøtt og fisk, kan fremkalle dannelsen av helseskadelige stoffer.  Foto: REX/FRANCIS DEAN/All Over Press
VÆR OBS: Hard steking - og da særlig av matvarer med høyt proteininnhold - som kjøtt og fisk, kan fremkalle dannelsen av helseskadelige stoffer. Foto: REX/FRANCIS DEAN/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Ingefær kan forebygge kreft

Spis mindre svidd mat

Eksperten mener ikke at det er noe galt i å steke framfor å koke, men å bare spise stekt mat er ikke særlig gunstig i lengden.

Det er for eksempel svært vanskelig å steke mat uten smør, margarin eller olje, noe som vil gjøre måltidet litt mer fettrikt. Men dette er ikke den eneste ulempen.

– Når du steker proteinrik mat veldig hardt på høy varme, over 150 grader, får du gjerne en brun stekeskorpe som gir en god smak til maten. Men i denne stekeskorpen dannes det uheldige stoffer som potensielt kan øke risikoen for kreft, forklarer von Krogh.

Slike stoffer kalles for stekemutagener, og er en fellesbetegnelse på en rekke kreftfremkallende forbindelser som dannes ved steking av fisk og kjøtt, og disse kan gjøre skade på arveanleggene. Men også skadelige stoffer som PAH-forbindelser og akrylamid kan oppstå ved steking og grilling av ulike matvarer, skriver Matportalen.no.

– Kanskje bruker du også stekesjyen som er igjen i stekepannen til å lage deg en saus, og da vil du få i deg enda mer av disse stoffene. I tillegg til litt ekstra kilokalorier fra fettet.

Mattilsynet påpeker likevel at mengdene stekemutagener, PAH, og akrylamid du får i deg gjennom ett enkelt måltid ikke vil utgjøre noen akutt helserisiko, det er først ved jevnlig inntak over lang tid at det kan gjøre skade.

STEKER: Svært mange velger stekepannen over kasserollen, men husk at det beste er å spise variert. Og stekt mat hver dag er ikke det beste for helsa. Foto: (c) Sigrid Gombert/Corbis/All Over Press
STEKER: Svært mange velger stekepannen over kasserollen, men husk at det beste er å spise variert. Og stekt mat hver dag er ikke det beste for helsa. Foto: (c) Sigrid Gombert/Corbis/All Over Press Vis mer

Anbefaler dampkoking

– Det er helt ok å steke maten, men kanskje ikke for ofte. Et godt råd er å unngå å steke maten for hardt, men heller steke mer langsomt over lavere temperatur, under 150 grader, sier von Krogh, og legger til at det viktigste uansett er å spise variert.

Det finnes mange måter å tilberede varm mat på, og du gjør ikke dumt i å variere tilberedningsmetodene dine. Å koke mat er heller ikke vanskelig, og da vil ikke temperaturen bli så høy at skadelige stoffer dannes. Både kjøtt, fisk og grønnsaker kan også bakes i ovnen, og da lager middagen seg selv mens du kan ta oppvasken og dekke på bordet.

– Personlig foretrekker jeg dampkoking, og det egner seg veldig godt til både fisk og grønnsaker. Da bevarer du både næringsstoffene og smakene i råvarene, slik at maten blir god og saftig.

Og du trenger ikke investere i en egen dampkoker for å få dette til. Alt du trenger er en vanlig kasserolle med en rist, enten i bunnen eller på toppen av gryten. Eller du kan kjøpe en bambuskoker billig hos importbutikker, tipser von Krogh, og legger til at et måltid med stekt mat bør balanseres med rikelig med grønnsaker.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

WOK: Wokking er også en ypperlig måte å tilberede grønnsakene på. Det er også både raskt og enkelt. Foto: ronstik - Fotolia
WOK: Wokking er også en ypperlig måte å tilberede grønnsakene på. Det er også både raskt og enkelt. Foto: ronstik - Fotolia Vis mer

Grønnsaker er raskt ferdig

Prosjektleder og matkonsulent ved Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no), Toril Gulbrandsen, trekker også fram damping som en av de beste måtene å tilberede grønnsaker på. Men også wokking mener hun er en ypperlig fremgangsmåte.

– Damping og wokking er de tilberedningsmetodene som beholder næringsstoffene best. Vannløselige vitaminer som C-vitaminer vil gjerne forsvinne litt etter litt dersom grønnsaker kokes for lenge, sier hun til KK.no.

– Når grønnsakene wokkes raskt på høy varme, forsegles overflaten, og både smak, konsistens, farge og næring bevares optimalt. De fleste grønnsaker kan wokkes, og spesielt de norske rotgrønnsakene egner seg kjempefint.

Fordelene med tilberedning av grønnsaker er at de trenger veldig lite varmebehandling før de er ferdige. Så selv om du velger wokking eller damping trenger det slett ikke ta lang tid. Og når det kommer til koking så trenger de faktisk ikke å koke særlig – det beste er å la grønnsakene trekke i vannet.

– Bruk minst mulig vann når du koker grønnsaker. Grønnsaker bør serveres med en gang de er ferdig tilberedt. De bør ikke ligge og vente i kokevannet. Hell av vannet (om du har kokt grønnsaker i vann) og dekk grønnsakene til inntil servering, forklarer hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer