LATTERLIG BRA FOR DEG: De fleste av oss har svært godt av å få et mer plantebasert kosthold. Prøv å bytte ut kjøttet med vegetarmat én gang i uka. Gevinstene er både umiddelbare og langvarige, sier eksperten. Foto: Subbotina Anna - Fotolia
LATTERLIG BRA FOR DEG: De fleste av oss har svært godt av å få et mer plantebasert kosthold. Prøv å bytte ut kjøttet med vegetarmat én gang i uka. Gevinstene er både umiddelbare og langvarige, sier eksperten. Foto: Subbotina Anna - Fotolia Vis mer

Kosthold

Derfor bør du ha én vegetardag i uka

Har mange helsefordeler, ifølge eksperten.

At frukt og grønnsaker er bra for oss, er ingen hemmelighet. Og selv om vi alle vet dette, er sjansene store for at du likevel ikke får i deg nok av naturens egne vitaminbomber.

– Folk flest spiser mindre frukt, grønnsaker, bær og fullkorn enn det myndighetene anbefaler, sier Lise von Krogh, ernæringsfysiolog i Bramat.no.

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

MER GRØNT: Vi nordmenn kan med fordel bli flinkere til å spise grønnsaker.  Foto: PantherMedia
MER GRØNT: Vi nordmenn kan med fordel bli flinkere til å spise grønnsaker. Foto: PantherMedia Vis mer

Gir bedre helse

Anbefalingen er at du spiser 500 gram frukt og grønt hver dag, men von Krogh forteller at nordmenn i snitt spiser rundt 340-350 gram.

Med andre ord bør de fleste av oss få i seg minst 150 gram ekstra frukt og grønt per dag.

– Ola Nordmann har litt å gå på for å spise nok, og grunnen til at vi bør spise mer, er at det er forbundet med bedre langsiktig helse.

Og gevinstene ved et plantebasert kosthold er virkelig store og viktige.

– Frukt, grønt, bær, helkorn, belgfrukter, nøtter og frø forebygger hjerte- og karsykdom, diabetes, metabolsk syndrom, ulike former for kreft og har også en påvirkning på andre sykdommer og risikoer, sier von Krogh.





LES OGSÅ: Tomater reduserer risikoen for hjertesykdom

 Foto: Thinkstock.com
Foto: Thinkstock.com Vis mer

Bli deltidsveggis

Ernæringseksperten understreker at selv om et mer plantebasert kosthold har store helsegevinster, og er en enkel og sikker måte å få bedre helse på, trenger du ikke å bli heltidsvegetarianer av den grunn.

– Du kan for eksempel inkludere et vegetabilsk måltid i uken, eller ha en vegetarianerdag i uken, sier hun.

Har du en vegetardag i uka, der du kun spiser grønnsaker og frukt, vil dette øke det ukentlige inntaket ditt betraktelig.

Om du ikke helt klarer å droppe fisk, kjøtt og fjærkre, kan du likevel ta noen grep for å få noen av fordelene ved et plantebasert kosthold.

Prøv for eksempel å ha mindre kjøtt og mer grønnsaker på tallerkenen.

– Bruk grønnsakene som hovedingrediensene i lunsjen eller middagen, og la kjøttet bli tilbehøret. Det er mye bedre for helsen, men du får samtidig i deg næringsstoffene fra kjøtt, sier von Krogh.

(Saken fortsetter under bildet.)






Reduserer risikoen for hjerteinfarkt

Hun forteller også om en fersk studie som viser at det å være 100 prosent vegetarianer, altså å eksludere fisk, kjøtt og fjærkre fra dietten, kan redusere risikoen for hjerteinfarkt med hele 32 prosent over 11 år.

– Alle bør inkludere mer grønt i kosten, men hvis du har anlegg for kroniske sykdommer, som høyt blodtrykk, hjerneslag, kreft i familien, diabetes i familien og lignende, er det en av de lureste tingene du kan investere i for egen helse, sier hun.

Mer grønt i kosten kan redusere faren for disse sykdommene, og det vil ha en effekt på både kort og lang sikt.

Vær ekstra nøye med kosten

Det er dog ikke sånn at du bare bør fjerne alle typer kjøtt og ellers spise som før.

Personer som gjør dette, kan ofte oppleve å få lave verdier av en del næringsstoffer. Og det gjelder ikke bare proteiner, slik mange kanskje tror.

– Hvis du skal bli vegetarianer må du være ekstra nøye med kosten din. Vitamin D, B12, jern og kalsium er viktige næringsstoffer som det kan bli vanskelig å få i seg nok av, sier ernæringsfysiologen.

– Men gjør du det riktig, er det også en måte å leve veldig sunt på.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: