RØDT KJØTT: Forskere mener at vi bør halvere kjøttmengden vi spiser til for eksempel middag.   Foto: Getty Images/iStockphoto
RØDT KJØTT: Forskere mener at vi bør halvere kjøttmengden vi spiser til for eksempel middag. Foto: Getty Images/iStockphoto
Diabetes Type 2

Derfor bør du halvere mengden rødt kjøtt

Sjekk hvor mye som faktisk er helseskadelig.

Det er en kjent sak at rødt kjøtt (svin, storfe, sau og geit) ikke er spesielt gunstig for helsen.

Ifølge Daily Mail kan det å kutte ned på kjøttinntaket redusere risikoen for diabetes type 2 og andre livsstilssykdommer betraktelig.

LES OGSÅ: Slik kutter du risikoen for livsstilsdiabetes

Halver porsjonen

Nettstedet skriver at amerikanske forskere har kommet frem til at risikoen for å utvikle diabetes type 2 øker med hele 48 prosent over de kommende fire årene dersom du har et for høyt inntaket av rødt kjøtt.

Forskerene analyserte data fra tre tidligere amerikanske studier hvor 150.000 menn og kvinner ble vurdert ut fra et spørreskjema om deres matvaner.

Ifølge en rapport gjengitt i tidsskriftet JAMA, hadde 7500 av de 150.000 personene type 2 diabetes.

Rapporten viste også at det var en sammenheng mellom testpersonenes kjøttvaner og risikoen for å få livsstilssykdommen. For de som doblet inntaket rødt kjøtt, økte risikoen for å få diabetes type to med 48 prosent.

Heldigvis finnes det en måte å stoppe denne utviklingen på. Forskerne forteller at dersom du halverer inntaket rødt kjøtt vil du ha en 14 prosent lavere risiko for å få sykdommen.

Det kan derfor være lurt å halvere porsjonen rødt kjøtt på tallerkenen din, eller redusere kjøttmåltidene du spiser til en eller to ganger i uka.

LES OGSÅ: For høyt inntak av rødt kjøtt kan føre til for tidlig død

EKSPERTENE: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
EKSPERTENE: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Valg magrere kjøtt

Koblingen mellom rødt kjøtt og diabetes type 2 og andre livsstilssykdommer, kan ha sammenheng med fettmengden i kjøttet.






Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, anbefaler folk å bytte ut det røde kjøttet med magrere varianter.

Spis mer fisk og grønnsaker. Vi velger gjerne kjøtt av gammel vane, og vaner kan være vonde å vende, men kanskje nettopp det å ta vare på helsen din kan være en motivasjon til å forsøke noe nytt til middag, sier hun til KK.no.

Hun legger til at det er viktig å kose seg med maten og ikke spise med dårlig samvittighet.

– Det er helt greit å spise kjøtt hvis du vil det, men velg fortrinnsvis rene kjøttstykker fremfor blandingsprodukter. Ellers handler alt om mengder og variasjon.

LES OGSÅ: Spis dette sammen med kjøttet

500 gram i uken

Anbefalingen for rødt kjøtt fra Helsedirektoratet er maks 500 gram i uken. Dette tilsvarer to til tre mindre middager og litt kjøttpålegg.

Dette råder Helsedirektoratet deg til å tenke på når du handler kjøtt:

• Velg fortrinnsvis hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt. Kjøtt fra svin, storfe, sau og geit regnes her som rødt kjøtt og kjøtt fra fjørfe som hvitt kjøtt.
• Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt.
• Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe og sau.
• Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede kjøtt- og kjøttprodukter.

LES OGSÅ: Dropp rødt kjøtt før sengetid
Til forsiden