SOLLYS OG VITAMIN D: Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.Får man ikke nok sollys er det derfor helt nødvendig med tilførsel av vitamin D gjennom kosten. Foto: Getty Images
SOLLYS OG VITAMIN D: Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.Får man ikke nok sollys er det derfor helt nødvendig med tilførsel av vitamin D gjennom kosten. Foto: Getty ImagesVis mer

Vitamin D

Derfor bør du få i deg nok vitamin D

Viktig for skjelett, hud og minsker risikoen for diabetes 2.

De fleste av oss har hørt at det å tilbringe tid i frisk luft og natur er bra for helsen- ikke bare fordi luften klarner opp hodet og mosjon er bra for kroppen.

Det å være ute handler også i stor grad om å få i seg nok næring fra solen – altså i form av vitamin D.

Dette vitaminet er nemlig langt viktigere enn mange av oss tror, og har flere helt nødvendige funksjoner i kroppen.

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

Viktig for skjelett og hud

Ifølge ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internettt), er vitamin D, populært kalt for «forkalkningsvitaminet» og «solskinnsvitaminet», viktig for at skjelettet skal holdes sterkt og intakt.

Hovedoppgaven til vitamin D er å regulere mengden kalsium i blodet ved å sørge for riktig opptak fra tarmen og styre hvor mye kalsium som skilles ut i urinen. For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er altså viktig for å øke opptaket av disse stoffene.

Som om ikke det var nok, så tyder mye også på at vitamin D regulerer veksten av hudceller.

Psoriasis er for eksempel en hudsykdom som forekommer fordi hudcellene vokser ukontrollert, og en D-vitaminlignende forbindelse brukes ofte i behandlingen av denne lidelsen.

LES OGSÅ: Maten som styrker skjelettet

Minsker risikoen for typ 2 diabetes

Ny forskning, gjennomført ved Helmholtz Zentrum München (tysk forskningssenter for miljø og helse), har også vist at personer som får i seg/produserer nok vitamin D også har mindre risiko for å utvikle typ 2 diabetes, skriver forskningsnettstedet AlphaGalileo.org (ekstern lenke).

Personer som har lavere konsentrasjon av vitamin D i blodet har derimot større risiko for å utvikle sykdommen.

Ifølge forskerne bak studien, som er gjort i samarbeid med the German Diabetes Center og University of Ulm, kan grunnen til dette være at vitamin D er betennelsesdempende.

- Vitamin D-mangel er veldig vanlig, både i Tyskland og resten av verden. I vintermånedene spesielt får ikke folk nok mengde av vitaminet på grunn av mangelen på sollys, forklarer Dr. Barbara Thorand, forsker ved Institute for Epidemiology II ved Helmholtz Zentrum München:

- Hvis oppfølgingsstudiene våre bekrefter resultatene, kan et økt inntak av vitamin D hos den generelle befolkningen redusere risikoen for å utvikle diabetes.

LES OGSÅ: Ikke let etter D i solariet

Produserer D-vitamin

En tidligere studie fra Yale University har også vist at de som får nok vitamin D holder seg friskere i løpet av vinteren. Dette fordi vitaminet instruerer de hvite blodlegemene til å lage et protein som tar knekken på infeksjoner.

Ifølge forskerne har D-vitamin også vist seg å ha positiv effekt på alt fra diabetes til kreft, kroniske smerter og depresjon.

Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.

Får man ikke nok sollys (noe som ofte er tilfellet på vinteren) er det derfor helt nødvendig med tilførsel av vitamin D gjennom kosten, som for eksempel ved inntak av fet fisk, lever, smør og egg, eller kosttilskudd.

LES OGSÅ: Solkrem kan gi deg vitaminmangel

Lider du av vitamin D-mangel?

Ifølge ekspertene på Lommelegen.no er dagsbehovet vårt for vitamin D på 400 IU (internasjonale enheter), eller cirka fem mikrogram. Dette tilsvarer mengden i en liten skje tran.

En av de vanligste symptomene på mangel av vitamin D hos barn, er rakitt eller engelsk syke. Sykdommen skyldes at skjelettet ikke tilføres nok kalk, slik at knokler og tenner ikke utvikler seg normalt.

Hos voksne kalles tilsvarende sykdom osteomalaci (benoppmykning) og fører til oppløsning og svinn av knokkelvev.

Ifølge Norsk Helseinformatikk (ekstern lenke) skilles det mellom lett og moderat vitamin D-mangel.

I de senere årene er forskerne blitt oppmerksomme på at lett vitamin D-mangel forekommer hyppig, spesielt blant eldre, som sykehjemspasienter og hos pasienter med lårhalsbrudd. Tilstanden kalles også vitamin D-svikt og medfører økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.

Uttalt vitamin D-mangel er sjelden i vår del av verden, og skyldes da som regel en tarmsykdom med mangelfullt opptak av næringsstoffer (malabsorpsjon), eller svært ensidig kost.

For mye vitamin D er heller ikke spesielt bra for kroppen, og kan gi dårlig matlyst, tretthet, hodepine og kvalme.

Store doser over lang tid kan også gi forkalkninger i hjerte, nyrer og lunger. Slike forkalkninger kan i verste fall føre til nyre- eller hjertesvikt og være dødelig.

LES OGSÅ: Lider du av vitamin-mangel?

Lyshudede er mer utsatt

En britisk forskergruppe fant nylig ut at personer med lys hud, som lett blir solbrente, trenger å ta ekstra tilskudd for å sørge for at de får i seg nok vitamin D, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

Selv med mye sol på kroppen, er det nemlig ikke sikkert at de lyshudede er i stand til å produsere nok vitamin D. For mye sol kan dessuten gi hudkreft.

Undersøkelsen omfattet 1 200 mennesker, og ifølge forskerne hadde 730 av dem lavere nivåer av vitamin D enn det som er optimalt. Mange av disse var mennesker med veldig lys, fregnete hud.

Norske anbefalinger sier at mennesker som er lite ute i sollys og har lavt inntak av fet fisk og matvarer tilsatt vitamin D, kan ta tilskudd med vitamin D.

Tran og trankapsler er et effektiv måte å få i seg nok vitamin D på. I tillegg finnes det også kalsiumtabletter med tilsatt vitamin D (tar du tran trenger du ikke denne i tillegg).

Ellers er også multivitaminer tilsatt anbefalt dagsdose av vitaminet. Dersom du tar tran bør du imidlertid unngå slike multivitaminer, på grunn av faren for overdosering.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: