ANBEFALER DANSING: Tidligere "Skal vi danse"-stjerne og proffdanser Therese Cleve råder alle til å begynne å danse mer. - Det er beintøff og god trening, sier hun til KK.no. Se hennes trenings- og motivasjonstips lenger nede i saken.  Foto: Heidi Larsen
ANBEFALER DANSING: Tidligere "Skal vi danse"-stjerne og proffdanser Therese Cleve råder alle til å begynne å danse mer. - Det er beintøff og god trening, sier hun til KK.no. Se hennes trenings- og motivasjonstips lenger nede i saken. Foto: Heidi Larsen
Dans

Derfor bør du danse mer

Du trenger ikke være proff for å få det til, mener tidligere «Skal vi danse»-stjerne Therese Cleve. Her er hennes beste treningstips!

Hun er mest kjent blant nordmenn for sin deltagelse i fire sesonger av TV 2s suksessprogram «Skal vi danse», og som treningsekspert på «God Morgen Norge».

Tidligere proffdanser Therese Cleve (33) har imidlertid en merittliste de fleste ville misunt henne.

I tillegg til å ha konkurret på profesjonellt nivå fra hun var syv til 25 år, har 33-åringen vært aktiv toppidrettsutøver på landslaget, vunnet 13 NM gull, bronse i ungdoms VM, blitt Nordisk mester, har flere world rankinger innen dans og drevet undervisning av konkurransedansere.






LES OGSÅ: Denne dansetimen får terningkast fem

- Flere bør danse

For Therese er dans en «passion» hun har hatt i blodet siden hun ble født, men til KK.no forteller 33-åringen at hun synes langt flere (både kvinner og menn) burde få i gang rockefoten.

Ifølge den tidligere TV-profilen er nemlig dans ikke bare morsomt på fest eller nattklubb - det kan også være befriende og fantastisk god trening.

- Jeg mener veldig mange flere bør begynne å danse, også menn. I tillegg til at det er knalltøff og god trening, så er det også dette med bevegelighet som er så viktig. Bevegeligheten i dans og vårt fokus på rotasjoner og fullførelse av bevegelsene gjør deg mer smidig med en sterk kjernemuskulatur, sier hun til KK.no.

33-åringen tror også at kvinner som begynner med dans (og dette kan være alt fra selskapsdans til gruppetimer som zumba og burlesque) ofte føler seg mer frigjort og feminine.

- Det er kombinasjonen musikk og det å bevege seg til rytmer som gjør det. Det gir så mye, og jeg tror, for mange kvinner, at det å kunne bevege og uttrykke seg gjennom dans og musikk er veldig befriende.

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

EGET FIRMA: Therese Cleve driver i dag sitt eget firma - Movimenti, hvor hun blant annet underviser i dans. Her fra Nike Convention tidligere i år. Foto: Movimenti/Therese Cleve
EGET FIRMA: Therese Cleve driver i dag sitt eget firma - Movimenti, hvor hun blant annet underviser i dans. Her fra Nike Convention tidligere i år. Foto: Movimenti/Therese Cleve Vis mer

Variert trening er viktig

Høsten 2009 tok Therese en pause fra «Skal vi danse» for å ta en mastergrad i NLP (Nevro Lingvistisk Programmering), samt videreutvikle drømmen sin – danseselskapet Movimenti AS (ekstern lenke), som hun er daglig leder av.

Til tross for at dans og fysisk aktivitet er en stor del av jobben hennes, liker 33-åringen, som også er småbarnsmor, å trene mer variert utenom arbeidstiden.






- Trening er en livsstil for meg, men jeg er nok som de fleste når det gjelder dette med tid. Da er det perfekt å leve av dansen og kunne jobbe med bevegelser i arbeidstiden, sier hun.

- For meg er det imidlertid kjempeviktig med variert trening. Jeg synes for eksempel at løping er superkjedelig, men jeg vet at det er effektivt. Skal jeg gjøre det, må jeg i så fall ha et mål med treningen. Ellers liker jeg å plukke ut trinnkombinasjoner fra danser som Jive og Quickstep. Da får jeg en intensiv utholdenhetsøkt som jeg elsker. Jeg synes også det er utrolig morsomt å trene styrke, og det er viktig i forhold til å stramme opp kroppen, noe som blir viktigere jo eldre du blir.

LES OGSÅ: Dette spiser instruktørene etter trening

SKAL VI DANSE:Her er Therese med dansepartner Finn Christian Jagge i sesong tre av TV 2-programmet. Foto: TV 2/Bjørglie og Bergersen
SKAL VI DANSE:Her er Therese med dansepartner Finn Christian Jagge i sesong tre av TV 2-programmet. Foto: TV 2/Bjørglie og Bergersen Vis mer

Kast deg ut i dansen






Gjennom jobben som profesjonell danser og instruktør har Therese god erfaring i å lære folk riktig danseteknikk.

Ifølge 33-åringen er du imidlertid ikke avhengig av å ha rytme, danseerfaring, eller god form for å begynne å danse. Og dersom du kanskje synes det er litt flaut å begi deg ut på en time, råder hun deg rett og slett til å «kaste deg ut i det».

- Du bør bare kaste deg ut i det, og hvis du går på timer, så tenk at det bare er du som er der. Alle andre rundt er opptatt av seg selv og det instruktøren gjør, så de legger ikke merke til deg, sier hun:

- Gå inn i timen og ha et mål. Hva er det du vil bli bedre til? Er det trinnene, så jobb med dét og dropp armene en stund. Dersom du kvier deg veldig, så vil jeg også anbefale å investere i noen timer med en personlig trener, slik at du kommer skikkelig i gang. Da får du også de grunnleggende teknikkene på plass, og det er lettere å kaste seg inn i timen.

LES OGSÅ: Derfor bør du også prøve Zumba

I FORM: Therese har holdt seg i knallform takket være dansen. . Foto: Movimenti/Therese Cleve
I FORM: Therese har holdt seg i knallform takket være dansen. . Foto: Movimenti/Therese Cleve Vis mer

Gjør det morsomt






Selv for profesjonelle idrettsutøvere og dansere er det ikke alltid lett å holde treningsmotivasjonen på topp.

Fokus på teknikk er imidlertid det Therese tyr til når hun merker at treningsiveren dabber litt av.

- Jeg tror hver person må finne sin treningsmåte som motiverer, men personlig bruker jeg ofte dette med teknikk som motivasjon - å finne ut av hva man har lyst til å bli god i, sier hun:

- I tillegg er det veldig viktig å finne en treningsform du synes er gøy. Hvis du hater å gå i et treningsstudio, så dropp det. Prøv heller å finne noe annet du synes er morsomt– det er så utrolig mye å velge mellom. Og så må jeg si at det å trene hard og intensiv styrke og utholdenhet kombinert med en rolig pilates eller yogatime er supert. Man må finne en treningsform man synes er gøy og gleder seg til.

LES OGSÅ: Festen som brenner kalorier

Mer info om Movimenti:


LADY'S HOUR: I september lanserte Therese og Movimenti det nye konseptet Lady's Hour. Foto: Adéle Cappelen Blystad
LADY'S HOUR: I september lanserte Therese og Movimenti det nye konseptet Lady's Hour. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Holder kurs og foredrag

Gjennom selskapet sitt har Therese utviklet konseptene Movimenti Education, Movimenti Flair (tidligere DanceWorkout), PT Dance og Lady’s hour (se mer info lenger nede i saken).

Og ifølge den tidligere TV-profilen er konseptene utarbeidet for både kvinner, menn, selskaper, bedrifter og andre arrangementer.

- Movimenti står for bevegelser på italiensk, og er grunnfundamentet i firmaet og konseptene våre – altså bevegelser fysisk og ved mental læring og bevisstgjøring. Vi utdanner instruktører i vårt treningskonsept Movimenti Flair, som er å finne på utvalgte treningssentre. Det gir en intensiv treningsøkt gjennom trinn og teknikk fra dansestiler som Samba, Cha cha cha, Paso doble, rumba, Jive, Vals og Quickstep, forteller hun:

- I tillegg holder vi grunnleggende kurs for instruktører som ønsker inspirasjon til egne timer og som ønsker en videreutvikling innen bevegelighet og danseteknikker. Og vi har inspirasjonskurs for PT'er som ønsker å by på noe ekstra og tilby en større bredde. For oss så er teknikk helt essensielt for å få maks treningseffekt. Teknikk er lik resultatet, resultat er lik mestring.






Nytt konsept – Lady’s Hour

I forrige måned lanserte Movimenti det splitter nye konseptet «Lady’s Hour».

Ifølge 33-åringen er dette et tilbud til «kvinner der ute som ønsker å få frem et tydeligere selvbilde og bli mer bevisst på hvordan få frem det beste innenfra og ut».

- Jeg har jobbet mye med å bevisstgjøre kursdeltagere på teknikk og bevegelighet gjennom dans som trening. Når man ser hvordan mestringsfølelse påvirker vår sinnstilstand, var det naturlig å utvikle konseptet til å omfatte mer enn dans, har hun uttalt:

- Lady’s hour gir deg mulighet som bedrift, vennegjeng eller privatperson å kunne «shoppe» i timer. Poenget er å få frem det beste i deg.

Noe av det kundene kan skaffe seg kunnskap om er:
  • Bevegelser, kroppsholdning, kroppsspråk.
  • Klær-farger-snitt og frisyrer som får frem den du er.
  • Kosthold, rens av kroppen, mer energi.
  • Behandling av din hud i forskjellige perioder av året og livet.
  • Motivasjon, lev det livet du ønsker deg!

    Movimenti arrangerer for eksempel Ladies Weekend til Italia, hvor man får 15 timers kurspakke med fem ulike fagpersoner innen de forkjellige områdene.

    - Dette konseptet kommer også til å utvide seg mer og mer i forhold til at vi trekker inn stadig nye fagspesialister. Vi arrangerer turer til Italia med fullt program og i tillegg ønsker vi å tilpasse det for alt fra barselsgrupper til bedrifter og kvinnelige ledere. Hvis en bedrift ønsker et foredrag, eller kurs, kan de plukke ut fra de tjenestene vi har, og så skreddersyr vi et opplegg ut fra det, sier Therese.

    Mer info om konsepter, timer, kurs og foredrag finner du på Movimentis hjemmeside (ekstern lenke).

    LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen
    PROFESJONELL DANSER: I tillegg til å være danselærer på "Skal vi danse" og treningsekspert på "God Morgen Norge" har Therese Cleve også vært profesjonell danser i mange år. Her fra et show med Egor Filipenko (t.v) og et show med Mads Brattlie. Foto: Movimenti/Therese Cleve
    PROFESJONELL DANSER: I tillegg til å være danselærer på "Skal vi danse" og treningsekspert på "God Morgen Norge" har Therese Cleve også vært profesjonell danser i mange år. Her fra et show med Egor Filipenko (t.v) og et show med Mads Brattlie. Foto: Movimenti/Therese Cleve Vis mer
  • Til forsiden