SPIS MER PEANØTTSMØR: En ny studie blant unge kvinner viser at det kan redusere risikoen for utviklingen av godartede svulster i brystene med 39 prosent - som kan være et forstadie til brystkreft.  Foto: themalni - Fotolia
SPIS MER PEANØTTSMØR: En ny studie blant unge kvinner viser at det kan redusere risikoen for utviklingen av godartede svulster i brystene med 39 prosent - som kan være et forstadie til brystkreft. Foto: themalni - Fotolia Vis mer

Peanøtter

Derfor bør du ha peanøttsmør på skiva

Innholdet av vegetabilske fettsyrer og proteiner har en gunstig effekt senere i livet.

Det er ikke så dumt å begrense inntaket av smør. Bare ved å velge noe annet på brødskiva, kan du faktisk spare opp mot 27.000 kilokalorier

Men det finnes enkelte typer smør som kan være bra for helsen din.

For eksempel inneholder mandelsmør masse omega-3 fettsyrer - som kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet (LDL), og redusere risikoen for å rammes av blodpropp.

Og mandelsmør er ikke det eneste smøret kroppen din kan nyte godt av.

Nye studier viser blant annet at peanøttsmør kan forebygge utviklingen av godartede svulster i brystene.

LES OGSÅ: Bør du frykte tilsetningsstoffer?

En super kilde til fettsyrer og proteiner

Det er forskere ved Washington University School of Medicine i St. Louis, Dana-Farber Cancer Institute og Harvard Medical School som har funnet ut at peanøttsmør har denne positive egenskapen, skriver Huffington Post.

De fant ut at regelmessig inntak av peanøttsmør kan redusere risikoen for utviklingen av godartede svulster i brystene i tidlig voksen alder.

Denne typen svulster er ikke kreft, men klumper i brystvevet som oppstår som følge av endringer, skader eller infeksjoner i brystvevet. Ifølge Oslo Universitetssykehus er som oftest disse svulstene ufarlig, men det kan i noen tilfeller være forstadium til kreft.

I denne studien var det imidlertid bare effekten peanøttsmør har på godartede svulster som ble undersøkt.

Forskerne mener at også andre kilder til vegetabilske fettsyrer og proteiner - som soyabønner, bønner og linser, kan ha en positiv effekt, selv om resultatene deres indikerte at peanøttsmør var best.

LES OGSÅ: Hvor sunn er fiskematen?

EPLEBÅTER MED PEANØTTSMØR: Skjær opp noen eplebåter og smør på litt usaltet peanøttsmør - en perfekt og kalorifattig snack (så fremt du ikke bruker FOR mye peanøttsmør!). Foto: Thinkstockphotos
EPLEBÅTER MED PEANØTTSMØR: Skjær opp noen eplebåter og smør på litt usaltet peanøttsmør - en perfekt og kalorifattig snack (så fremt du ikke bruker FOR mye peanøttsmør!). Foto: Thinkstockphotos Vis mer

Reduserte risikoen med 39 prosent

Studien, som ble publisert i en utgave av Breast Cancer Research and Treatment, innkluderte data fra over 9000 jenter mellom 9 og 15 år.

De fylte ut spørreskjemaer med hovedfokus på matvanene deres en gang i året fra de ble rekruttert og frem til 2001, og deretter annet hvert år frem til 2010.

I 2005 - da deltakerne var blitt mellom 18 og 30 år - begynte forskerne å registrere hvor mange av deltakerne som hadde utviklet godartede svulster. Blant de 9000 jentene ble det registrert 112 tilfeller.

Ut i fra dette oppdaget de at inntak av peanøttsmør to ganger i uken gjennom barndommen/ungdomstiden, kunne redusere risikoen for å rammes av godartede svulster med 39 prosent.

Dette er spesielt interessant for personer som har tilfeller av brystkreft i familien, og som har større risiko for å rammes.

LES OGSÅ: Spis en neve blåbær med frokosten





Superkombinasjon av sunne stoffer

Om peanøttsmør ikke er slankekost, kan du faktisk godt kalle det helsekost.

Det er kombinasjonen av alle de gode stoffene i peanøttsmør som gjør at du gjerne bør inkludere det i kostholdet ditt.

I én og samme porsjon finner du to gram fiber og åtte gram protein, så peanøttsmør metter godt.

Videre inneholder én porsjon tre milligram vitamin E, 49 milligram beinstyrkende magnesium, 208 milligram muskelvennlig kalium og 0,17 milligram vitamin B6, som er godt for immunforsvaret. Peanøttsmør byr også på niacin og folat.

Det er også en super snack.

Peanøttsmør og eplebåter gir den perfekte kombinasjonen av søtt og salt, og er en super måte å stagge søtsug på. Mål opp ¾ kopp med eplebåter og smør på et tynt lag usaltet peanøttsmør.

For å holde deg under 100 kalorier bør du sørge for at du ikke bruker mer enn to teskjeer med peanøttsmør totalt (sjekk også fettinnholdet på peanøttsmøret du kjøper, for å finne en usaltet type kan det lønne seg å gå i en helsekostforretning).

LES OGSÅ: Nå er det tid for suppe

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: