IKKE FOR MYE, IKKE FOR LITE: Laks er en viktig kilde til omega 3 og du bør fortsette å spise den fete fisken. Bare ikke oftere enn to ganger i uken.  Foto: Thinkstock.com
IKKE FOR MYE, IKKE FOR LITE: Laks er en viktig kilde til omega 3 og du bør fortsette å spise den fete fisken. Bare ikke oftere enn to ganger i uken. Foto: Thinkstock.comVis mer

Laks

Derfor bør du holde deg til to porsjoner fet fisk i uka

For mye fet fisk - som laks, kan være skadelig for foster, spedbarn og små barn.

Den siste uken har det pågått en debatt om hvorvidt fisken vi spiser er trygg.

Flere norske leger mener at barn og unge kvinner bør være forsiktige med å spise fisk fra oppdrett, fordi den kan inneholde skadelige miljøgifter.

Og før helgen bestemte norske myndigheter at de endrer sine offisielle kostråd for hvor mye fet fisk de anbefaler at vi spiser.

LES OGSÅ: Slik spiser du sunn og trygg laks

Unge kvinner og gravide

Tidligere har rådet fra norske myndigheter vært at alle bør spise fisk minst tre ganger i uken, slik at vi ukentlig får i oss mellom 300 og 450 gram fisk. Videre har rådet vært at to tredjedeler av dette bør være fet fisk, for eksempel laks.

Debatten om oppdrett og miljøgifter gjorde at det også ble kjent at Vitenskapskomiteen for mattrygget i flere år har frarådet å spise mer enn to måltider fet fisk i uken.

Dette har gjort at helseminister Jonas Gahr Støre endrer de offisielle rådene. Det nye rådet er ifølge Dagbladet.no slik:

«Unge kvinner og gravide anbefales å spise to til tre fiskemåltider i uka, hvorav halvparten bør være fet fisk. Vi presiserer at en skal holde seg innenfor to måltider fet fisk, som for eksempel laks.»

LES OGSÅ: Derfor skal du ikke kutte ut fet fisk som gravid

GODT ALTERNATIV: Makrell inneholder masse omega 3, men lite miljøgifter. Foto: Getty Images/iStockphoto
GODT ALTERNATIV: Makrell inneholder masse omega 3, men lite miljøgifter. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kan skade fosteret

Med andre ord: vi bør spise to måltider fet fisk i uken (200 gram pluss minus). Ikke mer, ikke mindre.

- Det er en fin tommelfingerregel for alle, mener lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand som driver nettstedet Fraiva.no.

Grunnen til at kostrådene endres og enkelte eksperter er bekymret, er fordi vi vet for lite om konsekvensene av å spise mye fisk som inneholder miljøgifter. Grunnen til at det er unge kvinner og gravide som frarådes å spise mye fet fisk, er fordi foster, spedbarn og små barn er ekstra sårbare for slike miljøgifter.

Miljøgiftene det advarers mot, fryktes å kunne føre til autisme, AD/HD og redusert IQ.

LES OGSÅ: Ikke så glad i fisk? Dette gir deg også omega 3





Spis variert og økologisk

Miljøgifter finnes over alt, også i villaks og annen fisk som er fanget vilt. En måte å redusere sjansen for at du får i deg for mye miljøgifter er å velge økologisk, slik som KK.no skrev før helgen.

– Mye tyder på at det som er best for miljøet, også er best for oss mennesker, fortalte Berit Nordstrand.

Et annet tips er å se etter fisk som er merket med MSC. MSC står for Marine Stewardship Council og er en miljøsertifisering. Nordstrand mener vi også kan unngå en del miljøgifter ved å spise mer variert fet fisk.

– De små fetfiskene som makrell, sild, sardiner har, med sjelden unntak, færrest miljøgifter. Dette er fordi de ikke har levd lenge nok til å ha samlet opp så mye gift i fettet sitt som store rovfisk, forklarer Nordstrand.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om økologisk mat

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: