Vann

Derfor bør du ha vannflasken på pulten

Gjør det enklere å få i seg nok vann.

NOK VANN: Å ha vannflasken stående på pulten, er et lurt triks for å sikre væskeinntaket.  Foto: Getty Images/iStockphoto
NOK VANN: Å ha vannflasken stående på pulten, er et lurt triks for å sikre væskeinntaket. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I Norge er det ytterst få som egentlig trenger å kjøpe vann i flasker. Vannet fra springen er jo så godt!

Likevel er det ingen dum idé å ha en vannflaske stående på pulten når du jobber, eller studerer.

Har du vann stående ved siden av deg, er nemlig sjansene større for at du tar en slurk i ny og ne, og dermed holder væskeinntaket på det anbefalte nivået (2,5 liter per dag).

Selvsagt trenger du ikke å kjøpe nytt flaskevann hver gang du har drukket opp – bare fyll opp flaska med vann fra springen.





Det du imidlertid bør være oppmerksom på og nøye med, er å rengjøre flaska regelmessig. Ellers kan den bli en bakteriebombe. Husk også tuten, hvor det fester seg flest bakterier.

Og ja, du kan fint drikke «gammelt» vann som har stått i flaska. Selv det som har ligget i bilen er fullstendig drikkbart.

Det eneste man bør være obs på med vann som har stått lenge i plastflaske (dette har du sikkert merket dersom har drukket «gammelt» vann), er at smaken kan endre seg. Men dette er mer vondt enn farlig.

LES OGSÅ: Så skitten er arbeidspulten din

Rengjør drikkeflaska regelmessig

Den viktigste årsaken til at regelmessig rengjøring av vannflasken er viktig, er naturlig nok fordi det fester seg mye bakterier på den - blant annet fordi du tar på den så ofte.

I 2005 gjennomførte Mattilsynet en undersøkelse hvor de tok samleprøver fra drikkeflasker som ble benyttet i en barnehage på Sortland.

Det ble påvist så høyt antall bakterier at det var umulig å telle dem. Spesielt antallet koliforme bakterier (tarmbakterier) var alarmerende, men det totale antallet bakterier var heller ikke mulig å telle.

LES OGSÅ: Du trenger ikke åtte glass daglig

TØRST? Lytt til kroppen din og drikk alltid når du er tørst.  Foto: All Over PressAll Over Press
TØRST? Lytt til kroppen din og drikk alltid når du er tørst. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Vask flasken hver dag

Atle Wold, seniorrådgiver i seksjon for hygiene og virksomhetskrav i Mattilsynet, har tidligere uttalt til KK.no at en viktig regel for å unngå bakterier og smitte, er å vaske eller skylle flasken din - gjerne hver dag.

Dette gjelder uansett om det er en såkalt treningsflaske, som er kjøpt spesielt til den typen bruk, eller om det er en kjøpevannflaske, som for eksempel fra Imsdal.

Ifølge Wold er faren at dårlige rutiner på dette kan føre til uakseptabel drikkevannskvalitet, og han og Mattilsynet oppfordrer derfor alle til å innføre gode rutiner på dette.

Her er Mattilsynets tips:
  • Vask flaskene hver dag
  • Hver person, sin flaske
  • Ikke bruk engangsflasker (tynnere plast, kan ikke pantes)
  • Bruk flasker som tåler skikkelig renhold
  • Ha et våkent øye med hvor flaskene brukes og oppbevares

    LES OGSÅ: Husk å drikke nok

    (Saken fortsetter under bildet.)






    Hvor mye er nok?

    Du har sikkert hørt at du bør drikke minst åtte glass vann om dagen.

    Kroppen vår trenger- som nevnt, 2,5 liter væske daglig. Vi får tilført cirka 1 liter væske gjennom maten vi spiser, og under normale omstendigheter bør alle voksne innta rundt 1,5 liter væske hver dag.

    Men vent litt. Stemmer dette, egentlig?

    Ifølge en offentlig australsk helsejournal er dette bare en vannmyte du ikke bør tro på. De konkluderer med at det å drikke åtte glass vann hver dag er en «myte», skriver Today health.

    Vi får nemlig i oss nok væske gjennom maten vi spiser og det vi drikker, selv fra koffeinholdige drikker som kaffe og te. Dermed mener de at anbefalingen om å daglig drikke åtte glass vann ikke lenger holder mål.

    Det nye rådet er derfor å drikke når du er tørst.

    LES OGSÅ: Derfor bør du alltid drikke vann til maten

    Lytt til kroppen din

    Så hvor mye vann bør du egentlig drikke?

    Det lureste du gjør er å lytte til kroppen din. Hvis du ikke er tørst, trenger du ikke å drikke. Utsagnet «når du er tørst er kroppen allerede dehydrert» er også en myte.

    Husk at du også kan ta en titt i doskålen for å finne ut om du drikker nok.

    Er urinen veldig gul i fargen og lukter sterkt, er det et tegn på dehydrering. Du opplever kanskje dette om morgenen? Ved å drikke et glass vann får du gjenopprettet væskebalansen og satt i gang utskillelsen av avfallsstoffer.

    Husk dessuten å justere væskeinntaket når du trener. Da trenger kroppen ekstra påfyll, både underveis og etter at du er ferdig.

    LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite vann

    VANNFLASKEN: Ha vannflasken i nærheten av deg hele dagen - så drikker du mer! Foto: Thinkstock
    VANNFLASKEN: Ha vannflasken i nærheten av deg hele dagen - så drikker du mer! Foto: Thinkstock Vis mer
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer