Fisk

Derfor bør du grille eller bake fisken

For hard steking kan ødelegge de gunstige omega-3 fettsyrene, som er bra for hjernen, viser forskning.

OVNSBAKT: Grill eller bak fisken! Da beholder du alle de gode omega-3-fettsyrene som forsvinner i stekepannen.  Foto: M.studio - Fotolia
OVNSBAKT: Grill eller bak fisken! Da beholder du alle de gode omega-3-fettsyrene som forsvinner i stekepannen. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fisk er bra for oss. Det har vi vel fått konstatert nå. Faktisk, så er det blant det aller sunneste du kan lage til middag!

Det er anbefalt at du spiser fisk to-tre ganger i uken. Bytt ut det røde kjøttet med fet fisk, og du kan blant annet beskytte deg mot diabetes type 2.

LES OGSÅ: Fisken du bør spise mer av

Grilling eller baking er best

Det finnes utallige måter å forberede fisk på, men skal vi tro ny forskning er det grilling eller baking du aller helst bør gå for. 

Bakt eller grillet fisk minst én gang i uken er bra for hjernen vår, skriver ScienceDaily.com.

Forskere spår at mer enn 80 millioner mennesker vil lide av demens innen 2040, som kan bli en betydelig byrde for familier og øke helseutgiftene betraktelig, ifølge seniorforsker James T. Becker, som er professor i psykatri ved Pitt School of Medicine. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer