BRENT MAT: Spiser du ofte svidde pølser? Det er ikke spesielt lurt, da brent mat kan inneholde helseskadelige stoffer.  Foto: Gekon - Fotolia
BRENT MAT: Spiser du ofte svidde pølser? Det er ikke spesielt lurt, da brent mat kan inneholde helseskadelige stoffer. Foto: Gekon - Fotolia Vis mer

Demens

Derfor bør du droppe overstekt og brent mat

Kan inneholde helseskadelige stoffer som øker risiko for kreft og demens.

Det er en kjent sak at du ikke bør spise mye «hardt» stekt eller kokt mat.

Ikke bare forsvinner mye av de sunne næringsstoffene, men når maten blir svidd/brent, dannes det en rekke helseskadelige stoffer.

LES OGSÅ: Kokt kjøtt er sunnere enn stekt

Kan være kreftfremkallende

Særlig grilling, steking og røyking, og da i overdreven grad, har vist seg å kunne danne slike skadelige giftstoffer, og ifølge Mattilsynet kan noen av disse også være kreftfremkallende.

Her er noen av stoffene vi bør være obs på: 

  • PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner): PAH-forbindelser kan være kreftfremkallende og skadelig for arveanlegget.
  • Stekemutagener: Dette er en fellesbetegnelse på en rekke kreftfremkallende forbindelser som dannes ved steking av kjøtt og fisk, og som har mutagene egenskaper (skader arveanleggene).
  • Akrylamid: En forholdsvis nyoppdaget forbindelse i mat som i hovedsak finnes i stekte og friterte stivelsesrike matvarer, som potet- og kornprodukter. (Tidligere studier har vist at svært høye doser akrylamid kan føre til utvikling av tarmsvulster hos mus)


Ifølge Mattilsynet vil ingen av disse ulike forurensningene utgjøre noen akutt helserisiko i de mengdene som finnes i maten. Derfor anses det heller ikke å være farlig dersom du skulle komme til å spise en svartbrent brødskorpe av og til.

Problemet kommer først hvis du spiser mat som er tilberedt slik ofte, og over lengre tid.

Og gjør du dét, har du også større sjanse for å utvikle demens og muligens Alzheimers, skriver BBC News.

LES OGSÅ: Slik tiner du kjøtt superkjapt

SMÅ MENGDER ER GREIT: Det er ikke skadelig å spise en svidd pølse en gang i blant, men dersom du får i deg for mye regelmessig, kan det være helseskadelig.  Foto: Colourbox
SMÅ MENGDER ER GREIT: Det er ikke skadelig å spise en svidd pølse en gang i blant, men dersom du får i deg for mye regelmessig, kan det være helseskadelig. Foto: Colourbox Vis mer

Kobles mot demens og Alzheimers

Ny forskning utført ved Icahn school of medicine ved Mount Sinai i New York, viser at noen av de helseskadelige stoffene som dannes har en negativ innvirkning på hjernen – og da særlig i forhold til kognitiv funksjon.

Avanserte glykosylerte endeprodukter (AGEs) er stoffer som blant annet kan dannes ved steking av kjøtt på høye temperaturer, og tidligere studier har vist at disse gir økt oksidativt stress og inflammasjon, som blant annet kan medføre høyere risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer, samt diabetes type 2.

Men, den nye studien – som ble utført på mus, viser også at det øker risikoen for demens.

Resultatene av testene viste at mus som gikk på et kosthold med høyt innhold av AGE-stoffer, hadde høyere nivåer av skadelige proteiner i hjernen, noe som hemmet den kognitive funksjonen.

Ekspertene mener at resultatene er meget interessante, men at det likevel må mer forskning til for å komme frem til en konklusjon. Det eneste de kan si sikkert, er at det kan være lurt å unngå hardt stekt mat.

AGE-stoffer/produkter dannes når proteiner eller fett reagerer med sukker, og dette kan skje naturlig, eller under koking/steking/bearbeiding av kjøtt.

Forskerne ved Icahn school of medicine testet effektene av AGE-stoffene på både mus og mennesker, og dyreeksperimentene – som ble publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences, viste at et kosthold rikt på AGE påvirker den kjemiske balansen i hjernen på en slik måte at det øker sjansen for demens og utvikling av Alzheimer.

I tillegg til endringer i hjernen, viste det seg at musene som ble testet gjorde det dårligere i ulike fysiske tester etter å ha spist mye AGE-stoffer.

DROPP DENNE: Brødskiver som denne er det greit å la være å spise... Foto: NinaMalyna - Fotolia
DROPP DENNE: Brødskiver som denne er det greit å la være å spise... Foto: NinaMalyna - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 10 helsespørsmål du bør stille foreldrene dine

Bør redusere inntaket

Foreløpig har det altså ikke blitt gjort noe særlige tester på mennesker på dette området, men forskerne gjorde en mindre analysetest av personer over 60, som tydet på at det finnes en kobling mellom høyre nivåer av AGE-er i blodet og svekkelse av hjernefunksjonen.

Forskerne bak studien konkluderte med følgende: «Vi kan rapportere at aldersrelatert demens muligens kan, til en viss grad, ha sammenheng med høye nivåer av AGE-produkter. Det viktigste er likevel at en reduksjon av AGE-produkter/stoffer i mat, kan være effektivt for å forhindre dette».

- Disse resultatene er interessante. Fordi vi fortsatt er såpass langt unna en kur for Alzheimer, er alle tiltak som blir gjort viktige, og denne studien bør oppfordre til videre forskning. Det er også grunnlag for optimisme, da studieresultatene tyder på at preventive tiltak kanskje kan ha en effekt på utviklingen av av Alzheimers og andre demensrelaterte sykdommer, sier Derek Hill, professor ved University College London.

Også dr. Simon Ridley fra veldedighetsorganisasjonen Alzheimer’s Research UK, er positiv til resultatene.

- Diabetes har tidligere blitt knyttet opp mot økt risiko for demens, og denne lille studien gir oss ny innsikt i noen av de molekylære prosessene som kan knytte de to sykdommene til hverandre. Det er likevel viktig å merke seg at personene i denne studien ikke hadde demens. Det har foreløpig ikke blitt gjort nok forskning med mennesker, så vi vet ikke sikkert om mengden AGE-stoffer i kostholdet øker risikoen for demens, sier han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: