Mosjon

Derfor bør du gå minst tre timer i uken

Ifølge en ny studie kan det bidra til å redusere risikoen for slag.

GÅ TRE TIMER I UKEN: Det kan bidra til å senke risikoen for slag, og faktisk er det mer effektivt for å senke risikoen enn intensiv trening.  Foto: Thinkstock.com
GÅ TRE TIMER I UKEN: Det kan bidra til å senke risikoen for slag, og faktisk er det mer effektivt for å senke risikoen enn intensiv trening. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor mange timer tilbringer du egentlig på rumpa i løpet av en dag? Ekspertene anbefaler at du helst skal øke pulsen slik at du blir sliten minst én gang om dagen. En stillestittende hverdag påvirker nemlig mer enn bare vekten din. For eksempel viser tidligere studier at bare 15 minutter med moderat fysisk aktivitet kan forlenge livet med tre år. En ny studie viser i tillegg at kvinner som går minimum tre timer hver uke er langt mindre utsatt for slag, skriver DailyMail.com. LES OGSÅ: Denne treningen er mer effektivGå miminim 3,5 time i ukenSelv om studien foreløbig ikke kan bevise at det er det å gå som gir denne effekten, tyder det likevel på en sammenheng mellom enkelte typer mosjon og spesielle sykdommer. Også tidligere studier har funnet en sammenheng mellom fysisk aktivitet og slag - som skyldes plakk som bygger seg opp i blodårene, eller ødelagte blodkar i hjernen.– Den generelle anbefalingen til befolkningen er den samme; regelmessig, moderat aktivitet er bra for helsen din, forteller lederen av studien, Jose Maria Huerta, som jobber ved det regionale helseforetaket Murcia i Spania. Kvinnene i studien som gikk rolig i 210 minutter (3,5 time) eller mer per uke hadde en lavere risiko for slag enn inaktive kvinner. I tillegg viste det seg at disse kvinnene var mindre utsatt enn kvinner som drev med andre, kortere og mer intensive økter, som for eksempel sykling. LES OGSÅ: Trening skal gjøre vondtHar ikke samme effekt på mennStudien tok utgangspunkt i et tidligere prosjekt på kreft i Europa, der nesten 33.000 menn og kvinner svarte på et spørreskjema på midten av 90-tallet.Huerta og temaet hennes delte inn alle deltakerne ut i fra kjønn, hva slags treningsform de deltok på og hvor mye tid de brukte på trening og mosjon hver uke. Forskerne fulgte deretter opp ved å se hvor mange som hadde vært rammet av slag, og i løpet av 12 år var det blitt registrert 442 tilfeller blant både kvinnene og mennene. Det var likevel en ganske sentral forskjell mellom kjønnene. Det viste seg at kvinnene som regelmessig gikk en del, hadde 43 prosent mindre risiko for å få slag, sammenlignet med kvinnene som var inaktive. Fysisk aktivitet hadde imidlertid ikke evnen til å senke risikoen hos menn. – Vi har ingen klar forklaring på dette, forteller Huerta.Forskerne har likevel en teori om at det eventuelt kan skyldes at mennene var i bedre fysisk form enn kvinnene da de ble med i studien - selv om de ikke har noen beviser for dette. LES OGSÅ: Bli med på treningscamp!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer