FET FISK: Forskning viser at omega-3 fra fet fisk kan redusere risikoen for å få brystkreft.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FET FISK: Forskning viser at omega-3 fra fet fisk kan redusere risikoen for å få brystkreft. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Omega 3

Derfor bør du få i deg omega-3 fra fisk

Kan redusere risikoen for brystkreft med 14 prosent, viser forskning.

At tran og fet fisk er sunt, har vi visst lenge.

Men nå har forskere også funnet ut at omega-3-fettsyrene i de fete fiskeslagene kan redusere risikoen for å få brystkreft.

Ifølge en undersøkelse gjort av British Medical Journal viser det seg at kvinner som spiser omga-3 ikke er like utsatt for å få denne kreftformen.

LES OGSÅ: Du trenger mer omega 3

I SALAT: Spis gjerne fet fisk i salaten til lunsj - det er en enkel måte å sikre omega-3 inntaket på.  Foto: Getty Images/iStockphoto
I SALAT: Spis gjerne fet fisk i salaten til lunsj - det er en enkel måte å sikre omega-3 inntaket på. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lavere risiko






Kinesiske forskere analyserte resultatet av 26 ulike studier som 900.000 kvinner hadde deltatt i. Av de 900.000 hadde 20.000 brystkreft.

Forskerne kom frem til at kvinnene som hadde konsumert det høyeste nivået av omega-3 fettsyrer fra fisk, hadde 14 prosent mindre sannsynlighet for å få brystkreft, sammenlignet med dem som spiste minst omega-3.

Resultatet viste også at en økning på 0,1 gram omega-3 daglig kunne redusere risikoen for å få brystkreft med fem prosent.

LES OGSÅ: Ikke glad i fisk? Velg disse omega 3-kildene i stedet!

Ikke samme resultat

Tidligere studier antyder at det ikke bare er mengden omega-3 man får i seg som teller. Forholdet mellom omega-3 fettsyrer og andre fettsyrer i matvarer er også i viktig.

Forskerne så at kvinner som hadde et balansert inntak av både omega-3 fettsyrer og omega-6 , hadde mindre sannsynlighet for å få brystkreft.

I de nye studiene så forskerene på undersøkelser som målte omega-3 inntaket på to forskjellige måter. Enten ved å måle omega-3 nivåer med blodprøver eller ved å vurdere det ut i fra hvor mye fisk folk spiste.

PÅ MIDDAGSBORDET: Helsedirektoratet anbefaler deg å spise fet fisk to til tre ganger i uken.  Foto: Getty Images
PÅ MIDDAGSBORDET: Helsedirektoratet anbefaler deg å spise fet fisk to til tre ganger i uken. Foto: Getty Images Vis mer

Spiser for lite fisk

Når forskerne kun så på undersøkelser som vurderte omega-3 nivåer ut fra hvor mye fisk folk spiste, fant de ingen betydelig sammenheng mellom det å spise fisk og en redusert risiko for brystkreft.

I Asia derimot viste det seg at inntaket av fisk var knyttet til en redusert risiko for å få brystkreft, sammenlignet med den vestlige befolkningen.

Forskerne mente at den vestlige befolkningens inntak av fisk var for lav til å kunne oppdage en beskyttende effekt.

De mente også at andre faktorer kunne ha påvirket resultatet. Blant annet forskjellen mellom kildene til omega-3. Det er nemlig ikke bevist at det å spise fisk og ta omega-3 tilskudd har samme effekt.

I tillegg er det mulig at sprøytemidler og metaller fisken får i seg fra miljøforurensninger kan redusere den beskyttende effekten av omega-3.

LES OGSÅ: Ja, du bør tygge på trankapslene

(saken fortsetter under bildet)






Ikke spis for mye fet fisk

Fet fisk er både sunt og godt, og burde være en del av kostholdet ditt. I tillegg til å kunne redusere risikoen for å få brystkreft, holder også fet fisk kroppen frisk og rask.

Men ikke spis for mye.

Tidligere har rådet fra norske myndigheter vært at alle bør spise fisk minst tre ganger i uken, slik at vi ukentlig får i oss mellom 300 og 450 gram fisk.

Videre har rådet vært at to tredjedeler av dette bør være fet fisk, for eksempel laks.

Dette har nå vist seg å ikke stemme. Vitenskapskomiteen for mattrygget har i flere år frarådet å spise mer enn to måltider fet fisk i uken.

Blant fet fisk finner du:
• Makrell
• Høstsild
• Steinbit
• Laks
• Røkt sild
• Kveite
• Regnbueørret

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: