- Mange nyter faktisk maten bedre når de vet hva de skal forholde seg til. Foto: Colourbox.com
- Mange nyter faktisk maten bedre når de vet hva de skal forholde seg til. Foto: Colourbox.comVis mer

Bikinier

Derfor bør du ha kaloribudsjett

Med ett enkelt grep kan du glemme den dårlige samvittigheten.

Noen synes det er vanskelig å nyte å gå rundt i lette sommerklær og minimale bikinier - fordi vektnåla peker langt unna idealvekten.

Ganske urettferdig egentlig, for du spiser jo sunt, trener regelmessig og skeier bare ut i helgene.

Og skulle utskeielsen vare i flere dager, som jo kan hende, sliter du med dårlig samvittighet i lang tid etterpå. Høres det kjent ut?

Løsningen kan ligge i noe så enkelt som å ha oversikt over hvor mye mat du egentlig trenger og hvor mye du faktisk spiser. Det gjør du ved å føre et kaloribudsjett.

Lenger ned i artikkelen kan du lese hvor enkelt det er å holde orden på kaloriene.


Spis med god samvittighet


Ordet og hele ideen høres kanskje skummel ut, men med et enkelt grep vil du mest sannsynlig ha en lettere hverdag i vente.

- Mange nyter faktisk maten bedre når de vet hva de skal forholde seg til, og når de vet hva de skal og ikke skal spise. Vet man hva man skal spise, kan man spise og nyte maten med god samvittighet, sier Jeanette Roede i Grete Roede AS.

De skulte fettfellene

Ved å føre et kaloribudsjett slipper du hele tiden å spørre deg selv: Kan jeg spise dette? Blir det for mye nå?

Det finnes mange databaserte verktøy som måler kaloriforbruket, der målet er å motivere og bevisstgjøre en bruker, men ikke fungere som en hurtigslanker. Men du trenger ikke være noen datanerd for å få til dette.

Hurtigslanking før sommeren har lite for seg

Jeanette Roede forklarer hvordan du setter opp ditt eget kaloribudsjett:


Regn ut hva du kan spise


- Regn ut hvor mye du i gjennomsnitt forbruker i løpet av en dag. Så fordeler du det du trenger å spise jevnt utover en dag. Skal du ned i vekt bør du ligge på 500-800 kcal under det du forbrenner, skal du holde vekten stabil bør regnestykket gå i null. For en som skal ned i vekt og forbruker cirka 2200-2300 kcal hver dag, som er vanlig for en litt aktiv kvinne, bør hun spise cirka 1600 kcal hver dag. Dette må fordeles på frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds, frukt, melk, osv, forklarer hun.

Det finnes flere steder på internett der du kan måle kaloriforbruket ditt. En annen fin måte å måle kaloriforbruket ditt på er å bruke en pulsklokke, programmere den til dine mål, og så ha den på i cirka et døgn uten trening.

Ta pulsen på treningsøkten

Husk at hvor mye du forbrenner er avhengig av kjønn, alder, høyde og vekt. Og i tillegg kommer det man forbrenner ved å være fysisk aktiv.


Ikke bli opphengt i regnestykket


- Regnestykket er enkelt, spiser du mer enn du forbrenner går du opp i vekt, og spiser du mindre enn du forbrenner går du ned i vekt. Man behøver ikke være opphengt i at regnestykket hver dag skal gå helt i null, men gjennomsnittet fordelt på en uke er lurt å forholde seg til.

I tillegg til å regne seg til kaloriforbruket for å få en pekepinn, kan det være lurt å kjenne etter på sin egen kropp, råder Roede. Går man litt oppover, så spiser man mer enn man forbruker, går man nedover spiser man mindre.

- De fleste av oss kan være flinkere til å lytte til egen kropp, sier hun, og legger til:

- Men her snakker vi om kalori- /energiforbruk. Mengde mat man kan spise er jo avhengig av hva slags mat man spiser. Spiser man magrere og mer kalorifattig mat kan man spise større mengder enn hvis man spiser fetere og mer energitett mat. Derfor gjelder det å vite hva de ulike matvarene inneholder, sånn at man kan spise seg god og mett, få i seg alle næringsstoffene man trenger og samtidig holde vekten.

Hva kan du om kosthold? Ta testen her!


Ikke nødvendig for alle


Roede presiserer at ikke alle trenger å føre et kaloribudsjett. Hun anbefaler det til:

- De som ønsker å gå ned i vekt, ta mer bevisste valg, spise sunnere og ta vare på helsen sin. Når man skal ned i vekt er det lurt å passe på at man verken spiser for mye eller for lite.

Når det er sagt, så er det ikke nødvendig og heller ikke lurt å skrive matdagbok permanent, sier hun.

Eller hva med å tenke deg slank?

- Dette er fint i begynnelsen for å bli mer bevisst hva maten gir og inneholder, egne vaner osv. Etter hvert som man vet litt mer om dette, og fått nye vaner litt mer inn under huden, trenger man ikke føre kaloribudsjett. Det er ikke sunt å bli for opphengt i dette heller.

Men hennes erfaring er at de fleste synes det er mye lettere å spise og kose seg når de vet hvor mye og hva de kan spise.

Styr unna helgefella

- Da slipper man å kjenne på usikkerhet og dårlig samvittighet. For mat skal jo være glede og gode smaker, gi smaksopplevelser og være forbundet med gode ting – ikke bare nytteverdi og eventuelle negative følelser, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: