MANGE HELSEFORDELER: Mange nøtter kan riktignok inneholde en del kalorier, men de kan også senke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Foto: Colourbox
MANGE HELSEFORDELER: Mange nøtter kan riktignok inneholde en del kalorier, men de kan også senke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Foto: Colourbox Vis mer

Nøtter

Derfor bør du ikke droppe nøttene

Helsefordelene veier opp for kaloriene.

Nøtter kan være et godt mellommåltid, men det er ingen hemmelighet at de inneholder mye kalorier.

Eksperter anbefaler derfor at du begrenser inntaket hvis du ønsker å gå ned i vekt, men det betyr ikke at du trenger å droppe dem helt.

Du kan begrense mengden eller velge dem som ikke inneholder fullt så mye kalorier. Én pistasjenøtt for eksempel inneholder kun 3 kalorier.

LES OGSÅ: Knask for livet

Så mye trenger du

Felles for de ulike nøttevariantene er imidlertid at alle inneholder viktige næringsstoffer som du absolutt ikke burde gå glipp av.

Alt du trenger for å få helsefordeler som å senke risikoen for hjerteproblemer og diabetes er 50 gram nøtter om dagen, skriver Prevention (Ekstern lenke).

Inkluder nøtter til frokostblandingen, i salaten eller i yoghurten. Du kan også spise en liten neve som mellommåltid eller inkludere mer nøtter i middagen.

Prøv for eksempel noen av disse:

LES OGSÅ: Hvilke nøtter er sunnest?

Valnøtter

Valnøtter inneholder masse omega-3 som kan dempe den negative effekten stress har på hjertet.

En tidligere undersøkelse viste at å inkludere valnøtter og valnøttolje i kosten senket hvilepulsen til testpersonene. I tillegg steg blodtrykket deres langt mindre enn før da de ble utsatt for stress.

Faktisk er det sagt at valnøtter er sunnere enn olivenolje, og de inneholder nesten dobbelt så mange antioksidanter som andre nøtter.

LES OGSÅ: Stor nøtteguide

Mandler

Til tross for at mandler inneholder noe mer kalorier enn andre varianter, har den også mange fordeler.

Blant annet inneholder dem mange stoffer som kan være forebyggende for hjerte- og karsykdommer. Kun 30 gram mandler tilsvarer like mye hjertevennlige polyfenoler som det er i en kopp grønn te og en halv kopp med dampet brokkoli til sammen.

Mandler senker nivået av kolesterol i blodet og er i tillegg rike på vitamin B og E, magnesium, sink, fosfor og jern og 100 gram gir 620 kcal og 56 gram fett.

LES OGSÅ: Sjekk næringsinnholdet i ulike nøttetyper

Pistasjenøtter

Hvis du ønsker å gå ned i vekt er pistasjenøtter et av de beste alternativene. Én nøtt inneholder kun 3 kalorier, og i tillegg gjør skallet at du spiser mindre.

Årsaken til dette er at det lille arbeidet du legger i å skrelle dem mens du spiser gjør at det tar lenger tid å spise, som fører til at du spiser mindre. Faktisk gjør det at du får i deg omkring 41 prosent mindre kalorier.

I en tidligere studie viste det seg at pistasjenøtter kan bidra til å senke BMIen og nivået av triglyserider. Studien som ble utført av forskere ved UCLA sammenliknet å spise pistasjenøtter med tilsvarende mengde kalorier i saltstenger.

LES OGSÅ: Rare slanketips som funker

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: