Gåtur

Derfor bør du gå fort

En rask gåtur reduserer riskoen for slag.

FÅ OPP FARTEN: Takket være rask gange kan du redusere risikoen for å få hjerneslag med 37 prosent.
FÅ OPP FARTEN: Takket være rask gange kan du redusere risikoen for å få hjerneslag med 37 prosent. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du gjør lurt i å gå fort, i hvert fall hvis du vil få bedre helse. Ikke bare forbrenner du mer, men det er faktisk mindre risiko for å få slag.LES OGSÅ: Slik klarer du 30 minutter trening om dagen37 prosent mindre risikoForskere fra Harvard har nemlig funnet ut at kvinner som går i et raskt tempo, cirka fem kilometer i timen, reduserer risikoen for å få hjerneslag med 37 prosent, ifølge Telegraph.co.uk. LES OGSÅ: Så mye må du trene for å gå ned i vektViktig å gå ofte40.000 kvinner på gjennomsnittlig 54 år deltok i undersøkelsen. I 12 år rapporterte de sin fysiske aktivitet for hvert andre til tredje år, og i løpet av denne tiden fikk 579 kvinner hjerneslag.Går du to eller flere timer i løpet av en uke? Da har du hele 30 prosent mindre risiko for å få slag enn de som ikke gjør det. Les også: Gå deg til drømmekroppenSå fort er fort nokEn normal gårytme ligger på cirka tre kilometer i timen, men hvordan vet du at du går fort nok?Ifølge forfatteren Jacob Sattelmair, som har doktorand i epidemiologi ved Harvard School of Public Health i Boston, er det en enkel teknikk som kan benyttes. - For et raskt tempo bør du klare å snakke, men ikke være i stand til å synge. Dersom du ikke klarer å snakke bør du bremse ned litt. Hvis du kan synge bør du gå litt raskere, sier Sattelmair. LES OGSÅ: Helseguide til lateAll bevegelse hjelperHan mener at fysisk aktivitet er nøkkelen for å fremme kardiovaskulær helse og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, og trekker frem turgåing som en fin metode å oppnå fysisk aktivitet på. Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi går minst 10.000 skritt hver dag, noe som bidrar til en sunnere livsstil og redusert risiko for en rekke livsstilsykdommer. Klikk her for å se hvor mye en rask gåtur på 30 minutter utgjør i antall skritt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer