<strong>GRAPEFRUKTJUICE:</strong> Ny forskning viser at det å drikke grapefruktjuice kan beskytte mot hjertesykdom.  Foto: istetiana - Fotolia
GRAPEFRUKTJUICE: Ny forskning viser at det å drikke grapefruktjuice kan beskytte mot hjertesykdom. Foto: istetiana - Fotolia Vis mer

Grapefrukt

Derfor bør du drikke et glass grapefruktjuice

Kan være gull for hjertet ditt.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Grapefrukten kommer i knallfarger som gult, rosa og rødt, med en deilig bitter smak.

Men den fargerike frukten er ikke bare et syn for øyet og god for ganen, den er også kjempebra for helsa. 

En fersk studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition viser nemlig at det å drikke et glass grapefruktjuice om dagen kan ha en positiv effekt på blodårene våre og dermed beskytte mot hjertesykdom og hjerteinfarkt.

LES OGSÅ: Grapefrukt er den perfekte sommerfrukten

Drakk 340 milliliter om dagen  

En gruppe forskere ved det franske National Institute for Agricultural Research i Clermont-Ferrand, testet 48 friske kvinner mellom 50 og 65 år – som er en av de høyeste risikogruppene for hjertesykdom

De delte kvinnene i to grupper, hvor den ene gruppen drakk 340 milliliter grapefruktjuice om dagen, mens den andre gruppen drakk tilsvarende mengde av en annen type juice med et lignende utseende.  

Etter seks måneder viste resultatet at et regelmessig inntak av grapefruktjuice hadde gitt en betydelig forbedring i helsen til de frivilliges blodårer.

De som hadde drukket juice uten flavanoner hadde derimot liten eller ingen forbedring. 

<strong>GRAPEFRUKT:</strong> Den positive effekten på blodårene kan kobles til flavanoner som finnes i grapefrukt.   Foto: indigolotos - Fotolia
GRAPEFRUKT: Den positive effekten på blodårene kan kobles til flavanoner som finnes i grapefrukt. Foto: indigolotos - Fotolia Vis mer

I en rapport om funnene skriver forskerne følgende:  

- Vi har sett at et regelmessig inntak av grapefruktjuice kan hos middelaldrende friske kvinner være gunstig med tanke på arteriell stivhet. Denne positive effekten kan kobles til flavanoner som finnes i grapefrukt - flavanoner en subgruppe flavonoider (antioksidanter) som finnes i enkelte sitrusfrukter. 

Personer med sykdommer bør imidlertid være forsiktig med å drikke grapefruktjuice, da det kan gjøre deg dårlig dersom du går på bestemte medisiner. 

Her kan du sjekke om medisin du bruker påvirkes av grapefruktjuice! 

<strong>TOMATER:</strong> Ifølge forskning skal tomater kunne redusere risikoen for hjertesykdom med en fjerdedel.  Foto: M.studio - Fotolia
TOMATER: Ifølge forskning skal tomater kunne redusere risikoen for hjertesykdom med en fjerdedel. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer sitrusfrukt

Tomater reduserer risikoen for hjertesykdom

Men grapefrukt er ikke alene om å være gunstig for hjertet vårt. 

Ifølge forskerne ved Tufts University i Boston, USA, kan det å spise tomater redusere risikoen for hjertesykdom med en fjerdedel (du kan lese mer om studien her! ).

De mener dette i hovedsak skyldes det høye innholdet av lykopen, som blant annet gir grønnsaken den sterke rødfargen, og som også finnes i andre tomatbaserte produkter som tomatjuice, ketsjup og pastasaus.

De hevder at regelmessig inntak av lykopen over flere år, har en beskyttende effekt på hjertet.

– Denne studien gir beviser som støtter opp om at det er en sammenheng mellom lykopen og risikoen for kardiovaskulære sykdommer, står det i rapporten deres. 

<strong>BÆR ER BRA FOR HJERTET:</strong> Jordbær og blåbær skal kunne senke risikoen for å få hjerteinfarkt.  Foto:  Thinkstock.com
BÆR ER BRA FOR HJERTET: Jordbær og blåbær skal kunne senke risikoen for å få hjerteinfarkt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

LES OGSÅ: Det enkleste grepet for et sunt hjerte 

Jordbær og blåbær mot hjerteinfarkt 

En annen undersøkelse, gjennomført av forskere fra Harvard School of Public Health i USA og the University of East Anglia i Storbritannia, har vist at kvinner bør spise mer blåbær og jordbær, da det senker risikoen for å få hjerteinfarkt, skriver forskningsnettstedet Alphagalileo.org.

Forskerne - med Eric Rimm, som er assisterende professor i ernæring og epidemiologi ved Harvard School of Public Health, i spissen, tror det er det høye innholdet av næringsstoffer som er grunnen til at akkurat blåbær og jordbær har en gunstig effekt på hjerte- og karhelse.

Og gjennom undersøkelsene sine, fant de ut at det å spise tre porsjoner, eller mer, av disse bærene per uke kan redusere risikoen for hjerteinfarkt med så mye som én tredjedel, skriver de i tidsskriftet Circulation: Journal of the American Heart Association.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer