TANKEKVERN: Angrer du ofte på ting du har gjort eller sagt? Vi har alle tatt dumme valg i løpet av livet, men ifølge livsstilcoach Christine Otterstad er det bortkastet tid og energi å angre på ting. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
TANKEKVERN: Angrer du ofte på ting du har gjort eller sagt? Vi har alle tatt dumme valg i løpet av livet, men ifølge livsstilcoach Christine Otterstad er det bortkastet tid og energi å angre på ting. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
Anger

Derfor bør du ikke angre på ting

Bortkastet tid, mener eksperten.

Bekymringer og negative tanker er noe vi alle har fra tid til annen. Og noen kanskje mer enn andre.

Som regel er det fremtiden som er grunnlag for bekymringer, der tanker som «enn hvis» og «tenk om» tar for seg forestillinger om hvordan ting kan ende på verst mulig måte.

Men det er heller ikke så uvanlig å ha negative tanker over ting som allerede har skjedd – også kjent som å angre.

Kanskje har du gjort en skikkelig flause som får magesekken til å vri seg av skam, eller kanskje har du tatt små og store livsvalg som har vist seg å være de dummeste avgjørelsene du har tatt.

Ja, det er mye man kan angre på, men spørsmålet er om det egentlig har noe for seg?

LES OGSÅ: Bekymrer du deg mye?

FRUSTRASJON: Du skal ikke gråte over spilt melk sier ordtaket, og det har ingenting for seg å gnage på gamle feil man har gjort. Foto: (c) Jamie Grill/Tetra Images/Corbis/All Over Press
FRUSTRASJON: Du skal ikke gråte over spilt melk sier ordtaket, og det har ingenting for seg å gnage på gamle feil man har gjort. Foto: (c) Jamie Grill/Tetra Images/Corbis/All Over Press Vis mer

Lær av dine feil

– Å angre på noe som helst er sannsynligvis noe av det aller mest bortkasta du kan bruke tiden din på.

- Hva hjelper det deg om du angrer på noe? Ikke får du det ugjort og ikke kommer du deg videre, sier KK-ekspert og livsstilcoach hos Din Life Coach, Christine Otterstad, til KK.no.

Når man angrer på noe kommer dette ofte av at vi ikke fikk det utfallet vi ønsket oss av en avgjørelse eller hendelse.

Vi har med andre ord gjort feil, i våre egne øyne. Og man må ikke glemme at vi kan lære mye av ting vi angrer på.

– Det ligger mye læring i feil. Lær av feilen, sørg for å rette opp det du mener du burde angre på, og gå videre.

- Det viktigste er ikke alle feilene vi gjør, men hva vi gjør etterpå, påpeker hun.

LES OGSÅ: Lider du av flink pike-syndromet?

Ikke frykt utfordringer

Derfor bør du heller ikke la redselen for å gjøre feil stoppe deg fra å prøve nye ting. Derav uttrykket «det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort».

Dette er et utsagn Ottestad er enig i, for dette handler om å ikke la muligheter gå til spille.

– Ofte lever vi godt innafor komfortsonen alle sammen nettopp fordi vi er så redde for å tråkke feil. Hva så om vi tråkker feil innimellom? Vi er mennesker, og det er menneskelig å gjøre feil. Så lenge avgjørelsene vi tar er gjort i beste mening, så kast deg uti det. Noen ganger blir det feil, men som oftest blir det suksess.

LES OGSÅ: Er selvtilliten på bånn?

SLIPP TAKET: Alle kan vi gjøre feil, det er menneskelig. Men gjort er gjort, og du får ikke endret på noe ved å tenke på det. Lær heller av dine feil og gå videre. Foto: REX/Mode/All Over Press
SLIPP TAKET: Alle kan vi gjøre feil, det er menneskelig. Men gjort er gjort, og du får ikke endret på noe ved å tenke på det. Lær heller av dine feil og gå videre. Foto: REX/Mode/All Over Press Vis mer

Det er derfor to ting du bør huske på i slike situasjoner:

1. Ikke la muligheter gå til spille. Du må tørre å prøve noe nytt, og utfordre deg selv. Det vil booste både kreativiteten og selvtilliten.

2. Dersom ikke utfallet ble slik som du forventet eller du gjorde noe feil, er det ingen fare. Ikke kast bort tid på å angre og tenke på det for mye, bemerk deg heller hva du kan gjøre annerledes neste gang, og lær av feilen. Deretter lar du gjort være gjort, og glemmer det.

Ta kontroll over tankene dine

Anger er følelser og tanker som passer inn i samme kategori som bekymringer og negative tanker – de er ikke godt for noe, og er bortkastet bruk av tid og energi.

– Bekymringer hjelper ikke for noe, enda er vi mennesker veldig flinke til å bekymre oss for både fortid og fremtid. Det er ekstremt energitappende og nedbrytende, så det beste du kan gjøre er å bestemme deg for at slikt bruker du ikke tiden din på, sier Otterstad.

LES OGSÅ: 5 ting du bør si til deg selv hver dag

KVITT DEG MED ANGEREN: Vi mennesker er veldig flinke til å bekymre oss for både fortid og fremtid, og det er ekstremt energitappende og nedbrytende, og kan gå ut over nattesøvnen. Det beste du kan gjøre er å bestemme deg for å ikke bruke tiden på slike tanker. Foto: David J. Green - lifestyle 2 / Alamy/All Over Press
KVITT DEG MED ANGEREN: Vi mennesker er veldig flinke til å bekymre oss for både fortid og fremtid, og det er ekstremt energitappende og nedbrytende, og kan gå ut over nattesøvnen. Det beste du kan gjøre er å bestemme deg for å ikke bruke tiden på slike tanker. Foto: David J. Green - lifestyle 2 / Alamy/All Over Press Vis mer

Eksperten tror nemlig at svært få av oss er klar over at vi i stor grad bestemmer selv det vi tenker, og at vi styrer våre egne bekymringer. Derfor er det også bare vi selv som kan sette en stopper for slike tanker.

– Stopp deg selv når bekymringene kommer smygende, og tenk på noe annet. Tenk det motsatte, som at «dette vil gå bra», eller «dette er jeg ferdig med, nå går jeg videre».

– Du kan også «la tankene passere» ved at du bare registrerer dem, men ikke legger noen følelser i dem. Det er kun når du legger følelser i det du tenker at det blir et problem. Be tankene om å passere videre, og hold deg helt nøytral, forklarer hun.

Til forsiden