Salat

Derfor bør du droppe lett-dressing

Kroppen din tar ikke opp like mye av næringsstoffene fra salaten, viser forskning.

RIKTIG DRESSING: Valg av dressing har mye å si både for smak og næringsinnhold i en salat.  Foto: Getty Images/iStockphoto
RIKTIG DRESSING: Valg av dressing har mye å si både for smak og næringsinnhold i en salat. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Grønnsakene vi bruker når vi lager en salat er proppfulle av viktige vitaminer og næringsstoffer vi mennesker trenger.

Ny forskning tyder imidlertid på at det å velge «feil» salatdressing kan ødelegge for kroppens opptak av disse næringsstoffene.

Fett-type har mye å si

Dersom du nå tenker at dette er en sak om hvordan fete dressinger kan gjøre salaten til en kaloribombe, og at dette uansett ikke gjelder deg fordi du velger lettere dressingvarianter, ja, da bør du virkelig lese videre.

Det er nemlig ikke bare skikkelig fete, rømmebaserte dressinger som kan gjøre et sunt, næringsrikt og relativt kalorifattig måltid om til det helt motsatte.

En ny studie gjennomført ved Purdue University viser nemlig at riktig valg av dressingbase (fettet du bruker for å lage dressing - som for eksempel smør, olje etc.), samt mengden du bruker på salaten, har enormt mye å si for hvor mye næring kroppen din tar opp fra grønnsakene du spiser, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Salat er ikke så sunt som du tror

Smør, rapsolje og maisolje

I undersøkelsene sine lot Purdue-forskerne 29 testdeltagere få salat toppet med dressing basert på enten mettet, enumettet eller flerumettet fett (mettet fett tilsvarte en base laget på smør, enumettet en base laget på rapsolje og flerumettet en base på maisolje).

Deretter testet forskerne blodet til deltagerne, for å se om, hvordan og hvor mye næringsstoffer, deriblant karotenoider, deltagerne absorberte fra salatmåltidet.

Karotenoider, som lutein, lykopen og betakaroten, virker som antioksidanter og er svært viktige for kroppen da de kan redusere risikoen for sykdommer som kreft og hjerte- og karsykdom.

LES OGSÅ: Ikke spoler sommerkroppen

Fettfritt er ikke nødvendigvis bra

Resultatene av studien, som er publisert online i tidsskriftet Molecular Nutrition & Food Research (mer info finner du her – ekstern lenke), viste at dressingen basert på enumettede fettsyrer krevde den minste mengden fett for å få høyest absorbering av karotenoider.

Dressingene basert på mettet og flerumettet fett krevde høyere mengder fett i tillegg for å få samme virkning.

- Hvis du ønsker å få maks næringsstoffer ut av frukten og grønnsakene du spiser, så bør du kombinere dem med den dressingen som er basert på riktig type fett, sier Mario Ferruzzi, forskningsleder og assisterende professor i kostholds/matforskning ved Purdue i forbindelse med studien:

- Hvis du har en salat med fettfri dressing, så vil du redusere inntaket av kalorier, men du vil miste en del av fordelene (næringsstoffene) fra grønnsakene.

LES OGSÅ: Bytt ut lettrømmen med yoghurt

Rapsolje er best

I undersøkelsen fikk altså de 29 testdeltagerne servert tre ulike dressingvarianter, med tre ulike former for fett. De skulle spise tre salater for hver dressing, og dressingen ble servert først med tre, åtte og deretter 20 gram av det utvalgte fettet.

Maisoljen (flerumettet fett) som ble brukt som base i den ene dressingen viste seg å være mest avhengig av dose, og jo mer fett det var i dressingen, jo mer karotenoider ble absorbert av kroppen. Den smørbaserte dressingen viste seg også å være mengdeavhengig, men i mindre grad.

Dressingene som var basert på rapsolje (enumettet fett), hadde samme karotenoid-absorbering ved tre gram fett som ved 20 gram fett. Ifølge forskerne tyder dette på at dressinger med en slik fettbase er bedre for de som ønsker å ha fokus på lavt fettinnhold, men som likevel ønsker å få i seg alle de viktige næringsstoffene.

- Selv med lave fettnivåer (som tre gram), så kan kroppen absorbere en god del karotenoider når du bruker enumettet rapsolje som base, forklarer Ferruzzi:

- Det har ganske mye å si hvordan du kombinerer de ulike fett-typene. Du kan absorbere en del karotenoider med mettet eller flerumettet fett på lave nivåer, men du vil se høyere absorbering av karotenoider dersom du øker disse fettmengdene på salaten.

LES OGSÅ: Plantefett kan gjøre deg tjukk



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer