OVNSBAKT: Grill eller bak fisken! Da beholder du alle de gode omega-3-fettsyrene som forsvinner i stekepannen.  Foto: M.studio - Fotolia
OVNSBAKT: Grill eller bak fisken! Da beholder du alle de gode omega-3-fettsyrene som forsvinner i stekepannen. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

Fisk

Derfor bør du grille eller bake fisken

For hard steking kan ødelegge de gunstige omega-3 fettsyrene, som er bra for hjernen, viser forskning.

Publisert

Fisk er bra for oss. Det har vi vel fått konstatert nå. Faktisk, så er det blant det aller sunneste du kan lage til middag!

Det er anbefalt at du spiser fisk to-tre ganger i uken. Bytt ut det røde kjøttet med fet fisk, og du kan blant annet beskytte deg mot diabetes type 2.

LES OGSÅ: Fisken du bør spise mer av

Grilling eller baking er best

Det finnes utallige måter å forberede fisk på, men skal vi tro ny forskning er det grilling eller baking du aller helst bør gå for. 

Bakt eller grillet fisk minst én gang i uken er bra for hjernen vår, skriver ScienceDaily.com.

Forskere spår at mer enn 80 millioner mennesker vil lide av demens innen 2040, som kan bli en betydelig byrde for familier og øke helseutgiftene betraktelig, ifølge seniorforsker James T. Becker, som er professor i psykatri ved Pitt School of Medicine. 

LES OGSÅ: Skjærer du vekk det brun-grå kjøttet på fisken?

GRILL DEN: Fyr opp grillen! Ikke bare smaker grillet laks utrolig godt, det er bra for hjernen din også! Foto: timolina - Fotolia
GRILL DEN: Fyr opp grillen! Ikke bare smaker grillet laks utrolig godt, det er bra for hjernen din også! Foto: timolina - Fotolia Vis mer

Kan hjelpe mot Alzheimers

Tidligere studier har forutsett at livsstilsendringer, som det å trene mer eller kutte ut røyken, kan føre til færre Alzheimersdiagnoser og andre tilfeller av kognitiv svikt hos eldre. Antioksidantene som finnes i omega-3-fettsyrer har blitt assosierte med bedre helse, og da spesielt bedre hjerne. Og, som du sikkert allerede vet - fet fisk er stappfull av omega-3.

- Studien vår viser at folk som spiste mye bakt eller grillet fisk har større hjernevolum i regionene knyttet til hukommelse og kognisjon, sier Dr. Becker. 

Han oppdaget derimot noe veldig uventet under forskningsprosessen, hvor de brukte data fra 260 mennesker som ga informasjon om hva de spiste over en tiårsperiode. 

IKKE STEK FOR MYE: For mye steking kan ødelegge de sunne omega-3 fettsyrene i fisken.  Foto: Stefan Gräf - Fotolia
IKKE STEK FOR MYE: For mye steking kan ødelegge de sunne omega-3 fettsyrene i fisken. Foto: Stefan Gräf - Fotolia Vis mer

- Overraskende nok fant vi ikke noen klar sammenheng mellom omega-3-innhold og disse hjerneendringene. Det fikk oss til å konkludere med at vi gjør en rekke livsstilsendringer som bedrer hjernehelsen vår, hvor av hva vi spiser bare er en av dem, sier han. 

Begrens stekingen

Selv om sammenhengen ikke var klar i studien, er det nå atter en gang slik at det er omega-3-innholdet i fisken som er bra for hjernen vår. Derfor er det ikke så lurt å tilberede fisken i stekepannen. 

- Bakt eller grillet fisk inneholder mer omega-3 enn stekt fisk, fordi fettsyrene blir ødelagte i den sterke varmen som oppstår under steking, sier Dr. Becker.

Faktisk, så viste studien at de av oss som spiser bakt eller grillet fisk minst en gang i uken ikke bare har bedre hjernehelse, men det er også mer sannsynlig at vi tar høyere utdannelse! 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer